تاریخ : 1398,سه شنبه 26 شهريور15:34
کد خبر : 69571 - سرویس خبری : اخبار

لزوم چاره اندیشی برای بنگاه داری بنیاد شهید



 فعالیت های اقتصادی حساب شده یا نشده توسط بنیاد شهید که نمایندگان آن را عامل مشکلات امروز این بنیاد می دانند یا اختصاص نیافتن بودجه کافی به این نهاد، امروز ارائه خدمات به جامعه ایثارگری را با مشکلات متعددی روبه رو کرده است. در گزارش های متعدد به این موضوع پرداختیم و نمایندگان مجلس در اغلب آن، چالش های موجود را در فعالیت های اقتصادی این بنیاد معرفی کردند. از سوی دیگر بخشی از فعالان اقتصادی زیر مجموعه بنیاد شهید مدعی اند نه تنها زیان ده نیستند بلکه سود ده هستند و به تعهداتشان در قبال بنیاد  بی کم و کاست عمل می کنند. در عین حال نمایندگان مجلس ضمن انتقاد از فعالیت های اقتصادی بنیاد شهید،خواستار چاره اندیشی فوری در خصوص فعالیت های اقتصادی بنیاد شهید هستند.


سود ده بودن شرکت های اقتصادی بنیاد؛ ادعایی اثبات نشده
احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با خراسان اظهارکرد: این که بخشی از مجموعه های اقتصادی بنیاد مدعی هستند زیان ده نبوده و سود دهی دارند یک ادعا ست.  شاید منظورشان این است که در حد مسائل جاری‌شان سود دهی دارد و پاسخ گوی نیازها و امور داخلی است وگرنه مشکلات مالی بنیاد ریشه در وضعیت اقتصادی بنگاه های اقتصادی آن دارد.وی افزود: اصولا ورود بنیادها و نهادهای دولتی به حوزه اقتصادی چیزی جز زیان نداشته و این که ادعا شود فعالیت اقتصادی این مجموعه ها سود دهی بالایی دارد قابل قبول نیست، زیرا در وهله نخست باید خانواده های ایثارگران به عنوان سهامداران اصلی از سود آن بهره ببرند که در شرایط فعلی این گونه نیست.نماینده خدابنده در مجلس تصریح کرد: از آن جایی که تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و شرکت های آن هم زمان بر است و هم مجلس را متحمل هزینه می کند مجلس از بنیاد شهید گزارش جامعی در این زمینه مطالبه می کند تا پس از بررسی آن گزارشی تهیه شود و با ارجاع گزارش به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور و همچنین دستگاه قضایی تصمیمات تازه ای برای رفع مشکلات بنیاد اتخاذ شود.
بنیاد توان پرداخت بدهی هایش را ندارد
از دیگر نماینده مجلس، محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی درباره مشکلات پیش روی جامعه ایثارگران و مشکلات بودجه ای بنیاد می پرسم. او گفت: برای رفع مشکلات ایثارگران پیش از همه از دولت انتظار داریم تا در ردیف بودجه امسال این مسئله را حل کند اما همچنان توقع داریم تا موضوع فعالیت های اقتصادی بنگاه های زیان ده بنیاد حل و فصل و چاره اندیشی شود.نماینده ملایر در مجلس اظهارکرد: نمایندگان جلسات متعددی با مسئولان بنیاد داشته اند و در آن جا مطالبات ایثارگران و مشکلات مطرح شده است اما حرف آن ها یک چیز بود و آن هم این که بنیاد توان پرداخت بدهی هایش را ندارد.
وی درباره نتیجه طرح تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید که با پیگیری امیر خجسته نماینده همدان تهیه و برای رسیدگی حقوقی به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است نیز گفت:  از دستگاه قضایی می خواهیم تا به این پرونده هرچه زودتر رسیدگی کند زیرا اعلام نتیجه این پرونده می تواند در تصمیم دولت برای تجدید نظر درباره فعالیت اقتصادی بنیاد تاثیر گذار باشد.کاظمی افزود: کمیسیون های اجتماعی و حقوقی مجلس همچنان  موضوع مطالبات ایثارگران از بنیاد شهید  را پیگیری می کنند و این پیگیری ها تا حاصل شدن نتیجه صد در صدی به نفع ایثارگران و جانبازان ادامه می یابد.
گزارش نشست 50 نماینده با رئیس بنیاد شهید
بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دراین باره به خراسان گفت: مجلس آن چه در توان داشته است انجام داده از نامه به رئیس جمهور تا سوال از دولت و تهیه طرح دو فوریتی حمایت از ایثارگران . همچنین بیش از 50 نماینده جلساتی را با رئیس بنیاد شهید داشته اند و در آن جلسات مسائل را با صراحت با آقای شهیدی (رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران) مطرح کرده اند. حتی با تندی از ایشان خواسته شد که اگر نمی توانند مطالبات ایثارگران در زمینه درمان و حقوق را برآورده سازند استعفا کنند.
به پرونده بانک دی باید رسیدگی شود
وی افزود: مباحث اقتصادی و مالی بنیاد مسئله اصلی مشکلات آن است و بخش اصلی آن مانند پرونده بانک دی  باید در قوه قضاییه رسیدگی شود.
دولت باید چاره بیندیشد
بنیادی نماینده کاشمر در مجلس گفت: از آن جایی که مجلس خود پول و اعتباری در اختیار ندارد نمی تواند در این زمینه تصمیم گیرنده  اصلی برای رفع مشکلات مالی بنیاد باشد. بنابراین از دولت انتظار داریم که در بودجه سال آینده برای کسری اعتبار 10 هزار میلیاردی بنیاد چاره اندیشی کند.  وی اشاره کرد که هرگونه تصمیم گیری به غیر از این مجرا از سوی  قانون گذار با ایراد قانونی شورای نگهبان مواجه می شود آن چنان که طرح قبلی مجلس برای حمایت از ایثارگران چنین فرجامی داشت.
بنیادی همچنین یادآورشد: به طور کلی شاخه شاخه بودن بودجه خدمات درمان در کشور مشکل ریشه ای تر این حوزه در کشور است آن گونه که شاهد هستیم هم اکنون بنیاد شهید و ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و... هرکدام شاخه های جداگانه ارائه دهنده خدمات به بخشی از جامعه شده اند در حالی که لازم است کلیه خدمات در یک وزارتخانه یا  مرکز متمرکز شود.

 


منبع : روزنامه خراسان