تاریخ : 1398,دوشنبه 01 مهر15:37
کد خبر : 69698 - سرویس خبری : اخبار

مجتبی شاکری در پنجمین جلسه مجمع اصولگرای خانه احزاب:

تبیین «مدل وحدت» اولویت احزاب و نیروهای انقلاب


تبیین «مدل وحدت» اولویت احزاب و نیروهای انقلاب

دبیر کل جمعیت جانبازان با تشریح نواقص، آشفتگی و ناکارآمدی برخی رفتار های حزبی، گفت: در آستانه هر انتخابات حتی احزاب انقلابی و اصولگرا در انتخاب مدل وحدت دست به آزمون و خطا می زنند، چراکه هنوز پس از چهار دهه از انقلاب به مدل قاطع وحدت مبتنی بر حفظ آرمانها دست پیدا نکرده اند.

فاش نیوز - دبیر کل جمعیت جانبازان با تشریح نواقص، آشفتگی و ناکارآمدی برخی رفتار های حزبی، گفت: در آستانه هر انتخابات حتی احزاب انقلابی و اصولگرا در انتخاب مدل وحدت دست به آزمون و خطا می زنند، چراکه هنوز پس از چهار دهه از انقلاب به مدل قاطع وحدت مبتنی بر حفظ آرمانها دست پیدا نکرده اند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت جانبازان، مجتبی شاکری در جلسه مشترک احزاب و نیروهای انقلاب اسلامی به میزبانی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی ضمن مقایسه آنچه که امام خمینی (ره) به عنوان مکتب اسلام ناب محمدی معرفی کردند و آنچه که در گذر ایام و طی ۴۰ سال محقق شده است، گفت: بخش هایی از آنچه که امام راحل (ره) به عنوان آرمان ها و محکمات انقلاب بیان کردند فراتر از فراز و فرود حوادث و آمد و شد مجالس، دولتها و شخصیتها و جریانها، در عرصه داخلی،منطقه ای و بین الملی محقق شد و امروز شفاف تر از هر زمان پیش روی ما است. نیاز نیست ما در فضای مجرد ذهنی آن را تصور کنیم.

واقعیت عینی و تصدیق مجسم آن در مقابل ماست. برخی جریانها و نظریه پردازان به زبان بی زبانی میگویند که امام خمینی (ره) در شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پا به میدان مبارزه گذارد که معارض جدی نداشت و به راحتی گل اعتماد مردم را چید و برد، به این معنا که مشکل و مخالف جدی برای به دست گرفتن حکومت نداشت. این در حالی است که با رصد کردن دقیق جریانها شرایط کنشگر در بدو انقلاب خواهیم دید کمترین تشکیلات حزبی به مفهوم واقعی کلمه در اختیار ایشان بود. احزاب و جریانهای دیگر اعم از مارکسیست، ملی گرا، متهجر، منافق و طیف جریان روشنفکری سکولار و لیبرال، با امام نه تنها همراه نشدند، بلکه در نقطه نقطه حرکت انقلاب کج راهه های نظری و عملی خود را در رسانه های حزبی با تجمع های عمومی مطرح کردند و امام خمینی (ره) با تکیه بر مکتب وحی و معارف اسلام ناب با روشن ترین بیان از سنگلاخ های اینچنین عبور کرد و هیچگاه خود را مدیون آنان نکرد و اینگونه بود که انقلاب اسلامی را به نقطه جمهوری اسلامی ، قانون اساسی و تاسیس مجلس و دولت و دیگر نهادها رساند.

 

 

وی افزود: تلفیق بین جمهوریت و اسلامیت که اندیشه صادر شده از بنیانگذار انقلاب اسلامی بود، برای همه کسانی که در آن دوران فعالیت سیاسی داشتند، یک نظریه انقلابی و جدید بود. دیگران هم می خواستند در مبانی مکتب خود اندیشه خود را مبنای حاکمیت جدید قرار دهند اما نتوانستند سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم را با خود همراه کنند و در جدال بین اندیشه امام راحل (ره) و اندیشه و نظریه پردازی خود، پیروز شوند و نزد عموم مردم مقبول بیافتند. بنابراین این اعتقاد که امام خمینی (ره) معارضی برای تشکیل حکومت نداشت، از مبنا صحیح نیست.

