تاریخ : 1398,یکشنبه 10 آذر14:03
کد خبر : 71042 - سرویس خبری : اخبار

طرح امریکا برای افزایش اختلاف بین اهل سنت و شیعیان عراق؛

آموزش ۲ هزار عراقی برای مقابله با حشدالشعبی+عکس



اهل سنت عراق و آمریکا

آمریکایی‌ها در حال حاضر تلاش دارند یک نیروی ۲ هزار نفریِ شبه نظامی اهل تسنن در منطقه الانبار ایجاد کنند تا بتوانند از این نیروها به عنوان دیوار حائل بین بغداد و دمشق استفاده کنند.

آمریکایی‌ها گرچه در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی بر اساس توافقنامه امنیتی امضا شده با عراق این کشور را به صورت نسبی ترک کردند، اما از آن زمان تاکنون تمام تلاش خود را برای احیای موجودیت نظامی خود در عراق به کار گرفته اند. استفاده از گروه تروریستی داعش یکی از تاکتیک‌های واشنگتن برای تحقق این موضوع بود، اما با وجود شکست گروه‌های تروریستی توسط ارتش و نیروهای مردمی الحشد الشعبی در عراق، اما همچنان به  تقویت نیروهای نظامی خود در عراق ادامه می‌دهد.

در همین رابطه بر اساس مطالبی که در خصوص تمرکز آمریکا در منطقه الحبانیة منتشر شده که نشان از طرح جدید این کشور برای فعالیت‌های نظامی نیابتی در عراق است. برای توضیح این مطلب لازم به ذکر است که تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا طی سه سال گذشته به  ۱۲ عدد رسیده است.  واشنگتن توافقنامه های نظامی با اقلیم کردستان عراق امضا کرده که بر اساس این توافق ۵ پایگاه نظامی در مناطق تحت کنترل این اقلیم دایر می‌کند. این پایگاه‌ها در نزدیکی سنجار، أتروش، الحریر و دو پایگاه در حلبچه در سلیمانیه و التون کوبری در کرکوک است.

آمریکایی‌ها در موصل و الانبار نیز تحرکات خود را در دو پایگاه عین الاسد در منطقه البغدادی و الحبانیة در الانبار دنبال می‌کنند.

همانطور که گفته شد آمریکایی‌ها طرح جدیدی برای جنگ نیابتی در مناطق اهل تسنن نشین عراق را کلید زده‌اند که با ایجاد یک گروه شبه نظامی از عشایر منطقه الانبار بویژه در بخش الحبانیه که یکی از پایگاه‌های آمریکا در آن قرار دارد، آغاز شده است.

در همین رابطه یک منبع عراقی از تحرکات گسترده نیروهای آمریکایی در منطقه الحبانیة خبر داد و اعلام کرد که نیروهای آمریکایی دو پایگاه نظامی جدید در این استان بنا می‌کنند تا بتوانند موجودیت نظامی خود را در اراضی این کشور تقویت کنند. بر اساس این گزارش نیروهای ویژه مسلح و آموزش دیده در پایگاه های مجهز عراق مستقر می‌شوند.  علاوه بر این که هواپیماهای عمود پرواز و بدون سرنشین آمریکایی نیز مسئولیت تامین امنیت منطقه آموزشی را بر عهده دارند و تا شعاع ده‌ها کیلومتری این منطقه عبور و مرور مردم عادی ممنوع شده و حلقه اول حفاظت از این پایگاه آمریکایی نیز به ارتش عراق سپرده شده است.

به نظر می رسد افزایش تحرکات نظامی آمریکا با اوضاع ژئوپلیتیک موجود در این کشور و تحولاتی که طی دو ماه اخیر در مورد ناآرامی‌های مردمی عراق آغاز شده، بی ارتباط نیست، چرا که تقویت حضور نظامی آمریکا با توجه به قرار گرفتن عراق در همسایگی ایران و سوریه برای این کشور مهم تلقی می‌شود.

