تاریخ : 1398,دوشنبه 29 مهر18:45
کد خبر : 70216 - سرویس خبری : مسائل و مشکلات ایثارگران

شرایط اشتغال و حقوق آزادگان جانباز



آ سید رضا - نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی 

 لطفا یک بار درمورد "قانون حالت اشتغال" جانبازان و آزادگان دفاع مقدس بازبینی فرمایید.

آزادگان در شهریور 69 از اسارت آزاد و به میهن اسلامی بازگشتند. تعدادی از آزادگان جانباز به لحاظ وضعیت جسمی و روحی روانی طبق قانون در کمیسیون ازکارافتادگی کلی شرکت و "رای حالت اشتغال"گرفتند و حقوق بگیر بنیاد شدند.

 بقیه آزادگان جانباز با وجود این که مدت اسارت بالای 3سال و درصد جانبازی بالای 30% داشتند اما نخواستند در خانه بنشینند و حقوق و مزایای بنیاد را بگیرند، لذا در دستگاه های دولتی مشغول به کار شده و تنها همان حقوق اداره متبوعشان را دریافت می کردند و ادامه زندگی می دادند.

 این آزادگان جانبار به لحاظ این که حقوق بگیر بنیاد نبودند ازبسیاری مزایای بنیاد مثل وام اشتغال، وام ضروری، جواز کسب، موافقت اصولی و دیگر مزایایی که حقوق بگیران بنباد برخوردار بودند و هستند، محروم بودند.

 بسیجیان آزاده جانباز دفاع مقدس که هنگام اعزام به جبهه غالبا دانش آموز، دانشجو، کارگر و کشاورز و مشاغل آزاد داشتند، پس از آن که به مقام جانبازی و آزادگی نائل شدند طبق قانون استخدامی سپاه میبایست به عنوان بازنشسته سپاه تلقی و از حقوق و مزابای بازنشستگی برخوردار می شدند علیرغم پیگیری های فراوان تا سال 91 این قانون اجرا نگردید ( درحالی که ارتش برای سربازان وظیفه ای که در دفاع مقدس آزاده و جانباز شدند آنها را به عنوان بازنشسته ارتش تلقی و از سال ها قبل حقوق و مزایایشان برقرار گردید) و پیگیری های مستمر بسیجیان جانباز آزاده مجلس شورای اسلامی تبصره ماده 38 را تصویب نمود اما تا سال 94 اجرا نشد و از 94 به مرور این تبصره 38 اجرا و تاکنون 25 مهر 98 هنوز به مرور درحال برقرار نمودن حقوق از طریق ساتا هستند.

 در این میان تعدادی آزاده جانباز کارمند دولت که رای ازکارافتادگی کلی و حالت اشتغال از کمیسیون پزشکی بنیاد گرفتند و چندسالی از حالت اشتغال استفاده کردند متاسفانه از ماده38 و تبصره 38 محروم مانده اند. مجلس محترم به این موارد ورود کند، هر روز تعدادی از آزادگان جانباز ازدنیا می روند و این حق و حقوق به عنوان حق الناس برعهده مجلس شورای اسلامی می ماند.

والسلام.


کد خبرنگار : 20