تاریخ : 1398,شنبه 09 آذر15:43
کد خبر : 70995 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

امتداد مردمی نظام اسلامی


امتداد مردمی نظام اسلامی

بسیج به عنوان امتداد مردمی نظام و نهادی که اقشار و اصناف مختلف را با اولویت جوانان در برمی گیرد، یکی از وظایف اصلی خود را در حوزه علم و فناوری و تسهیل فرآیند عملکرد برای مخترعان، مبتکران، استادان، دانشجویان و نخبگان می داند...

علی شیرین

فاش نیوز -  یکی از دسیسه ها و توطئه های پیدای و پنهان دشمن در داخل و خارج کشور که با همکاری رسانه های معاند، شبکه های ماهواره ای، کانال ها و شبکه های اجتماعی و مجازی در حال انجام و گسترش است ترویج روحیه ایران ستیزی و ایران گریزی و نفرت پراکنی نسبت به این سرزمین مقدس از طریق انتشار اخبار منفی و سیاه و فیک و رواج جعلیات و شبهات و بزرگنمایی ضعف ها و کاستی هاست.

دراینکه کشورمان هم اکنون دچار مشکلات متعدد فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و بی عدالتی و تبعیض است و بخشی از این مشکلات و نابسامانی متعلق به این دوره است تردیدی نیست، اما کیست که نداند این کشور وارث حجم عظیمی از نواقص و معضلات و فساد ها و حجم عظیمی از آوارها از حاکمیت های فاسد گذشته است، و باز هم کیست که نداند در هیچ دوره ای بیگانگان و غربی ها برای ما دلسوز نبوده اند و درتاریخ روابط ما با غرب و اروپا کمتر نقطه روشنی از خدمات بی منت و ارایه دانش را می توان دید آنها ذاتا به دنبال غارت ثروت های ملی و استعمار گری بوده اند، و سر انجام اینکه راه حل این مشکلات را  هم باید در داخل و در میان خودمان باید جست نه مهاجرت وپشت کردن به وطن.

کسانی هم که باید برای عمران و آبادانی و اصلاح این مشکلات و نابسامانی ها قدم بردارند و با پیشرفت علمی و نو آوری، راه های ناهموار را هموار کنند، همین جوانان و نسل جدید دختران و پسران هستند. بی تردید بنای معاندان و دشمنان و تفرقه افکنان و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب بد خواهان ایجاد یاس و ناامیدی نسبت به آینده کشور و بهشت نمایی غرب برای نسل جوان به ویژه نخبگان و نوآوران و پیشتازان علم و فناوری است. خب در این میان نقش بسیج به عنوان نهادی خیر خواه و دلسوز وپیشگام در شکستن این سد و امید آفرینی برای نسل جوان در گام دوم انقلاب چیست؟

یکی از برنامه های حمایتی سازمان بسیج علمی به عنوان بخش تخصصی بسیج می تواند همین حمایت از نخبگان و نوآوران و به ثمر رساندن پروژه هایی باشد که سال هاست خاک می خورد و طراحان و پی افکنان آن منتظر گشایش درباغ سبز حمایت اند  و خیلی هایشان هم ناامید و سرگشته میان دستگا ههای حمایتی رها شده اند!

وقتی می شنویم سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در پی تجاری سازی بیش از 60 طرح اختراعی و علمی درسال جاری است، امیدوار می شویم که حداقل بخشی از این جوانان راه را در ماندن و ساختن و آباد کردن و رفع موانع و مشکلات فرارو دیده اند.

بسیج به عنوان امتداد مردمی نظام و نهادی که اقشار و اصناف مختلف را با اولویت جوانان در برمی گیرد، یکی از وظایف اصلی خود را در حوزه علم و فناوری و تسهیل فرآیند عملکرد برای مخترعان، مبتکران، استادان، دانشجویان و نخبگان می داند.

بر مبنای همین راهبرد، این نهاد تلاش کرده از طرح های علمی و پروژه های دانش بنیان نو آوران جوان در حد وسع خویش حمایت کند. اما آیا این حمایت کافی است؛ اگر طرحی معرفی شد با چه سرمایه ای تجاری سازی و تولید انبوه می شود؟ آیا مجددا ماجرای طراح ماشین برقی پیش نمی آید که از سوی معاون وقت محیط زیست در دولت های قبلی رانده شد و در مقابل کشوری مثل آلمان از طرح هایش استقبال کرد و او را قاپید.

در این بخش هم شاید بسیج علمی و سایر بخش ها فعالیت هایی را برای ثروت آفرینی داشته اند، اما کافی نیست و اینها به حمایت گسترده دولت و معاونت علمی و دستگاه های همسو نیاز است.

در بخش دانش افزایی و استعداد پروری هم از اقدام های امید بخش به نخبگان و مستعدان جوان ایجاد 100 مرکز رشد توسط بسیج علمی در کشور است، که از ابتدا تا زمانی که ایده به تولید صنعتی برسد، خدمات رایگان به افراد می دهد. در کنار این اقدام همچنین برای تبدیل نوآوری و طرح به کالای صنعتی و تبدیل به ثروت ایجاد مرکز نوآوری و شتاب دهی در دستور کار قرار گرفته است.

بسیج علمی با رویکرد تفکر جهادی در حوزه حمایتی تلاش دارد از تمامی افراد فعال در حوزه علم و تولیدات دانش بنیان حمایت می کند.

اما به دلیل ظرفیت گسترده منابع انسانی کشور باید بیش از پیش از توانایی محققان داخل و خارج کشور برای پیشبرد برنامه های  بلند مدت توسعه علمی و دسترسی به افق 1404 استفاده کرد.

یکی دیگر از ضرورت های امروز شرایط تحریمی و کاهش شدید در آمد های نفتی بومی سازی علم و فناوری ها و به منصه تولید رساندن اختراعات و نوآوری های دانش بنیان است. لذا محققان و پژوهشگران باید برای حل مشکلات کشور و درآمد افزایی علم را با حمایت نهادها بومی کنند تا ثمره آن به محصول قابل صادرات تبدیل شود.

هم اکنون دو هزار و 800 مرکز آموزش عالی، چهار میلیون و 800 دانشجو و چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند. همچنین 100 تا 150 هزار اعضای هیات علمی داریم که باید از این پتانسیل های عظیم و تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای ارتقای سطح علمی کشور و افزایش سطح تولیدات علمی و محصولات دانش بنیان برای افزایش در آمدهای کشور و ثروت افزایی استفاده شود.

حمایت سالانه از هزار طرح علمی از مرحله فکر تا تبدیل به علم، فناوری، تولید و ثروت از برنامه ها و سیاست‌های مهم سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در عرصه علم و فناوری است که امیدواریم با افزایش حمایت ها در کنار سایر فعالان این عرصه بتواند توطئه های بدخواهان این سرزمین را خنثی کند.

نمی توان تردید کرد که مسئولان و دست اندرکاران و تلاشگران این میدان زمانی نهال ها و ثمره تلاش هایشان به بار می نشیند که شیرینی علم و فناوری ها را با تبدیل آن به ثروت برسر سفره های مردم وارد کنند. ما هم به عنوان رسانه ای در خدمت ایثارگران عزیز به  سهم خود و بر حسب وظیفه، این تلاش ها ارج می نهیم و دستان پر توانشان را می بوسیم.

علی شیرین (کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه)


کد خبرنگار : 23