تاریخ : 1398,پنجشنبه 11 مهر14:18
کد خبر : 69648 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گزارشی از تعامل بانک دی با مشتریان ایثارگرش

نارضایتی ایثارگران از قوانین بانک دی و رفتار کارمندان


نارضایتی ایثارگران از قوانین بانک دی و رفتار کارمندان

آیا این مشکلات مشهود از دید بازرسین و مسئولین رده بالای بانک دی مخفی مانده که اینگونه جسورانه در بانکی که به نام ایثارگران است ولی عملا به کام دیگران، ارزش های انقلابی، اسلامی و دفاع مقدسی را به سُخره می گیرند و به ایثارگران بی اعتنایی می کنند؟

 فاش نیوز - بانک دی به عنوان بازوی اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای صدها شعبه در نقاط مختلف کشور است که با سرمایه اولیه برداشت شده از حقوق ایثارگران و با عنوان سهامدار کردن آنان تاسیس و راه اندازی شده است.

در این میان بانک دی مانند سایر بانک های کشور چارچوب و مقررات خاص خود را دارد اما جامعه ایثارگری نگاه مناسب تری را از سوی مسئولان و دست اندرکاران آن انتظار دارد.

بانک خوب، بانک بد

اصولا از لحاظ مراودات بانکی و سیستم بانکی چیزی به اسم بانک خوب و بانک بد وجود ندارد بلکه نحوه خدمات دهی، برخورد با مشتری و تکریم ارباب رجوع، اصل و ملاک همه چیز است.

در این میان جامعه ایثارگری و به خصوص قشر جانبازان که برخی از آنها با محدودیت های جسمانی و حرکتی مواجه هستند نگاه مهربان تری را از این لحاظ می طلبد. چرا که این اسوه های ایثار و مقاومت که اکنون در سنین بالا قرار دارند علاوه بر تحمل زخم های دوران جنگ، در برخی از اوقات با برخوردهای نسنجیده مواجه هستند و همین موضوع نمک به زخم های کهنه آنها می پاشد.

ع. م جانباز اعصاب و روان در مقابل سوال خبرنگار ما که شاخصه های شما از یک بانک خوب کدام است گفت: به عنوان یک جانباز وقتی به بانکی مراجعه می کنم با خوشرویی و برخورد خوب رییس و کارکنان آنها روبرو می شوم اما هنگامی که به بانک دی که متعلق به ایثارگران است مراجعه می کنم با مشکلات و محدودیت هایی روبرو می شوم.

این مشتری ایثارگر بانک که در اثر موج انفجار در دوران جنگ تحمیلی دچار لرزش در دستان خود شده است ادامه می دهد: متاسفانه وضعیت دستان من طوری است که قادر به گرفتن قلم درمیان دستان خود و نوشتن چیزی نیستم؛ به همین خاطر حتی از پر کردن یک فرم ساده اداری عاجز هستم.

جانباز اعصاب و روان دوران دفاع مقدس با نشان دادن دستان لرزان خود به خبرنگار ما ادامه داد: وقتی به بانک هایی غیر از بانک دی در سطح شهر به عنوان مشتری مراجعه می کنم و خواسته خود را مطرح می کنم رییس بانک یک نفر از کارکنان را مامور این کار کرده و به سرعت کار من راه می افتد. اما نوع برخورد برخی از شعب بانک دی با ایثارگران مطلوب نیست و نیاز به اصلاح جدی دارد.

به طور مثال وقتی به عنوان یک جانباز به بانک دی شعبه میدان انقلاب اسلامی مراجعه می کنید یک فرم را جلوی شما می گذارند تا آن را پر کنید، ولی جانبازان اعصاب و روان که مانند من دچار لرزش دست هستند دست به دامن کارکنان بانک می شوند اما فکر می کنید که عکس العمل آنها چگونه است؟ خیلی راحت و به صورت کوتاه به شما پاسخ می دهند که خودتان آن را پر کنید یا بدهید به کسی برایتان پر کند.

 

 

دستور بانک است

این جانباز که دل پری از سوء رفتار بانکی دارد برای به کرسی نشاندن صحبت های خود این موضوع را مطرح می کند که " وقتی به این رفتار اعتراض می کنیم می گویند طبق دستور مدیریت بانک، موظف به پر کردن فرم نیستیم، بگردید یک نفر را پیدا کنید که فرم را برای شما پر کند.

