تاریخ : 1398,شنبه 09 آذر18:14
کد خبر : 71020 - سرویس خبری : اخبار

معافیت کامل کارفرمایان از پرداخت حق بیمه معلولان



رئیس سازمان بهزیستی از معافیت کامل پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به طور مستقیم براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: بدین ترتیب زمینه اشتغال افراد دارای معلولیت فراهم می‌شود.

معافیت کامل کارفرمایان از پرداخت حق بیمه معلولان

 وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری که به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی افراد دارای معلولیت برگزار شد به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت پرداخت. 

وی با اشاره به اینکه در سال 1992 مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سوم دسامبر را به  عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت معرفی کرده است گفت: تلاش ما در این هفته گوشزد کردن حقوق معلولان به جامعه است و با توجه به شعار امسال می‌خواهیم به ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به  توسعه فراگیر عادلانه و پایدار بپردازیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که در 8 اردیبهشت ماه امسال توسط رئیس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شده است ، ابراز داشت: از زمان ابلاغ این قانون بهزیستی تمام اهتمام خود را بر اجرای آن گذاشته اما  مهمترین مشکل ما در اجرای این قانون تخصیص ناکافی اعتبارات بوده که برای اجرا ابلاغ نشده بود. 

قبادی دانا افزود: با پیگیری وزیر رفاه و اهتمام رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص اولیه اعتبارات این قانون برای اولین بار در هفته گذشته آغاز شده و در کمتر از یک ساعت از تخصیص پیش‌بینی‌های ابلاغ آن انجام شده و در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در اجرای ماده 7 و 27 قانون اقدام عملیاتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مبلغ حق پرستاری معلولان دارای ضایعه نخاعی به 2.5 برابر افزایش یافته است اظهار داشت: این مبلغ تا پیش از این 200 هزار تومان بوده و به 554 هزار تومان افزایش یافته است.  

به گفته این مقام مسؤول مبلغ حق پرستاری افراد معلول دارای ضایعه نخاعی بر روی کارت 26 هزار نفر شارژ شده است. 

وی در رابطه با اجرای ماده 27 قانون حقوق افراد دارای معلولیت نیز توضیح داد: با توجه به کمبود بودجه و نیاز 8 میلیارد اعتباری ما با بودجه 291 میلیاردی شروع به فعالیت کرده‌ایم و به این طریق افراد دارای معلولیت شدید بدون شغل که باید حداقل پایه مصوب هر سال خود را دریافت می‌کردند با توجه به محدودیت اعتبار به افراد قرار گرفته در دهک‌های قرار گرفته 1 ، 2 و 3 آغاز به کار کردیم. 

وی ادامه داد: افرادی که دارای بیشترین شرایط معلولیت بودند در این دهک‌ها شناسایی شده و  91 هزار خانوار تحت پوشش اولین پرداخت‌ها قرار گرفته‌اند. 

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه این افراد هر سه ماه یکبار علاوه بر مستمری 360 تا 480 هزار تومانی که برای آنها در نظر گرفته شده را دریافت خواهند کرد، گفت: کارت‌های این افراد در ماه‌های مهر و آبان شارژ شده است و سعی کرده‌ایم بندهای مختلف قانون را پس از تخصیص اعتبار اجرایی کنیم. 

قبادی دانا با اشاره به اینکه برای مراکز نگهداری معلولان در سراسر کشور پیش‌بینی شده که طبق قانون و براساس هزینه‌های تمام شده مبلغ یارانه‌ای تعلق بگیرد، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران این مبلغ برای مراکز شبانه‌روزی (که نگهداری سالمندان، بیماری‌های روانی مزمن و جسمی حرکتی را نگهداری می‌کنند) که جمعیت 47 هزار نفری را در بر می‌گیرد پرداخت خواهد شد. 

وی ادامه داد: تا دی ماه سال 97 مبلغ پرداختی به این مراکز 640 هزار تومان بوده این مبلغ تا انتهای سال 97 به 770 هزار تومان افزایش یافته و تا آخر آبان ماه نیز این مبلغ به یک میلیون و 400 هزار تومان افزایش یافته است. 

به گفته این مقام مسؤول یک میلیون و 500 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که 13 درصد از این افراد دارای معلولیت شنوایی، 11 درصد کم بینا و نابینا، 39 درصد معلولان جسمی حرکتی، 24 درصد افراد دارای معلولیت ذهنی، 5 درصد معلولیت صوت و گفتار و 8 درصد دارای اختلالات روانی مزمن هستند که نیازمند توانبخشی،  توانمندسازی و آ‌ماده شدن برای حضور موثر در اجتماع را دارند و تلاش ما بر این است که این  افراد در جامعه با شان و منزلت و موثر حضور داشته باشند. 

قبادی دانا اظهار داشت: تعداد مراکز توانبخشی روزانه 1370 مرکز در سطح کشور است و مراکز شبانه‌روزی که به نگهداری و خدمات‌دهی به این افراد می‌پردازند و یا به عنوان مراقبین در منزل فعالیت می‌کنند 1350 مرکز برآورد شده که با تامین بودجه و با توجه به اینکه حدود 4 ماه یارانه دریافت نکرده بودند یارانه این مراکز پرداخت خواهد شد. 

