تاریخ : 1398,پنجشنبه 07 آذر11:30
کد خبر : 70917 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

کارگاه آموزشی ویژه جانبازان نخاعی و همرانشان برگزار شد


کارگاه آموزشی ویژه جانبازان نخاعی و همرانشان برگزار شد

کلاس هایی که در آن از نحوه پیشگیری از بروز مشکلات جسمانی اعم از قلب و ریه و...گرفته تا مباحث روانشناسی درخصوص مهربانی، نحوه صحیح تعامل با دیگران در اجتماع و منزل را آموزش داده می شود...

صنوبر محمدی

فاش نیوز - کارگاه آموزشی نحوه صحیح استفاده از داروهای خوراکی و همچنین آشنایی با  درد های زانو و درد مفاصل برای جانبازان و همسرانشان در بیمارستان خاتم الانبیا(ص) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، این کارگاه آموزشی به همت مرکز ضایعات نخاعی در دو بخش نحوه صحیح استفاده از داروهای خوراکی و همچنین درد زانو و مفاصل و با حضور پزشک و مسوول آموزش پرستاران، برای جانبازان نخاعی و غیرنخاعی و خانواده آنان در سالن کنفرانس بیمارستان خاتم الانبیا(ص) در ابتدای هفته جاری برگزارشد.

"خانم داوودی" مسوول آموزش پرستاران بیمارستان خاتم(ص) در این کلاس آموزشی با اشاره به نحوه صحیح استفاده از داروهای خوراکی با توجه به دُز مناسب و همچنین زمان و چگونگی مصرف آنها تاکید کرد.

"دکتر دیانت" فوق تخصص ارتوپدی بیمارستان خاتم الانبیا(ص) نیز با اشاره به بیماری شایع درد زانو و شانه در میان همه گروه ها به خصوص جامعه جانبازان و همسرانشان، با ارایه راهکارهای مفید در این خصوص، راهنمایی های لازم را ارائه کرد.

حایزاهمیت آن که برودت هوا، از حضور پرشور جانبازان نخاعی برای حضور و استفاده آنان از این کارگاه آموزشی نکاسته بود و تعدادی ازجانبازان نخاعی و غیرنخاعی به همراه همسرانشان یکی دو ساعت قبل از شروع کلاس، خود را به این مرکز رسانده بودند.

"اعظم نصرالله شالی" همسرجانبازنخاعی اشرفی یکی  از افرادی است که برای استفاده از کلاسها دوساعتی قبل از شروع کلاس خودش را به مرکز رسانده درخصوص رضایتمندی از این کارگاه های آموزشی می گوید: درمدت 4 سالی که  این گارگاه های آموزشی برپا شده به جرات می توانم بگویم90درصد کلاس ها را حضور داشته ام. حتی امروز که حقیقتا شرایط آمدن را نداشتم اما حیف دیدم که آن را از دست بدهم زیرا این کلاس ها واقعا برای من مفید است. مورد بعدی دیدن  دیگر همسران جانبازان هست که آن هم لطف خودش را دارد.

"داود صابری" جانباز آسیب  نخاعی 50درصد اولین نفری است که در اطاق کنفرانس حضور دارد و جزو کسانی است که به طور مستمر دراین کلاس ها شرکت می کند.

وی می گوید: خوشبختانه موضوعات این کلاس های آموزشی متنوع است. از نحوه پیش گیری از بروز مشکلات جسمانی اعم از قلب و ریه و...گرفته تا کلاس های روانشناسی درخصوص مهربانی، نحوه صحیح تعامل با دیگران در اجتماع و منزل را آموزش می دهند.

وی در ادامه گفت: برپایی چنین کلاس هایی نیاز تمامی گروه های جانبازان می باشد و به شخصه برای بنده بسیار مثمرثمر بوده است چرا که اگر اینگونه نبود در این هوای سرد ترجیح می دادم در خانه استراحت کنم.

ارتباط صمیمانه پزشکان با جانبازان و همسرانشان ازنکات ارزشمند و حایزاهمیت دیگری بود که باید لحاظ می شد چرا که با طرح پرسش های متعددی از سوی جانبازان و همسرانشان، پزشکان متعهد، ساعت ها با صبر و حوصله فراوان و ارایه تکنیک های مناسب آنان را راهنمایی می کردند.

یکی از کارشناسان مرکزضایعات نخاعی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار فاش نیوز، اهداف برگزاری این کارگاه های آموزشی را به شرح زیر برشمرد:

  1. آموزش جانبازان نخاعی و همسران گرامی آنان در خصوص بهداشت و درمان و ارتقاء سلامت.
  2. ایجاد فرصت برای ارتباط بیشتر میان جانبازان و پزشکان و کارشناسان برای تبادل نظر و پاسخ دهی به سوالات بهداشتی و درمانی.
  3. فراهم کردن فرصتی برای جمع شدن جانبازان عزیز و همسران گرامی آنان در کنار هم و انتقال تجربیات خویش به یکدیگر.
  4. انتشار نتایج علمی و آموزشی این نشست های آموزشی در کانال مرکز  ضایعات نخاعی در سایت آپارات برای استفاده جامعه آسیب دیده نخاعی کشور.

در پایان جا دارد از ریاست بیمارستان خاتم الانبیا(ص) و همچنین مرکز ضایعات نخاعی بنیاد شهید و امورایثارگران برای ارایه و برپایی اینگونه کلاس ها قدرانی نمود.

* صنوبر محمدی


کد خبرنگار : 23