شاکری خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان نظریه نظام جمهوری اسلامی مطرح شد و اکنون ما می خواهیم از آن به عنوان راه و صراطی مستقیم برآمده از دین برای حفظ آرمانها و ارائه مدل وحدت میان نیروهای انقلاب اسلامی استفاده کنیم، در می یابیم برخی از موضوعات به واکاوی و بازخوانی نیازمند است. قاعدتا باید طی ۴۰ سال گذشته می توانستیم مدلی قوی، مستحکم و باثبات برای وحدت مجموعه نیروهای انقلاب که بتواند در فراز و فرود حوادث راه گشا باشد، دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همین حالا در آستانه انتخابات، نیازمند اتفاق در چنین مدلی هستیم گفت: باید بتوانیم از ظرفیت مکتب امام و فرمایشات دقیق معظم رهبری بویژه در منشور گام دوم به مدلی برسیم که نیروهای انقلاب را در ابعاد گفتمانی، ساختاری در رفتار میدانی گرد هم جمع کند. طیف جریان های مقابل از لائیک و سکولار تا حزب کارگزاران لیبرال و احزاب اصلاح طلبان تجدید نظر طلب واقعا در تعریف مکتب امام نمیگنجد. هنوز تکلیف آنان با نظرات ولایت مطلقه فقیه، جمهوری اسلامی، جایگاه اندیشه وحیانی در تنظیم روابط اجتماعی و حکمرانی معلوم نیست. فهرست رفار های هنجار شکن چه در دهه اول انقلاب و چه سه دهه بعد از ارتحال امام شاهد نوعی جنگ و رویارویی آنها با مکتب امام است. چگونه میتوان از امام و خط امام سخن گفت و در مقابل شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه ساکت بود و تکلیف خود را با آیه ۶۵ سوره نسا روشن نکرد. (فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا) به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند؛ و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند؛ و کاملا تسلیم باشند .

 

 

و چگونه میتوان برای بیرون بردن رقیب در یک رقابت انتخاباتی تقلب را بهانه ای برای نشانه رفتن اصل انقلاب دنبال کرد و با لجبازی از حکم و داوری مقام ولایت سر باز زد. به نظر میرسد مطرح کردن گفتگو بدون مشخص کردن داور به آشفتگی کشاندن مباحث و به محاق بردن مکتب امام است. اگر خانه احزاب بخواهد از یک محفل گپ و گفت بی خاصیت صنفی به یک هم اندیشی چالشی و روشنگرانه بر اساس مکتب امام و منشور گام دوم مقام معظم رهبری تغییر وضعیت یابد، باید تکلیف خود را با کلید واژه هایی تعریف شده در مکتب امام همچون استقلال، آزادی ، اخلاق، معنویت، عدالت، منافع ملی، مبارزه با فساد و اشرافیت و دشمن شناسی و مبارزه با استکبار مشخص کند. والا سخن گفتن از وحدت فریبی برای آشفته کردن مباحث و شکستن مقاومت طرف مقابل نیست. ما طیف احزاب اصلاح طلب را یک تفکر بدون مبنا می دانیم که نسبت آن با اندیشه امام (ره)، قانون اساسی و ولایت فقیه روشن نیست. این مجموعه فاصله گرفته از انقلاب تا آنجا پدیده تجزیه نظرطلبی و فاصله گرفتن از نظر امام را تا آنجا به پیش بردن که حتی به تحصن برای تعطیلی مجلس و برگزار نشدن انتخابات قناعت نکردن. نافرمانی مدنی، قشار از پایین ،چانه زنی از بالا ، نگارش نامه جام زهر و اردوکشی خیابانی برای تحقق فتنه تقلب عمق کج راهه آنها در فهم نظریه اسلام ناب و اصل مترقی ولایت فقیه است. اما طیف باورمندان مکتب امام و رهبری نباید در زمان انتخابات چشم در راهه انتخاب مدل وحدت باشند و دغدغه مند این باشندکه نتیجه چه خواهد شد.

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه این جمعیت در دوره های قبل عضو خانه احزاب نبود و به شکل حزب تاسیس نشده بود، اظهار کرد: در عین حال باور داریم جمعی که در آستانه انتخابات برای ائتلاف گرد هم می آیند، عناصر مهم کار موفق حزبی و رسیدن به مدل وحدت را باید در اولویت کار خود قرار دهند.

شاکری در ادامه به موضوع ارتباط میان احزاب با ولایت فقیه پرداخت و گفت: اگر ما تکلیف مداری و متصل بودن به اندیشه و نظریات ولی فقیه حی زمان را مبنا قرار دهیم، چه دلیلی وجود دارد که همین احزاب به اصطلاح نزدیک به تفکر اصولگرایی، در بیان دیدگاه ها و نظرات پیرامون موضوعات مهم بعضا فاصله زیادی با دیدگاه های ولی فقیه داشته باشند؟ بخشی از این آشفتگی نشان از کم کاری ما دارد، به این معنا که هنوز نتوانسته ایم ارتباط بین احزاب را با ولی فقیه به گونه ای برقرار کنیم تا احزاب به بازوی ولی فقیه تبدیل شده و تحقق منویات ایشان را تسهیل کنند. جمع بندی جمعیت جانبازان این است که فاصله معنادار برخی احزاب با ولایت فقیه قابل قبول نیست.

