تاریخ : 1398,پنجشنبه 28 شهريور14:08
کد خبر : 69527 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

قانون حالت اشتغال، توجه دولت و نظارت مجلس را می‌خواهد



قانون حالت اشتغال، قانون واحدی است که مشمولین آن شهدا، جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی هستند.

فاش نیوز - قانون حالت اشتغال، قانون واحدی است که مشمولین آن شهدا، جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی هستند.

بر اساس این قانون با تکمیل سنوات خدمت، پاداش پایان خدمت مشمولین قانون حالت اشتغال محاسبه و پرداخت می‌شود. اما متاسفانه جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال که از بنیاد شهید حقوق دریافت می‌کنند در حال حاضر در بلاتکلیفی ناشی از قصور و کوتاهی متولیان امر به سر می‌برند.

تاکیدات مکرر قوانین مبنی بر پرداخت پاداش پایان خدمت ایثارگران گوش شنوایی در دولت و بنیاد ندارد و مجلس هم نظاره‌گر موضوع است و گهگاهی برخی نمایندگان اشاره‌ای به این موضوع می‌کنند و به سرعت از کنار آن می‌گذرند. شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر اخیر خود به بیرجند اعلام کرد: میانگین سن جانبازان به 65 تا 70سال رسیده است.

این موضوع واقعیتی است که جانبازان دوران انقلاب و جنگ تحمیلی با میانگین سن بالا دارای مشکلات متعددی هستند که اگر قوانین و مقررات مصوب برای آنها اجرا شود منجر به کاهش آلام و رنج‌های آنان می‌شود. اما نکته مهم این است که  با توجه به شرایط سنی جانبازان آیا وقت محاسبه و پرداخت پاداش پایان خدمت آنان فرا نرسیده است،
پس چرا همواره مسئولین به دنبال تحقق نوشدارو بعد از مرگ سهراب هستند؟

طی سال‌های اخیر بسیاری از جانبازان با درصدهای بالا شهید شده یا فوت کرده‌اند ولی خانواده آنان همچنان از این حق قانونی بهره‌منده نشده‌اند. متاسفانه عده‌ای در نهادهای متولی این امر، به جای آنکه به دنبال تسهیل مقدمات اجرای قانون باشند به طرق مختلف سنگ‌اندازی می‌کنند و با بهانه‌تراشی بی‌اساس مانع تحقق این حق می‌شوند. اکنون برخی بهانه مشکلات مالی و بودجه‌ای کشور را دلیلی بر مسکوت ماندن پیگیری این حق می‌دانند در حالی که قبل از بروز این مشکلات هم کمتر کسی پیگیر این حق قانونی ایثارگران بود.
پرداخت مطالبات ایثارگران غالبا با تاخیر بسیاری انجام می‌شود که ارزش مبلغ پرداختی آن چنان کاهش می یابد که دیگر نمی‌تواند گرهی که ایثارگر به فکر بازکردن آن با دریافت مطالبات خود بود را بگشاید.
این در حالی است که بر اساس نص صریح قانون برابر بند الف ماده88 قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده است کلیه مطالبات معوق خانواده‌های شهدا و ایثارگران (جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل (حداکثر در 2سال اول اجرای قانون برنامه) مطابق بودجه سنواتی تامین و توسط بنیاد پرداخت نماید، به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچ‌گونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.

مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز حسب مورد باید توسط بنیاد و دستگاه مربوطه طی 2سال اول اجرای قانون برنامه طبق بودجه سنواتی تامین و پرداخت شود.
جای تامل دارد در حالی که مصوبه مجلس تاکید بر آن دارد که مطالبات جانبازان و آزادگان در بودجه سنواتی تامین و پرداخت شود ولی در بودجه‌های سنواتی سال‌های 96، 97 و 98 چنین اتفاقی نیفتاده است و در این زمینه دولت و مجلس به سادگی از کنار قانون گذشته‌اند.
متاسفانه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه کوتاهی کرده و توجهی به حقوق جامعه ایثارگری ندارند، در حالی که کمترین انحراف از مسیر قانون در جایی که تسهیلاتی به ایثارگران تعلق می‌گیرد را با گزارش به هیأت عمومی دیوان عدالت اداری خواستار ابطال آن می‌شوند.