تاریخ : 1398,شنبه 16 شهريور19:06
کد خبر : 69384 - سرویس خبری : اخبار

پیش‌شرط گذاشتن برای آمریکا پیشکش!

چک بی‌محل برجام را نقد کنید




مشاور خاتمی و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید می‌توان با پیش‌شرط، با آمریکا مذاکره کرد.
عبدالله ناصری که چند سال پیش بر رحم اجاره‌ای بودن دولت روحانی برای اصلاح‌طلبان اصرار داشت، در گفت‌وگو با تابناک و درباره تلاش برخی مقامات کشورهای اروپایی برای برقراری مذاکره میان ایران و آمریکا اظهار کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه مسائل کشور را در مذاکره مستقیم با  آمریکا حل کنیم.
وی افزود: مذاکرات برجام نشان داد، در عین حال که ما دستاورد حداقلی داشتیم، به هر صورت توان و قدرت تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای جهانیان اثبات شد، به گونه‌ای که در جریان همان مذاکرات بود که آمریکایی‌ها تمایل خود را برای مذاکره درباره موضوعات دیگر با ایران بیان کردند.
ناصری گفت: من معتقدم به رغم بدقولی آمریکایی‌ها، چون توان مذاکرات طرف ایرانی در جهان و میان افکار عمومی داخل کشور اثبات شده است، باید از این ظرفیت استفاده شود.
ناصری خاطرنشان کرد: در صورتی مذاکرات ماهیت عینی و قابل قبولی پیدا خواهد کرد که نخبگان کشور در جریان مذاکرات احتمالی، روند را بررسی کرده و نکات لازم را به تیم مذاکره‌کننده ابلاغ کنند تا ما دچار مشکل نشویم.
وی گفت: بدون شک در این مقطع، با رعایت برخی پیش‌شرط‌ها از سوی کشورمان، برای آمریکا موقعیت و بستر مناسبی - با توجه به درگیری‌های منطقه خلیج فارس و تغییر نگاه جامعه جهانی به ایران (با توجه به رویکرد دولت)- جهت انجام برخی مذاکرات وجود دارد. پیشنهاد ما این است، هرچه سریع‌تر این روند با اندیشیدن یک تدبیر مشخص عملیاتی شود.
توجیه مذاکره با آمریکا به واسطه ادعای پیش‌شرط گذاشتن در حالی است که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی هنگام مذاکرات برجام، به عبور از خط قرمزهای منافع ملی و توافق به هر قیمت با آمریکا اصرار داشتند به همین دلیل هم، توافقی نامتوازن و ناهمزمان و فاقد پشتوانه و ضمانت را به مثابه چک بلامحل، روی دست کشور گذاشتند. بنابراین باید از آنها خواست به جای ژست‌هایی نظیر گذاشتن پیش‌شرط و مذاکره دوباره آمریکا، ابتدا همین چک برگشت خورده و پرخسارت برجام را احیا کنند.
نکته جالب این است که برجام قرار بود همه تحریم‌ها را - به ادعای آقای روحانی و تیمش- لغو کند اما موجب تشدید تحریم‌ها با وجود ادامه اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران شده است. بنابراین باید از امثال ناصری پرسید وقتی توافق موجود از سوی آمریکا و اروپا اجرا نمی‌شود، برای چه باید دوباره مذاکره کرد؟ برای رسیدن به توافق جدید؟ که چه؟ که اجرایی نشود!؟ به قول آقای روحانی، مگر دیوانه‌ایم!؟
این نکته هم گفتنی است افراطیون متهم به همسویی با آمریکا در فتنه 88، می‌کوشند بسیاری از ساختارشکنی‌ها و خیانت‌های خود را به واسطه پوست خربزه گذاشتن زیر پای دولت روحانی عملی کنند.