در حالی که این سوال را در ذهنم مرور می کنم که چرا بانکی که بر آمده از سرمایه ایثارگران است باید چنین وضعیتی داشته باشد. جانباز اعصاب و روان نا خودگاه اینگونه پاسخ می دهد که "چرا  بانک دی که با پولی که از حقوق جانبازان کسر و تاسیس شده است زمانی که می خواهد خدماتی ارائه بدهد نصف و نیمه عمل می کند. به طور مثال وقتی می خواهید وام بگیرید چند برابر روی آن سود کشیده می شود و این نوعی نزول است.

دنبال یار کمکی بگردید

جانباز دیگری نقطه نظر مخالف وی را دارد و به خبرنگار ما در خصوص خدمات دهی به ایثارگران می گوید: من به عنوان یک جانباز ویلچری به شعبه مقابل خیابان میرداماد مراجعه کردم. با اینکه به دلیل پله قادر به ورود به داخل بانک نبودم اما برخورد رییس و کارکنان بانک بسیار خوب بود و یکی از کارکنان بانک پس از اخذ مدارک هویتی و تطبیق آنها  کار مرا راه انداخت.

در مقابل یکی دیگر از شعب بانک دی در سطح شهر به جانبازی بر می خوریم که زیر تابش خورشید تایستان برای دریافت خدمات بانکی مراجعه کرده بود. احمد که خود را جانیاز دوران دفاع مقدس معرفی می کند در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد مراجعه به بانک می گوید: آخه کجای دنیا چنین مرسوم است که ارباب رجوع برای انجام کاری در بانک دنبال کسی بگردد تا کار او را راه بیندازد.

حتی در اروپا، امارات و مالزی که قوانین سختگیرانه بانکی دارند برخورد و سختگیری که بانک دی در مقابل ایثارگران و جابازان می کند را ندارند.

این جانباز که دارای 70 درصد مجروحیت است معترضانه ادامه می دهد: متاسفانه به جز بانک دی، بسیاری از بانک ها بسیار مودبانه و صبورانه به مشتری خود، بخصوص جانبازان پاسخ می دهند. اگر مسئولان این بانک نمی توانند برای رفع معضلات کاری بکنند موضوع را راست و حسینی بگویند تا تکلیف خود را بدانیم.

به طور مثال به بانک رسالت به عنوان یک جانباز مراجعه کردم و با اینکه وام من به صورت قرض الحسنه بود آنها بسیار خوب برخورد کرده و یک نفر را به بیرون از بانک فرستاده و پس از احراز هویت کارم را انجام دادند.

دیوار بلند انتفادات از بانک هدف

لطیف که خود را جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی معرفی می کند درخصوص دیدگاه خود درباره خدمات دهی بانک دی به جانبازان و ایثارگران به خبرنگار فاش نیوز می گوید: چندی قبل برای انجام کاری به شعبه میدان انقلاب مراجعه کرده بودم، مسئولان آن اصرار داشتند که حتما باید به داخل شعبه بیایم و احراز هویت و سایر مراحل را طی کنم. این کار با وجود چند پله در ورودی بانک برای من اگر چه ناممکن نبود اما بسیار سخت بود.

 

مشتری باید رویت شود

مسئولان بانک دی در مقابل اعتراض امثال من می گویند که این جزو مقررات ما است و مشتری حتما در داخل بانک باید رویت شود، در حالی که سوال من این است برخی از همقطاران من که دو پا و یک دست قطع هستند در این طور مواقع چه باید بکنند؟

 در ادامه گزارش خود به شعبه بانک دی در خیابان شریعتی و تقاطع میرداماد سری می زنیم و به یک جانباز ویلچری که برای دریافت کارت به همراه یک نفر دیگر مراجعه کرده بود بر می خوریم. این جانباز که خود را دکتر سعید معرفی می کند با لبخندی معنی دار در مقابل سوال ما می گوید: به این شعبه برای تعویض کارت بانکی مراجعه کردم و یکی از کارکنان بانک دی به بیرون از شعبه آمده و پس از انجام کارهای اداری کارت جدید را به همراه رمز بانکی به من تحویل داد که از این بابت متشکر هستم.

سهامدار بانک دی هستیم

جانباز ویلچری در مقابل این پرسش که چقدر از ارائه خدمات بانکی و تکریم ارباب و رجوع از سوی بانک دی راضی هستی پاسخ داد: به طور کلی با فلسفه تاسیس بانک دی موافق نیستم چرا که بنیاد شهید و مسئولان بانک دی بدون اینکه جانبازان موافق باشند آنها را سهامدار کرده اند. وی که متوجه تعجب ما می شود ادامه می دهد: متاسفانه یا خوشبختانه مسئولان بنیاد شهید با برداشت غیر قانونی از حقوق جانبازان و ایثارگران سرمایه اولیه را فراهم و آنرا تاسییس کردند. بعد هم منت گذاشتند که برای ایثارگران کاری کرده اند در حالی که این سوء استفاده از موقعیت ایثارگران بوده است.