رئیس سازمان بهزیستی درخصوص قانون حمایت از افراد دارای معلولیت نیز توضیح داد: در فاصله هفته بهزیستی تا امروز آیین‌نامه‌های قانون حمایت در کمیسیون‌های دولت و هیات وزیران به تصویب رسیده و امیدواریم 5 آیین‌نامه مربوط به این قانون در این هفته از سوی رئیس جمهور ابلاغ شود که در صورت ابلاغ شرایط خوبی برای معلولان ایجاد خواهد شد. 

وی در رابطه با ماده 9 این قانون که مربوط به آموزش عالی رایگان می‌شود توضیح داد: در حال حاضر هزینه شهریه این  افراد در دانشگاه آزاد تا مقطع کارشناسی ارشد به طور کامل پرداخت می‌شود و در مقطع دکتری هر ترم 4 میلیون کمک هزینه دریافت می‌کنند این کمک هزینه‌ها برای دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی تا 60 درصد تعریف شده است. 

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: طبق آیین‌نامه ماده 9 این قانون این امکان وجود دارد که تمام کسانی که در مراکز آموزش عالی و مراکز آزاد شبانه دولتی کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند و تاکنون به کسانی که در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کردند در قالب کمک هزینه مبلغی پرداخت نمی‌شد و از این هفته این افراد کمک هزینه دریافت می‌کنند.

به گفته قبادی دانا با وجود اینکه این افراد به تامین مبالغی برای پرداخت شهریه نیاز ندارند کمک هزینه تحصیلی هم دریافت می‌کنند. 

وی ادامه داد: طبق این قانون سرپرست خانوارهای دارای معلولیت هم شهریه فرزندانشان پرداخت می‌شود. 

رئیس سازمان بهزیستی  با اشاره به ماده 12 این قانون گفت: کمک هزینه کارانه بین 30 تا 50 درصد برای افراد دارای معلولیت ضعیف و شدید نیز پرداخت خواهد شد و بر طبق ماده 13 معافیتحق پرداخت کمک هزینه کارفرما و خویش‌فرما تعریف شده که تا پیش از این ، این حق بیمه سهم کارفرما به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و پس از آن بهزیستی این سهم را به کارفرما پرداخت می‌کرد که منوط به تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه بود.

قبادی دانا ادامه داد: اما طبق این ایین نامه جدید معافیت کامل برای پرداخت کارفرما تعریف شده و حق بیمه کارفرما یا بیمه خویش‌فرما به طور مستقیم پس از تامین اعتبار به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. 

وی اظهار داشت: بر طبق  این ماده کارفرمایان به طور مستقیم هیچ مبلغی را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده و بدین ترتیب زمینه اشتغال افراد دارای معلولیت فراهم می‌شود. 

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به ماده 25 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: بر طبق این ماده 50 درصد حقوق و دستمزد والدین دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از مالیات معاف خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون با حضور معاون اول رئیس جمهور و برخی از وزرا برای سرعت بخشیدن به مراحل اجرای آن شکل گرفته و کمک شایانی به فعالیت‌ دستگاه‌ها در این زمینه می‌کند. 

به گفته وی تمام استخدام‌های جدید که بر طبق آزمون استخدامی انجام می‌گیرد 3 درصد از سهمیه به افراد دارای معلولیت اختصاص یافته و این ظرفیت ثابت بوده و این افراد تنها با رقابت میان دیگر معلولان می‌توانند از ظرفیت استخدامی در اداره‌های دولتی استفاده کنند.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: اگر این ظرفیت پر نشود برای آزمون‌های بعدی باقی خواهد ماند و این امکان برای آزمون‌های استخدامی جدید باز خواهد بود. 

وی درخصوص مناسب‌سازی و دسترس پذیری محیط فضاهای اداری، تجاری، فرهنگی نیز توضیح داد: در جلسات ستاد مناسب‌سازی که مسئولیت آن با وزارت کشور است و به دبیری سازمان بهزیستی زمینه همکاری دستگاه‌های مختلف احصا شده و ما مطالبه‌گر در این زمینه هستیم.

قبادی دانا ادامه داد: در خصوص پیشگیری بروز معلولیت‌ها نیز سازمان بهزیستی قدم‌های خوبی برداشته و با مداخلات بهنگام بررسی مشکلات شنوایی و بینایی یک میلیون و 200 هزار نفر را در سال 98 مورد غربالگری قرار داده است.

وی افزود: تست تنبلی چشم نیز که از آبان ماه آغاز شده است بر روی کودکان 3 تا 6 سال انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم 3میلیون و 400 هزار نفر در این آزمون مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی درخصوص مسائل ژنتیکی و کسانی که دارای ریسک بالای معلولیت هستند نیز گفت: آزمایش‌هایی در دوره پیش از ازدواج و زمان بارداری برای این تشخیص‌ها انجام می‌گیرد و از اول مهر نیز افرادی که در خانواده‌هایی که دارای مشکل معلولیت هستند بررسی و آزمایش می‌شوند این آزمایش‌ها به طور رایگان انجام گرفته و در یک دوره چهار ساله 1500 نفر دارای معلولیت بررسی ژنتیکی می‌شوند. 