به اعتقاد وی، درباره اینکه منافع ملی ما چگونه تامین می شود و منافع حزبی ما چه نسبتی با منافع ملی دارد نیز باید به یک نقطه واحد برسیم و بدانیم چگونه باید این منافع را تلفیق کنیم؛ این از مسائلی است که هنوز تعریف جدی برای آن وجود ندارد.

شاکری در ادامه انتقادهایی هم درباره ساز و کار فعالیت خانه احزاب مطرح کرد و گفت: در زمانی که در جمعیت ایثارگران مسوولیت داشتم، در جلسه خانه احزاب گفتم چطور ممکن است همه کسانی که حزب رسمی در نظام دارند، دور یک میز جمع هستند و تمام بلاهایی که کشور با آن روبروست هم از دل همین جمع برآمده است. اگر خانه احزاب نتواند روی اصل حکومت اسلامی احزاب را مجتمع کند، برای چه دور هم بنشینیم؟ صرفا برای اخذ یارانه و نحوه توزیع آن، این جلسات نباید تشکیل شود. مساله اصلی مجتمع کردن احزاب روی محکمات و امهاتی است که نظام جمهوری اسلامی بر پایه آنها استوار شده و منشور گام دوم انقلاب نیز یکی از آنهاست.

 

 

وی یادآور شد: باید به این پاسخ برسیم که چرا پیوسته و مستمر روی این موارد حتی در جمع نیروهای انقلاب برنامه ریزی نمی کنیم؟ اگر قرار است باشگاهی برای گفتگوی احزاب تشکیل شود، باید به این مباحث نیز بپردازد و از دل آن نتیجه ای استخراج شود، به این معنا که انسجام احزاب در محور مکتب امام و منشور گام دوم مقام معظم رهبری بیشتر شود و ما به یکدیگر نزدیکتر شویم. اکنون تنافر میان احزاب خیلی بیشتر از همگرایی آنهاست.

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر برنامه ریزی های احزاب بر این موارد متمرکز می شد، حتی اگر عده ای اقبال نشان نمی دادند، ما می توانستیم در گذر زمان مباحث را به نقطه ای برسانیم که کسی به لحاظ منطقی نتواند به آنها خدشه ای وارد کند؛ هر چند ممکن است به لحاظ سلیقه ای برخی به موضوعاتی از این دست که باید مبنای وحدت قرار گیرد، خدشه وارد کنند.

وی یکی از ضعف های احزاب را بی اطلاعی از آرای مردم برای انتخابات پیش روی مجلس عنوان کرد و گفت: این برای مجموعه احزابی که سیاست ورزی را در پیش گرفته اند، خوب نیست. این در حالی است که ما می توانیم در شرایطی که دولت دوره دوم خود را طی می کند و انبوهی از وعده های بر زمین مانده وجود دارد، برآوردی از میزان همراهی و نا همراهی مردم با حزب حاکم به دست آوریم.

 

شاکری به ذکر خاطره ای از شهید مطهری پرداخت و اظهار کرد: شهید مطهری قبل از پیروزی انقلاب در فرانسه به حضور امام (ره) رسید و در زمان برگشت در دانشکده الهیات در سخنانی گفت من چهار «امنَ» در امام دیدم که یکی از آنها «امن بالقوم» بود. این یعنی امام به عمق باور و اعتماد مردم در عمل به دین آگاه بوده است و چنین معرفتی نسبت به مردم باید در احزاب وجود داشه باشد و به زبان امروز گفتمان و رای مردم را بدانند. دومین مورد «امن بالقول» بود؛ یعنی حرف امام راحل مبنای محکمی داشت. سخنش برآمده از کلام وحی و سیره اهل بیت بود. احزاب هم اگر حرف محکم نداشته باشند، ممکن است با آدرس کج اندیشان و شیاطین در میانه مسیر گمراه شوند.

وی ادامه داد: شهید مطهری از «امن بالسبیل» نیز به عنوان سومین مظهر ایمان امام خمینی (ره) یاد کرد و این یعنی ایشان راه را از مبدا تا مقصد به درستی می شناختند و باید برای احزاب نیز همین موضوع در اولویت باشد. در نهایت «امن بالله» نیز چهارمین مظهر ایمان امام خمینی (ره) از دیدگاه شهید مطهری بود و از خضوع این شخصیت در محضر حق متعال می گفت.

شاکری تصریح کرد: احزاب نیز اکنون به همین مصادیق ایمان نیاز دارند و باید درباره آنها به وحدت نظر برسند، وگرنه گردهمایی احزاب نه تاثیری روی اصلاح طلبان خواهد گذاشت، نه اصولگرایان و نه گروه های مستقل. بنابراین در هر انتخابات ما دچار تزلزل درباره نتیجه می شویم.

 


کد خبرنگار : 17