تاریخ : 1398,شنبه 09 آذر18:16
کد خبر : 71021 - سرویس خبری : استان ها

معیشت رزمندگان معسر هم سخت شده!



 کرمانشاه: آنچه که این روزها بیشتر از همه چیز زیر ذره‌بین قرار دارد، وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم است. قطعا گذران زندگی با وضعیت موجود برای خیلی ها دشوار و سخت شده است، بالا و پایین شدن اجناس و ارز ملی سبب شده، عده کثیری از مردم با این شرایط دست و پنجه نرم کنند تا شاید قطار بی‌تدبیری دولت‌ها از حرکت بایستد و بر ریل درستی حرکت کند.

رزمندگان «معسر»*  از جمله این افراد هستند؛ رشادت‌ها و ایثارگری‌هایی که به صورت داوطلبانه در هشت سال جنگ تحمیلی از سوی آن ها رقم خورده در هیچ جای تاریخ نوشته نشده و نخواهد شد، ماه‌ها و سال‌ها حضور بی وقفه در جبهه‌های جنگ بدون هیچ چشم‌داشتی قطعا قابل توصیف و قدردانی نیست، گذشتن از جان و مال و زندگی برای آنکه وجبی از خاک وطن به دست دشمن نرسد با هیچ بهایی قابل جبران نیست، اما می‌شود به پاس زحمات و جانفشانی‌های این رزمندگان توجه ویژه‌ای داشت که در شرایط امروز اقتصادی در تنگنا قرار نگیرند.

نکته همین جاست که در حال حاضر معیشت این قشر ایثارگر هم مانند همه مردم تحت تاثیر قرار گرفته و در مقابل، هیچ مرجع دولتی حاضر به پاسخ گویی به آن نیست و هر روز با دادن وعده و وعیدهای مختلف سعی در فرار از اجرای قانون دارند.

در قانون برنامه پنجم توسعه که در مجلس هشتم به تصویب رسید، دولت موظف شد تا پایان برنامه، نسبت به شناسایی و ساماندهی بسیجیان و رزمندگانی که فاقد شغل، بیمه و مستمری هستند اقدام کند.

باتوجه به گزارش‌های مردمی، اقدامات مربوط به حمایت از رزمندگان معسر دوران دفاع مقدس مقطعی و موردی انجام شده است و در حال حاضر تعداد بسیاری از این افراد فاقد شغل، بیمه و مستمری هستند.

علاوه بر این‌ها، در قانون بودجه سالانه نیز اعتباراتی برای این افراد پیش‌بینی نشده و یا اگر پیش‌بینی شده، اجرایی نشده است.

پدیده تورم نیز موجب افزایش فشار مالی به این افراد شده و منابع اندکی که برای آنها در نظر گرفته‌اند در شان این گروه نیست، نکته قابل توجه در مورد حقوق این قشر جامعه این است که در این سال ها با توجه به افزایش تورم و گران شدن اجناس همچنان حقوق این رزمندگان نرم ثابتی داشته و همچنان ۶۰۰ هزار تومان است.

این در حالی است که درقانون برنامه ششم توسعه برای افرادی که در طول 8 سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی خدمت کردند فوق العاده‌ای در نظر گرفته شد که به حقوق این افراد اضافه شود و از طرفی نیز مجلس برای سال ۹۸، دولت را موظف به پرداخت ۴۰۰ هزارتومان اضافه حقوق کرده است اما با این حال از آغاز سال جدید هیچ تغییری در میزان حقوق دریافتی رزمندگان معسر ایجاد نشده است.

نمایندگان مجلس معترض هستند، اما دولت بی‌اعتناست

بی تدبیری و بی توجهی مسئولین در این سال‌ها، تذکر سردار غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین را به همراه داشت. وی در ۳۰ آبان‌ سال ۹۷ در صحن علنی مجلس خطاب به نمایندگان و مسئولین دولتی اظهار داشت: «من متاسفم که از پشت این تریبون محترم عرض می‌کنم که ایثارگران و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس ما هنوز که هنوز است مشکلات معیشتی دارند. خیلی بد است که در سال ۹۷ فرزند جانباز بسیجی معسر ما ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. چه کسی می‌تواند با ۶۰۰ هزار تومان زندگی کند؟»

پس از انتقادات رزمندگان و صحبت‌های سردار غیب پرور، در ۲ اردیبهشت سال ۹۸ عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از بی‌توجهی دولت نسبت به وضعیت معیشت رزمندگان معسر انتقاد کرد و گفت: «ما در قانون برنامه ششم توسعه برای افرادی که در طول ۸ سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی، جنگی و امنیتی حضور داشته و خدمت کرده‌اند، یک فوق‌العاده‌ای در نظر گرفتیم که به حقوق آنها اضافه شود اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه تنها به حقوق شاغلان فعلی این مبلغ در نظر گرفته شده را اضافه کرده و به بازنشستگان ایثارگر حتی یک ریال هم اضافه نکرده است. ما در قانون مصوب کردیم که میزان ۴۰۰ هزار تومان به حقوق کارمندان اضافه شود اما در این مورد باز هم رزمندگان معسر مورد ظلم واقع شدند که حتی یک ریال به مبلغ ۶۰۰ هزار تومانی که دریافت می‌کنند، اضافه نشد، این افراد با توجه به گرانی موجود چطور باید امرار معاش کنند؟»

اینکه سه سال متوالی با توجه به وضعیت معیشت، حقوق رزمندگان معسر تغییری نکرده است، بسیار تامل برانگیز و قابل پیگیری است؛ بدون شک این بی‌توجهی ناشی از عدم برنامه و تخصیص بودجه و اعتبار است که امیدواریم وکلای مردم با پیگیری این مساله و رجوع به برنامه های پنجم و ششم توسعه، دولت را برای حمایت از رزمندگان معسر مجری کنند.

نباید فراموش کرد که روزگاری همین کهنه‌سربازان خالصانه جوانی، توان و جان خود را برای حفظ استقلال و کیان این کشور به خطر انداخته‌اند و حالا وظیفه قانونی و اخلاقی دولت است که تمام توان خود را برای آسایش بیشتر آنان به کار ببرد.


منبع : فارس