** موقعیت جغرافیایی الحبانیه

منطقه الحبانیه در غرب عراق و بین دو شهر فلوجه و الرمادی و در مجاورت شهر الخالدیه قرار گرفته است.  مساحت آن ۷۰۱ کیلومتر مربع بوده و ساکنان آن  بر اساس آمار سال ۱۹۸۷ بالغ بر ۶۱ هزار نفر بوده است. بعد از جنگ اخیر نیز این شهر بالغ بر ۱۲ هزار آواره را از فلوجه در خود استقرار داده است. این شهر در مجاورات دریاچه الحبانیه قرار دارد و پایگاه نظامی و فرودگاه نیز در آنجا وجود دارد.  

آمریکایی‌ها در حال حاضر تلاش دارند یک نیروی شبه نظامی اهل تسنن در منطقه الانبار ایجاد کنند تا بتوانند از این نیروها به عنوان دیوار حائل بین بغداد و دمشق استفاده کنند. این نیروها قرار است در استان‌های الانبار و نینوا تشکیل شوند،  آمریکایی‌ها در حال حاضر از ۲ هزار نفر از عشایر عراقی برای عضویت در این نیروها ثبت‌نام کرده و اقدام به آموزش نظامی و تجهیز این نیروها کرده‌اند تا بتواند در مواقع لزوم از آنها استفاده کنند.  آموزش نیروهای نظامی با همکاری تعدادی از کشورهای منطقه و از میان عشایر محلی انجام می‌شود.

** اهداف آمریکا از طرح جدید در الحبانیة

انتشار اخبار مربوط به تحرکات مشکوک آمریکا در استان الانبار بعد از آن صورت گرفت که «ماتیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد در اقدامی عجیب و غیرمنتظره  حدود ده روز پیش به استان الانبار واقع در غرب این کشور سفر کرده و در آنجا با بیش از ۲ هزار نفر از عشایر اهل تسنن منطقه که نیروهای آمریکایی آموزش نظامی آنها را از ۳ هفته پیش آغاز کرده‌اند، دیدار کرد.  این دیدار نشان دهنده طرح خطرناک آمریکا در ورود به مرحله دوم از نقش این کشور در خرابکاری در عراق است.

برخی کارشناسان معتقدند در آینده شهرهای سنی نشین عراق شاهد ناآرامی‌ها و خشونت‌های گسترده‌ای باشند که احتمالاً این اتفاقات از موصل آغاز می‌شود و در ادامه به شهرهای دیگر نظیر فلوجه و الانبار نیز  کشیده می‌شود.   البته این مرحله متفاوت از مراحل پیشین بوده و روند خشونت،  حملات مسلحانه و تلفات مردمی در آن با افزایش قابل توجهی مواجه خواهد بود.

در همین رابطه کنسول آمریکا در استان اربیل نیز با تعدادی از فعالان اهل تسنن در این استان دیدار کرده تا بتواند جبهه جدیدی را ضد شیعیان آغاز کند.

به نظر می‌رسد مرحله دوم طرح آمریکا برای فتنه‌انگیزی در عراق شامل بر هم زدن برگه‌های سیاسی و امنیتی در این کشور از طریق تظاهرات مردمی در استان‌های سنی نشین است، لذا اتفاقی که پیش از این در استانهای شیعه‌نشین دنبال شد، با معیاری کاملا متفاوت در استان‌های سنی نشین دنبال خواهد شد که تعامل با آن پیچیدگی‌های خاص خود را برای دولت دارد.

یکی از اهداف آمریکا در ایجاد شبه نظامیان اهل تسنن، تقابل این گروه با  جریان شیعه حشد الشعبی است که نقش قابل توجهی در آزادسازی مناطق مختلف کشور از دست تروریست‌های داعشی داشته‌اند. آمریکا تلاش دارد با ایجاد نیروهای مقابل حشد شعبی، اقدام به مهار آنها نموده و مطالبات برای انحلال گروه‌های مسلح شبه نظامی را افزایش دهد.

علاوه بر تمام اینها، واشنگتن تلاش دارد نقشه نفوذ خود در میان گروه‌های سیاسی اهل تسنن را با ایجاد این نیروهای شبه نظامی به نفع خود تغییر داده و آنها را وارد رویکردی متحد برای مقابله با دولت کنونی عراق نماید.