وی ادامه داد: بدنی ترتیب بانک ذخایر ژنتیکی معلولیت‌ها در کشور شکل خواهد گرفت که تمام ذخایر ژنتیکی زیستی این افراد در آن وجود خواهد داشت و به کاهش بروز معلولیت‌های جدید در آینده کمک می‌کند. 

قبادی دانا به اجرای طرح آگاه‌سازی دانش‌آموزان پایه 10 و 11 اشاره کرد و گفت: 1500 دانش‌آموز تحت این آموزش‌ها قرار می‌گیرند. 

وی با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک جمعیت سالمندان در کشور افزایش چشمگیری خواهد داشت گفت: تا 30 سال آینده 26 درصد افراد جامعه را سالمندان تشکیل خواهند داد به همین دلیل باید به این قشر توجه بیشتری بکنیم. 

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: رشد سه برابری سالمندی نسبت به جمعیت باعث امضای سند ملی سالمندی و ابلاغ این سند در سال 91 شد و تا سال 1400 در ردیف فعالیت‌های این سازمان خواهد بود. 

به گفته وی سازمان بهزیستی در حوزه توانمندسازی بخصوص اشتغال و مسکن فعالیت‌های مناسبی داشته است به طوری که در حوزه مسکن 94 هزار واحد ساخته و 36 هزار واحد در دست ساخت دارد. 

قبادی دانا ادامه داد: از ابتدای فعالیت سازمان بهزیستی تا کنون 116 هزار واحد مسکونی تسهیل شده که 92 هزار واحد برای افراد دارای معلولیت بوده است و از ابتدای این دولت 80 هزار مسکن تسهیل شده که 64 هزار مورد مربوط به افراد دارای معلولیت بوده است. 

وی با اشاره به اینکه به منظور تامین مسکن خانوارهای دو معلول از سال 94 طرحی آغاز شده است گفت: 14 هزار مسکن خانوار دارای دو معلول احصا شده که از این مقدار 7 هزار مسکن تامین شده است. 

رئیس سازمان بهزیستی افزود: این هفته 1157 مسکن دیگر به این افراد تحویل داده می‌شود. 

قبادی دانا از اجرای 93 درصدی فعالیت‌های بهزیستی توسط خیریه‌ها و موسسات دولتی خبر داد و گفت: 8500 مرکز خیریه و موسسه غیردولتی در این زمینه با بهزیستی همکاری می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه برای اجرای قانون حمایت ازافراد دارای معلولیت در سال 99 به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم گفت: از این مبلغ 5 هزار میلیارد برای سایر دستگاه‌ها و 15هزار میلیارد تومان اعتبار باید به سازمان بهزیستی تخصیص داده شود. 

به گفته وی هر چقدر از این اعتبارات تامین شود به همان میزان امکان اجرای مواد قانونی وجود دارد. 

قبادی دانا با اشاره به اینکه در سال 98 ، 12500 میلیون تومان برای اجرای این قانون پیش‌بینی شده بود و 1100 میلیارد تومان مورد تصویب قرار گرفت گفت: تخصیص 6 ماهه این اعتبارات 533 میلیارد تومان در نظر گرفته شد بود که هر ماه باید 89 میلیارد تومان پرداخت می‌شد که تاکنون از مجموعه  این اعتبارات مهر و آبان ماه پرداخت شده است. 

وی با اشاره به اینکه 5 درصد خانوارهای مستمری‌بگیر بهزیستی هنوز بسته حمایت معیشتی را دریافت نکرده‌اند، گفت: براساس بررسی‌هایی که داشتیم یک درصد از این خانوارها توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یارانه‌شان قطع شده است.

وی ادامه داد: همچنین 2 درصد از این خانوارها از گذشته یارانه دریافت نمی‌کردند. 25000 خانوار مستمری‌بگیر به دلایل مختلفی از جمله عدم تکمیل پروسه ثبت‌نام تاکنون یارانه دریافت نکرده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: با تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم مقرر شد این 2 درصد خانوار که شامل 25000 خانوار می‌شوند، بسته حمایت معیشتی دریافت کرده اند. همچنین از ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز پیگیری‌های لازم را انجام دادیم تا یارانه این خانوارها برقرار شود.

قبادی دانا ادامه داد: 2 درصد دیگر مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی هستند و با وجود اینکه یارانه دریافت می‌کنند اما بسته حمایت معیشتی به آنها تعلق نگرفته است. ما از این خانوارها خواسته‌ایم که به وزارت کار مراجعه کرده و مانند دیگر اقشار جامعه اعتراض خود را در وزارت کار مطرح کنند و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.

در پایان نشست از دو بسته آموزشی کودکان اوتیسم و همچنین بسته آموزشی فعالیت‌های رزمره زندگی برای معلولان رونمایی شد.


منبع : فارس