تاریخ : 1398,دوشنبه 11 شهريور17:30
کد خبر : 69297 - سرویس خبری : اخبار

کارکرد مغفول مانده «شبکه ملی اطلاعات» معرفی شد


کارکرد مغفول مانده «شبکه ملی اطلاعات» معرفی شد

مدیرعامل موسسه جام جم نسبت به عواقب خلاءهای قانونی در حوزه فضای مجازی که می تواند زمینه ساز انتقال تصمیمات مهم حاکمیت به خارج از مرزها شود هشدار داد و تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات می تواند تضمین کننده حاکمیت ما باشد.

فاش نیوز - مدیرعامل موسسه جام جم نسبت به عواقب خلاءهای قانونی در حوزه فضای مجازی که می تواند زمینه ساز انتقال تصمیمات مهم حاکمیت به خارج از مرزها شود هشدار داد و تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات می تواند تضمین کننده حاکمیت ما باشد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت جانبازان، سید میثم سیدصالحی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و شرکت هایی که در این بستر فعالیت تجاری خود را ترتیب داده اند، اظهار کرد: شرایط دنیای کنونی به نحوی است که در آینده نه چندان دور شاهد حاکمیت شرکتی خواهیم بود. در این فضا بازیگران بزرگ اقتصاد که در تصمیم گیری ها نقش دارند، شرکت ها خواهند بود و این در حالی است که اکنون بیش از ۵۰ درصد سهام بسیاری از شرکت های مهم اقتصادی فعال در بستر فناوری اطلاعات، در خارج از کشور اداره می شود.

وی به برخی نمونه ها همچون شرکت های برجسته فعال در زمینه حمل و نقل در کشور اشاره کرد که بیش از ٨۵ درصد از سهام آنها در خارج از کشور مدیریت می شود.

سیدصالحی با بیان اینکه در مورد اغلب شرکت های فناوری پایه، کنترلی روی اعضا و سهامداران صورت نگرفته است، اظهار کرد: به این ترتیب در خلاء قانونی موجود سهامداران خارجی به راحتی توانسته اند به قطب های بازار تبدیل شوند. این جریان ١۰ سال است که در کشور آغاز شده و رویکردهای سرمایه گذاری در کشور با تقویت حوزه کارآفرینی طوری جهت دهی شده که در عمل به نوعی وابسته سازی کشور به مجموعه هایی در بیرون از مرزهای کشور صورت گرفته است.

به گفته وی، همین شرکت ها در آینده به عنوان نماینده کشور در شوراهای بین الملل حضور خواهند داشت.

سیدصالحی خطاب به دبیران جمعیت جانبازان با بیان اینکه عناصر ساختار حاکمیت در دنیای نوین به این ترتیب تغییر کرده است، گفت: اکنون دیگر مفاهیمی همچون جمعیت و مساحت شاخص تعیین کننده جایگاه و توانمندی های یک کشور نیست، بلکه در دنیایی که میلیاردها نفر در فضای مجازی به سادگی عقاید خود و رویدادها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، مفاهیمی همچون جمعیت و به طور کلی شرایط کاملا تغییر کرده و جایگاه اطلاعات بسیار مهم شده و چارچوب های نسل و حاکمیت تغییر کرده است.

 

این کارشناس فناوری های نوین با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی در کشور، گفت: در دولت های نهم و دهم اولویتی به این شورا داده نشد و در دولت موسوم به تدبیر و امید هم مشکل عدم تشکیل جلسات به صورت مرتب وجود داشته و دارد و البته اقدامات این شورا نیز محدود به تصویب مقرراتی بود که به تسهیل دسترسی به اینترنت منجر شود. این در حالی است که رهبری بارها بر ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند و انتظار این بود که تا کنون این برنامه عملیاتی شده باشد؛ اما فعلا در این شورا معطل مانده است.

سیدصالحی با تاکید بر اینکه شبکه مالی اطلاعات تضمین کننده حاکمیت ما خواهد بود، گفت: متاسفانه برخی ویژگی های این شبکه با رویکردهایی متفاوت قلب شده و در شاخص ها تغییراتی به وجود آمده است. نتیجه این وضعیت نبود قوانین و مقررات برای نظارت بر بخش هایی از فضای مجازی از جمله توییتر است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی فضای مجازی می تواند هم به نفع ما و هم به ضرر ما عمل کند، گفت: بخشی که به ضرر ما عمل می کند، توانسته در دوره های گذشته با پخش شایعات نتیجه انتخابات را با جذب آرای خاکستری و حتی آرای کسانی که پیش از این در انتخابات شرکت نمی کردند، جلب کند. این رویکرد اکنون هم بی خاصیت شده و کنترل انتخابات پیش روی مجلس وجود دارد و حتی بستر و امکانات آن بسیار بیشتر از گذشته فراهم شده است.

به اعتقاد این کارشناس فضای مجازی و فناوری های نوین، کمیته صیانت از فضای مجازی در حال حاضر عمل بی خاصیت شده و میتوان گفت تاثیرگذاری چندانی ندارد.

سیدصالحی در جمعع اعضای شورای مرکزی جمعیت جانبازان و دبیران استانی این جمعیت با بیان اینکه برخی از امکانات فضای مجازی در حال حاضر توسط برخی گروه ها و تشکل ها به شکل گسترده مورد بهره برداری قرار می گیرد، گفت: آنها با این استدلال که نمی توانیم خود را از دنیا جدا و از ظرفیت های فناوری های نوین محروم کنیم، در این شبکه های اجتماعی حضور دارند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها همین شبکه های اجتماعی به شکل قانون مند با محدودیت هایی روبرو هستند.

وی معتقد است نیروهای انقلابی در حال حاضر صرفا در جامعه به اصطلاح «سفید» و همسو با خود داده هایی را رد و بدل می کنند و تاثیرگذاری مورد انتظار را در جامعه ندارند؛ در حالی که لازم است با توجه به فراگیری ابزارها و فضاهای شبکه مجازی، بازتر عمل کنند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی جام جم در پایان با تاکید بر اینکه دشمن از تمام ظرفیت های فضای مجازی استفاده می کند، توصیه کرد جمعیت جانبازان و همه نیروهای انقلابی نیز به همین ترتیب عمل کنند و اطلاع رسانی خود را گسترش دهند.


کد خبرنگار : 17