تاریخ : 1398,یکشنبه 26 آبان14:30
کد خبر : 70661 - سرویس خبری : اخبار

با توجه به شرایط ویژه جانبازان و معلولان؛

انجمن‌جانبازان عدالت‌در توزیع سهمیه سوخت‌ را خواستار شد


انجمن‌جانبازان عدالت‌در توزیع سهمیه سوخت‌ را خواستار شد

انجمن جانبازان نخاعی به استناد بسیاری از قوانین مصرحه، درخواست دارد بطور مشخص و در اسرع وقت، بدون فرصت‌سوزی و بهانه جویی، جهت تحقق عدالت اجتماعی نسبت به قشرآسیب پذیر معلول و جانباز تدبیری عاقلانه و مناسب اندیشیده و در خصوص تخصیص سهمیه جبرانی سوخت...

فاش نیوز -  چندی است که شعار "تهران شهری برای همه" از سوی شهردار تهران اعلام گردیده، بدیهی است که این شعار با واقع  بسیار فاصله دارد، و این تفاوت شعار با عمل در تهران الگویی است برای تمام کشور.

در دروغ بودن این شعار همین بس که معلولین و جانبازان حرکتی نه تنها از آنچه که دیگران برخوردارند، بی بهره هستند، بلکه در برنامه ریزی های خرد و کلان کشور هیچ جایگاهی ندارند.

به طور مثال عدم اعمال اصل مناسب سازی محیط شهری و دسترسی که مقدمه استیفای حقوق اجتماعی است، بزرگترین مانع حضور و فعالیت های این گروه از شهروندان است.

عدم امکان استفاده جانبازان و معلولین حرکتی از وسایل ترددی و ترافیکی اعم از مترو، اتوبوس، تاکسی و سایر وسایل عمومی، یکی از بزرگترین محرومیت های اجتماعی این عزیزان است.

در حالیکه در قوانین بین المللی و ملی به تامین امکانات ترددی این بخش از افراد جامعه تاکید موکد شده، متاسفانه در کشور ما مانند بسیاری از قوانین مربوطه و مرتبط با جانبازان و ایثارگران، از آن غفلت شده و می شود.

در ماده ۹ کنوانسیون بین المللی حقوق معلولین درباره دسترسی آمده است:
(برای توانمند سازی معلولین برای داشتن یک زندگی مستقل و مشارکت کامل آنها در تمام جنبه‌های زندگی، دولت‌های عضو می‌بایست اقدامات مناسب را برای حصول اطمینان از دسترسی معلولین، (مساوی با سایر افراد) به محیط‌ های پزشکی، حمل و نقل، اطلاعات و ارتباطات، شامل تکنولوژی و سیستم‌های ارتباطی و نیز دسترسی آنان به سایر تسهیلات و سرویس‌های عمومی و آزاد، هم در مناطق روستایی هم در مناطق شهری به عمل آورند.

این اقدامات شامل شناسایی و حذف موانع و سدهای موجود در راه رسیدن به دسترسی‌ها، می‌بایست در موارد ذیل اجرا شود.

الف- ساختمان‌ها، راه‌ها، حمل و نقل و سایر تسهیلات داخل و خارج خانه‌ای شامل مدارس، ‌منازل، تسهیلات پزشکی و محل کار...توسعه، ترویج و نظارت بر استقرار حداقل استانداردها و خط مشی‌ها برای دسترسی به تسهیلات و سرویس‌های همگانی و آزاد.)
به دنبال تصویب قانون بین المللی حقوق معلولین، قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت در کشور ما نیز در قالب ماده واحده به تصویب رسید؛ که طی آن اشعار می دارد: (کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مورخ ۱۳۸۵/۹/۲۲ هجری‌ شمسی برابر با 13 دسامبر 2006 میلادی، مشتمل‌ بر پنجاه ماده به ‌شرح پیوست تصویب می‌گردد و به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه تودیع اسناد تصویب آن، با رعایت تبصره‌های زیر داده می‌شود:

تبصره ۱- وزارت رفاه و تأمین اجتماعی -سازمان بهزیستی کشور - و بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌عنوان مراجع ملی موضوع ماده ۳۳ کنوانسیون تعیین می‌گردند تا با هماهنگی یکدیگر نسبت به اجراء مفاد کنوانسیون اقدام نمایند.
‎‎‎تبصره ۳- باتوجه به ماده ۴۶ کنوانسیون، جمهوری اسلامی ایران خود را ملتزم به رعایت آن دسته از مفاد کنوانسیون که مغایر با موازین حقوقی جاری خود باشد نمی‌داند.)

بعلاوه درفصل دوم اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تحت عنوان "مناسب‌سازی،‌ دسترسی‌پذیری و تردد و تحرک" درمواد ۲ تا ۷ آن به لزوم مناسب سازی وسایل حمل ونقل عمومی متناسب با معلولین تاکید نموده است.

به عنوان مثال در ماده ۷آمده است: (وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها موظفند حسب مورد، نسبت به مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری کلیه پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری منطبق با استانداردهای بین‌المللی دسترس‌ پذیری سامانه‌های حمل و نقل عمومی برای دسترسی افراد دارای معلولیت اقدام و امکان بهره‌مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم نمایند و کارکنان خود را جهت همیاری علمی و صحیح با مسافرین دارای معلولیت، آموزش دهند.)

مع الاسف با وجود انبوه قوانین، هنوز جانبازان و معلولین حرکتی از اولیه ترین حقوق اجتماعی یعنی حق دسترسی از طریق وسایل ترددی عمومی و سوبسید هایی که به مجموعه حمل و نقل پرداخت می شود محروم هستند، که موجبات ظلم مضاعف به آنان را فراهم نموده است.

به همین دلیل جانبازان و معلولین  اگرچه با تحمل هزینه های مازاد، بناچار برای ایاب و ذهاب داخل و برون شهری از وسایل شخصی استفاده می کنند، به گونه ای که حتی برای خرید چند قرص نان مجبورند از خودروی شخصی استفاده نمایند، که این امر نیاز به سوخت اضافی را برای آنها بالا می برد.

لازم به ذکر است در دولت قبلی با درک این واقعیت، در سهمیه بندی بنزین برای این گروه از شهروندان در مرحله اول کوپن اضافه در نظر گرفته شد و سپس در مرحله بعد در کارت سوخت آنان بنزین مورد نیاز شارژ می شد.

لذا انجمن جانبازان نخاعی به استناد قوانین مذکور و بسیاری دیگر از قوانین مصرحه داخلی، درخواست دارد بطور مشخص و در اسرع وقت، بدون فرصت‌سوزی و بهانه، جهت تحقق عدالت اجتماعی نسبت به قشرآسیب پذیر معلول و جانباز تدبیری عاقلانه و مناسب اندیشیده و در خصوص تخصیص سهمیه جبرانی سوخت مورد نیاز جانبازان نخاعی و قطع عضو اقدام لازم صورت گیرد.

انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان


کد خبرنگار : 23