تاریخ : 1398,شنبه 09 آذر12:16
کد خبر : 71000 - سرویس خبری : اخبار

اثرگذاری ایران در کنفرانس منع سلاح‌های شیمیایی



سجاد قاسمی نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساماندهی و هدایت تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در OPCW (سازمان منع سلاح‌های شیمیایی) با اشاره به حضور هیئت ایرانی در بیست و چهارمین کنفرانس منع سلاح‌های شیمیایی اظهار داشت: این کنفرانس با حضور 194 کشور تشکیل می‌شود و تمام حاضران در آن متعهد به عدم تولید و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و انهدام سلاح‌های شیمیایی در اختیار هستند. تاکنون بیش از 97 درصد سلاح‌های شیمیایی دنیا با پیگیری‌های انجام شده در این سازمان منهدم شده است.

وی افزود: در حاشیه این کنفرانس NGO های مختلفی نیز مشغول فعالیت هستند و بیش از 90 تشکل از تمام قاره‌ها در این سازمان به‌عنوان بخش غیردولتی این کنفرانس حضور فعال دارند و دوره‌های تخصصی و تکنیکال را برگزار می‌کنند. پنج تشکل ایرانی نیز در این کنفرانس عضو هستند که از قدیمی‌ترین و اثرگذارترین تشکل‌های فعال در این کنفرانس هستند.

نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساماندهی تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در OPCW تأکید کرد: برای هماهنگی‌های لازم جهت حضور در اجلاس اخیر از دی‌ماه سال گذشته بیش از 40 جلسه در قالب پنج کمیته «آموزش»، «بین‌الملل»، «فرهنگی و هنری»، «ارتباطات و انتشارات» و «روابط عمومی» برگزار شد.

قاسمی با بیان اینکه فعالیت‌های صورت گرفته توسط تیم ایرانی عمدتاً با زبان هنر بوده اعلام کرد: در اجلاس اخیر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران مسلط‌تر به زبان‌های بین المللی و تخصصی‌تر به موضوعات ورود کرده‌اند و نمایشگاه خوب و مؤثری توسط هیئت ایرانی برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از کشورهای حاضر قرار گرفت.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های تشکل‌های ایرانی در این کنفرانس تعامل و ایجاد ارتباط مؤثر با تشکل‌های سایر کشورهاست. این افزایش ارتباطات باعث ایجاد ائتلافی متشکل از تشکل‌های پنج کشور ایران، عراق، بلژیک، ژاپن، ویتنام به‌عنوان قربانیان اصلی سلاح‌های شیمیایی شده است تا محوریت فعالیت‌ها با این تشکل‌ها باشد.

نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساماندهی تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در OPCW در پایان گفت: موارد تخصصی که در کنفرانس اخیر به آن ورود کرده‌ایم شامل اثرات مخرب گاز خردل بر محیط ‌زیست مناطقی از ایران است که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند. مطالب موجود در این ارائه بر اساس فعالیت‌های مستند و علمی تهیه شده است. همچنین ارائه دیگری نیز در حوزه حقوق بین‌الملل و طرح ایرادات موجود به قوانین و اساسنامه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و پی‌گیری حقوقی درمان قربانیان سلاح‌های شیمیایی کشورمان است.


منبع : دفاع پرس