اینکه کسی بدون اطلاع جامعه هدف و صرف داشتن اطلاعات به عنوان متولی اقدام به این کار کند به تنهایی درست نیست و از لحاظ قانونی مستلزم داشتن رضایت اولیه آنها است. البته این را هم بگویم تاکنون کسی هم اعتراض آن چنانی به موضوع نکرده است چرا که گفته می شود سهامدار هستیم. در کل سیستم خدمات بانکی دی بد نیست و در بستر فضای مجازی بسیاری از خدمات قابل دسترسی است.

جایگاه مشتری مداری

دز یکی دیگر از شعب بانک دی که در خیابان طالقانی قرار دارد جانبازی که برای انجام کاری به بانک مراجعه کرده است می گوید: آیا بانک دی از پول و منابع ایثارگران تاسیس نگردیده و مگر نباید به ایثارگران خدمات رسانی ارائه نمایند؟

چرا زمانی که می رویم داخل شعبه مربوطه، بجای این که باری از دوش ایثارگر بردارند، باری بیشتر از آن اضافه می کنند.

بانک ارزش آفرین کجاست

اخذ تسهیلات با معرفی نامه بنیاد شهید برای بانک معین (که بانک دی می باشد) برای ایثارگران به عنوان کاری خسته کننده و البته گاه بیهوده محسوب می شود. چرا که بروکراسی و کاغذبازی برای دریافت حتی پنج میلیون تومان وام، آنچنان کلافه کننده است که گاه برای دریافت همین چندرغاز وام، مدت ها باید بین بانک و ... در رفت و آمد بود.

آیا منطقی است که با معرفی بنیاد و اعلام حقوق دریافتی جانباز از سوی بنیاد، هم بازار سفته بازی در درون بانک دی سکه است و هم باید ضامنین (که معمولا دو نفر قابل قبول است) اسناد و مدارک منزل مسکونی و حتی فیش آب و برقی که در آن کدپستی درج شده باشد نیز اخذ می شود و تاسف بارتر اینکه وقتی ضامنین با این حجم از بروکراسی مواجه می شوند قید ضمانت ده - بیست میلیونی را می زنند و جانباز و ایثارگر هم عطای دریافت وام را به لقایش می بخشد!

این در حالی است که ذر صورت عدم بازپرداخت اقساط توسط ایثارگر، بنیاد و بانک دی که محل واریز حقوق و مستمری جانبازان می باشد می توانند راسا از حقوق فرد دریافت کننده تسهیلات، اقساط را کم کنند.

موضوع دیگری که دل انسان های آزاده، به ویژه ایثارگران و جانبازان را در مراجعه به بانک دی رنج می دهد رفتار تغییر یافته برخی از کارکنان و حتی رییسان شعب بانک است که برخلاف شعار کَر کننده و تبلیغاتی آنها (بانک دی - بانک ارزش آفرین) که آین شعار هم برگرفته از فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است، با پوششی نامناسب و نه در شان نام این بانک و سهامداران ایثارگرش پشت میز و باجه هایشان نشسته اند!

متاسفانه رییس شعبه « م » در غرب تهران که خانم می باشد نیز با بی حجابی و آرایش خاص و زننده ای پشت میز ریاستش نشسته و با مانتو تنگی که به تن دارد، ناخواسته توجه مراجعین و حتی عابرانی که در پیاده رو در حال رفت و آمدند را به خود جلب می کند.

به نام ایثارگران به کام دیگران

آیا این مشکلات مشهود از دید بازرسین و مسئولین رده بالای بانک مخفی مانده که اینگونه جسورانه در بانکی که به نام ایثارگران است ولی عملا به کام دیگران، ارزش های انقلابی، اسلامی و دفاع مقدسی را به سُخره می گیرند؟

امیدواریم رییس بنیادشهید که از قضا از روحانیون است لااقل برای حفظ ظاهر هم که شده به مشکلات بانک دی ورود کرده تا لااقل با مشکلات اقتصادیِ گاه حادی که ایثارگران و جانبازان دارند از لحاظ فرهنگی و به قول مقام معظم رهبری، شبیخون فرهنگی در مجموعه بنیادشهید مقابله و سرو سامانی به وضعیت داده شود!


کد خبرنگار : 23