تاریخ : 1398,چهارشنبه 29 آبان15:29
کد خبر : 70748 - سرویس خبری : اخبار

بازخوانی شاخص‌های کار جهادی



عبدالله فاتحی معاون اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اظهار داشت: در کشور همه به دنبال کار جهادی هستند، اما فرمول آن را پیدا نمی‌کنند. کار جهادی با شعار و حرف انجام نمی‌گیرد بلکه به یک برنامه‌ریزی و کار عملی نیاز دارد.

وی افزود: کار جهادی یک فرمول دارد که باید آن را در تمام پروژه‌های کشور اجرایی کنیم. این فرمول متشکل از دقت، سرعت و هزینه کم است. در کشور شاهد هستیم که پروژه‌های بزرگی انجام شده است که پس از اتمامشان متوجه نواقصی می‌شویم. یکی از دلایل این مشکل توجه نکردن به تجارب ما در جنگ است. در دوران دفاع مقدس علاوه بر این که در اجرای امور از دقت، سرعت و هزینه کم استفاده می‌شد، بلکه از خودگذشتگی و ایثار نیز همراه کار بود.

فاتحی با اشاره به پروژه عمرانی احداث جاده تهران ـ شمال گفت: این پروژه حدود ۲۰ سال طول کشیده است. اگر از فرمول جهادی برای ساخت این جاده استفاده می‌کردیم با هزینه پایین و با سرعت بالاتر این پروژه به اتمام می‌رسید. اگر هر پروژه‌ای با فرمول سرعت، دقت و هزینه پایین انجام شود، آن وقت می‌توانیم بگوییم که یک کار جهادی صورت گرفته است.

معاون اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت توجه به تاریخ شفاهی نیز عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس بسیاری از رزمندگان و حتی فرماندگان دغدغه ثبت وقایع جنگ را داشتند. جهاد کشاورزی نیز کنار ارتش، سپاه و... به ثبت وقایع پرداخت. متاسفانه آن زمان به دلیل این که رزمندگانی که مسئولیت ثبت وقایع را بر عهده داشتند، آموزش کافی ندیده بودند، حدود پنج هزار ساعت مصاحبه از ایشان مانده که بلافاصله هستند؛ مثلا برخی از آنها فاقد اسم مصاحبه شونده، مکان حادثه و ... هستند لذا در حال حاضر مشغول تکمیل این اسناد هستیم تا از آن‌ها بهره برداری کنیم.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع تاریخ شفاهی، تا کنون ۱۲ همایش تاریخ شفاهی برگزار شده و در این راستا نیز مقاله‌های خوبی تهیه شده است.

 

 

 


منبع : دفاع پرس