تاریخ : 1398,سه شنبه 07 آبان13:18
کد خبر : 70353 - سرویس خبری : اخبار

حرم مطهر امام رضا (ع) در دوره قاجاریه (آلبوم تصویری)



عکس های زیر که از اولین عکاسان حرم امام رضا (ع) انتخاب شده از عبدالله قاجار، آنتونیو جیانوزی و آنتوان سوروگین بوده و مربوط به دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار است که به مناسبت سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، تقدیم بینندگان عزیز می شود.
محمدحسن سلیمانی- بی‌شک از جمله اسناد و مدارک ارزشمند و معتبر در حوزه تحقیقات تاریخی طی دو قرن اخیر، اسناد تصویری هستند که با دقت و ظرافت و با صراحت تمام ابعاد مختلف زندگی اجتماعی بشر و مسایل پیرامون آن را ضبط کرده‌اند به طوری که در بعضی موارد یک قطعه عکس و یا سند تصویری می‌تواند به راحتی از مهم‌ترین اسرار و مسایل تاریخی پرده برداشته و محققان را در ارایه دیدگاه‌های مختلف یاری رساند.
 با بررسی اسناد و مدارک به جای مانده از دوره قاجار مشخص می‌شود که هنر عکاسی به محض ورود به ایران بسیار مورد توجه طبقه حاکم قرار گرفته تا آنجا که حتی ناصرالدین شاه قاجار به خاطر علاقه‌ای که به هنر عکس وعکاسی داشته است، خود دوربین به دست گرفته و عکس‌های ارزشمندی از اوضاع و احوال دربار و دیگر مسا ئل پیرامون آن به یادگار گذاشته است که در حال حاضر جزء
 
بهترین و ارزشمند ترین اسناد تصویری دوره قاجار به شمار می‌رود.
«نخستین عکس های ناصرالدین شاه بیشتر از زنان حرم و غلام بچه‌ها و ساختمان‌های اندرونی است. شاه برای انجام کارهای عکاسی‌اش و احداث تاریکخانه برای ظهور، چاپ و تهیه شیشه‌های حساس، حیاط و عمارتی از ساختمان‌های سلطنتی را به عکاسخانه دربار اختصاص داد و بدین سان "عکاسخانه مبارکه همایونی" را بنیاد نهاد».

 

 «به اعتقاد ایرج افشار، نخستین دستگاه عکاسی که به ایران آورده شد از آن ناصرالدین شاه بوده است. وی به هنر عکاسی بسیار علاقه‌مند بوده و این هنر ظریف را یکی از وسایل تفنن و سرگرمی خویش قرار داده بود. بسیاری از عکس‌هایی که ایشان انداخته، هم اکنون در میان آلبوم‌های بیوتات سلطنتی موجود است و در حاشیه بسیاری از آنها یاداشت‌هایی به خط وی دیده می‌شود. از شدت علاقه شاه به این هنر، منصب "عکاسباشی" نیز در دربار ایجادشد».
 
یکی از موضوعاتی که عکاسان مختلف با توجه به شرایط به وجود آمده از آنها عکاسی کرده و تصاویر ارزشمندی به یادگار گذاشته‌اند؛ عکس‌های مربوط به زیارتگاه‌های اسلامی به ویژه حرم مطهر آقا علی بن موسی الرضا (ع) است. حرم رضوی به عنوان مقدس‌ترین مکان برای مردم ایران، جایی بود که ناصرالدین شاه بسیاری از عکاسان ایرانی و حتی خارجی را برای عکاسی به آنجا فرستاد. بسیاری از عکاسان قاجاری فارغ از سفارش دربار خود نیز لازم می‌دیدند حتما در کارنامه خود عکسی از حرم امام هشتم (ع) را نیز به ثبت برسانند. ماحصل این امر تعداد زیادی عکس از بنای حرم و گاه مراسم‌های داخل آن بود که معمولا به آلبوم خانه سلطنتی قاجار تقدیم می‌شد.
عکس های زیر که از اولین عکاسان حرم امام رضا (ع) انتخاب شده از عبدالله قاجار، آنتونیو جیانوزی و آنتوان سوروگین بوده و مربوط به دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار است که به مناسبت سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، تقدیم بینندگان عزیز می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


منبع : نواندیش