تاریخ : 1398,دوشنبه 11 شهريور13:09
کد خبر : 69269 - سرویس خبری : فرهنگ و هنر

تالیف ۲۹ کتاب توسط شهید باهنر



یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شهید باهنر، در آموزش و پرورش رقم خورد. او پیام انقلاب اسلامی را در قالب درس به دانش‌آموزان می‌رساند. از این رو به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدجواد باهنر، خبرنگار ما به گفت‌وگو با «حسین رودسری» نویسنده کتاب «الگوی حضور (نگاهی به سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت)» که با شهید باهنر همکاری داشت، پرداخت. در بخش نخست این گفت‌وگو به بخشی از فعالیت‌های شهید باهنر در حوزه مبارزاتی و فرهنگی اشاره شد. بخش دوم (پایانی) این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

حسین رودسری با اشاره به فعالیت‌های گروهی شهید باهنر، اظهار داشت: رجایی، باهنر و جلال الدین فارسی یک گروه تشکیل دادند. این گروه با نهضت آزادی همکاری خوبی داشتند. طرح تاسیس مسجد الجواد از سوی این سه نفر ارائه شد.

تالیف ۲۹ کتاب توسط شهید باهنر/ توجه ویژه شهید باهنر به کتب دینی مدارس

وی گفت: شهید باهنر و جمعی از مبارزان انقلابی، بنیاد رفاه و تعاون اسلامی را که یک موسسه خیریه بود، تاسیس کردند. پس از آن یک مدرسه به نام «رفاه»، صندوق قرض الحسنه و ... را راه‌‎اندازی کردند. زمانی که امام خمینی (ره) از پاریس وارد ایران شد، در مدرسه رفاه حضور یافتند.

شهید باهنر ممنوع المنبر شد

رودسری عنوان کرد: شهید باهنر در حسینیه ارشاد و انجمن اسلامی سخنرانی می‌کرد، به همین دلیل سال ۵۰ از سوی ساواک احضار شد. از آن سال، وی از سوی رژیم پهلوی ممنوع المنبر شد. شهید باهنر که دست از مبارزه بر نمی‌داشت، در سال ۵۲ در شیراز دستگیر شد. این بازداشت یک سال طول کشید.

وی افزود: سال ۵۷ روحانیان مبارز حزب جمهوری اسلامی را تاسیس کردند. روحانی‌هایی از جمله باهنر، رجایی، بهشتی، امام خامنه‌ای، موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی نخستین اعضای این حزب بودند.

رودسری در خصوص فعالیت‌های شهید باهنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: عضویت در شورای انقلاب اسلامی، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، مسئولیت نهضت سوادآموزی، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مسئولیت آموزش و پرورش و نخست‌وزیری از جمله مسئولیت‌های شهید باهنر است.

رودسری با بیان این که شهید باهنر ۲۹ کتاب تالیف کرد، گفت: حضور در کانون توحید و دفتر نشر فرهنگ اسلامی (چاپ کتب اسلامی) از دیگر فعالیت‌های شهید باهنر به شمار می‌رود. شهید باهنر در دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تالیف کتاب شناخت اسلام را انجام داد. شهید بهشتی درخواست کرده بود که کتاب دینی ویژه پایه دبیرستان تهیه شود. من و توحیدی این کتاب‌ها را تهیه کردیم و شهید رجایی و باهنر آن را بازبینی کردند. این کتاب ۱۷ بار تجدید چاپ شد.

وی افزود: زمانی که کتاب دینی را برای بازبینی نزد شهید باهنر بردیم، او با دقت همه مطالب را مطالعه کرد، سپس گفت «جواب تست یکی از سوالات اشتباه است.» من و دکتر توحیدی چند بار سوال را نگاه کردیم، ولی متوجه اشتباه آن نشدیم تا اینکه شهید باهنر گفت «وقتی جواب تست متفاوت از سوال باشد، دانش آموز این موضوع را می‌فهمد و آن را حذف می‌کند. پس تستی را انتخاب کنید که دانش آموز را وادار به تفکر کند.»

رودسری به نقل از همسر شهید باهنر در خصوص ویژگی‌های اخلاقی شهید در منزل گفت: باهنر خیلی مهربان بود. هر زمان که به خانه می‌آمد، در امور منزل کمک می‌کرد. او با وجود اینکه خسته بود، اما هرگز بازی با میثم را که آن زمان سه ساله بود، فراموش نمی‌کرد.

خاطره رهبر معظم انقلاب اسلامی از شهید باهنر

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که شهید بهشتی و باهنر یک الگو بودند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌هایشان خاطره‌ای از شهید باهنر تعریف کردند. ایشان فرمودند: «سال ۵۷ در ایرانشهر تبعید بودم. قبل از تبعید، با شهید باهنر به اتفاق یک جمع  حدود ۱۵ نفری، کاری را شروع کرده بودیم؛ اما در دوره‌ی تبعید، دنباله‌ی کار‌ها را به ایرانشهر برده بودم تا از فراغت زمان تبعید استفاده کنم. آقای باهنر که در تبعید به دیدن من آمد، به عنوان سوغاتی، چند جلد از کتاب‌های تعلیمات دینی را که آن وقت تازه درآمده بود، برای من آورد. در آن موقع این کتاب‌ها را شهید باهنر و شهید بهشتی و جلال الدین فارسی و امثال این‌ها می‌نوشتند. در حقیقت مرحوم آقای بهشتی برنامه‌ریزی و عنوان‌بندی می‌کرد و سپس مرحوم باهنر و آقای فارسی تدوین می‌کردند؛ کار عمده هم بر دوش مرحوم دکتر باهنر بود. ایشان آن کتاب‌ها را آورد و به من داد و گفت: شما این‌ها را ببینید؛ ما سطح معارفی که داریم به بچه‌های دبیرستان می‌دهیم، این‌هاست؛ اگر شما چیزی می‌خواهید بدهید، باید بالاتر از این‌ها باشد. آقای بهشتی نشسته بود و تمام محتوای ذهن خودش را که می‌توانست از مطالب اسلامی خارج کند، به زبان جوان‌پسند درآورده بود و در این کتاب تعلیمات دینی ریخته بود و مرحوم باهنر هم کار را ادامه داده بود؛ این سطح کمی نیست؛ این سطح خیلی بالایی است.»

انتهای پیام/


منبع : دفاع پرس