تاریخ : 1398,دوشنبه 11 آذر19:08
کد خبر : 71077 - سرویس خبری : اخبار

آیا قرارداد جدید بنیاد شهید با بیمه دی به‌نفع ایثارگران است؟



با وجود مشکلات بیمه دی که هر از گاهی از جانب نمایندگان یا تشکل‌های ایثارگری نیز مطرح می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان حوزه مالی ایثارگران بر این باورند که مشکل جدی ایثارگران، شرکت بیمه‌گر نیست.

آیا قرارداد جدید بنیاد شهید با بیمه دی به نفع ایثارگر است؟

با برگزاری مناقصه بیمه تکمیلی ایثارگران بار دیگر مسئله بیمه‌‌های ایثارگران و مشکلاتی که ایثارگران با شرکت‌های بیمه‌گر دارند، بر سر زبان‌ها افتاد. بر اساس مناقصه در پاییز امسال نهایتاً برای سومین سال متوالی بیمه دی عهده‌دار تأمین هزینه‌های بیمه تکمیلی ایثارگران شد.

معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید با تشریح روال برگزاری مناقصه سال 98 گفت: بر اساس قانون باید آگهی مناقصه عمومی حداقل دو نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور منتشر ‌شود و این کار برای مناقصه انتخاب شرکت بیمه‌گر بیمه تکمیلی درمان ایثارگران در تاریخ‌ 21 مهر 1398 در روزنامه اطلاعات و 22 مهرماه در روزنامه ایران انجام شده است. همچنین علاوه بر درج آگهی از همه شرکت‌های بیمه‌گر تکمیلی کشور از جمله بیمه‌های «آسیا»، «البرز»، «دانا»، «ایران»، «کوثر»، «آتی‌سازان حافظ» و «دی» دعوت رسمی به‌عمل آمد تا در مناقصه بیمه تکمیلی بنیاد شرکت کنند. لازم به ذکر است بیمه‌های آسیا، البرز و ایران علی‌رغم درج آگهی و دعوت رسمی در مناقصه شرکت نکردند.

وی افزود: مناقصه انتخاب شرکت بیمه‌گر بیمه تکمیلی درمان ایثارگران یکی از بزرگ‌ترین مناقصه‌های بیمه‌ای در کشور است و حضور تمام شرکت‌های بیمه‌گر در این مناقصه آزاد و بدون مانع است. تمام شرکت‌های بیمه‌گر امکان ارائه پیشنهادات خود را برای این مناقصه داشتند که بر این اساس شرکت بیمه دی با توجه به بررسی کمیته فنی و قیمت قابل قبول به‌عنوان برنده این مناقصه انتخاب شد و این بیمه‌گر از ابتدای آذرماه سال جاری به‌مدت یک سال بیمه تکمیلی درمان ایثارگران را به‌عهده خواهد داشت. بر اساس این قرارداد، تعداد بیمه‌شدگان پایه حدود یک میلیون و 700 هزار نفر است.

پیش از این تأمین هزینه‌های بیمه تکمیلی ایثارگران به‌عهده بیمه ایران بود. بسیاری از تشکل‌های ایثارگری در مقایسه خدمات بیمه ایران و دی که طی چند سال اخیر امور درمانی ایثارگران را به‌عهده داشتند، بیمه ایران را نسبت به تعهدات خود پایبندتر برمی‌شمردند و خواهان بازگشت بیمه ایثارگران بر شرکت بیمه ایران بودند اما طبق گفته عباسپور امسال بیمه ایران حاضر به شرکت در این مناقصه نشد.

حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این باره گفته بود: نحوه انتخاب شرکت بیمه‌گزار برای بیمه تکمیلی درمان ایثارگران بر اساس قانون انعقاد این قرارداد باید از طریق برگزاری مناقصه انجام شود. در سال‌های گذشته شرکت بیمه ایران برنده این مناقصه بود و خدمات بیمه‌ای از طریق این شرکت انجام می‌شد اما باید توجه کرد که طی 2 سال گذشته این شرکت در این مناقصه شرکت نکرده است.

آنچه علاوه بر نارضایتی ایثارگران، شرکت‌های بیمه‌گر را به عقب‌نشینی در زمینه بیمه تکمیلی ایثارگران واداشته است، مشکل کسری بودجه بنیاد شهید در سال‌های اخیر است، هرچند انتقادهای مختلفی نسبت به بیمه دی مطرح شده و قابل بررسی است، به‌عنوان مثال غلامرضا یاوند عباسی، مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران سال گذشته بود که با مطرح کردن انتقاداتش در این باره گفت: ما هم به تغییراتی که در حوزه درمان اتفاق افتاد نقد داریم؛ چرا بنیاد شهید و امور ایثارگران قرارداد دوهزار میلیارد تومانی را با بیمه دی که توانش چند میلیارد بیشتر نیست منعقد کرد؟

آطاهریان، مسئول کمیته بهداشت و درمان انجمن جانبازان نخاعی در مقایسه شرکت‌های بیمه‌گر دی و ایران می‌گوید: گاهی دیده می‌شود در بعضی از داروخانه‌ها برای دارو و قرص‌های خارجی که متخصص تجویز می‌کند عنوان می‌شود "برای یک ماه می‌دهیم و برای ماه بعد مجدداً تشریف بیاورید". مورد بعد در رابطه با زمان پرداخت فاکتورهاست که در بیمه ایران تقریباً هر شش ماه بود اما در بیمه دی بسیار طولانی‌تر است. بعضی از دوستان نیز به بیمه دی مراجعه کرده و فاکتورها را ارائه داده‌اند که بیمه به آن‌ها گفته که "اگر سه ماه از فاکتورتان بگذرد دیگر برای ما قابل قبول نیست". مشکل دیگر این است که در بسیاری از شهرستان‌ها بیمه دی شعبه ندارد و برای دوستان مشکل ایجاد کرده است. طی کردن مسافت برای رسیدن به شعبه، به‌ویژه برای جانبازان بسیار مشکل است.

با وجود مشکلات بیمه دی که هر از گاهی از جانب نمایندگان یا تشکل‌های ایثارگری نیز مطرح می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان حوزه مالی ایثارگران بر این باورند که مشکل جدی ایثارگران، شرکت بیمه‌گر نیست، مشکل تأمین هزینه‌های بیمه است که دولت باید آن را در اختیار بنیاد قرار دهد و همین کمبود بودجه، بیمه‌هایی را که در مسئله ایثارگران قدم می‌گذارند بدنام کرده و صدای اعتراض ایثارگران را از عدم پایبندی مراکز درمانی به بیمه درآورده است.

عباسپور با خوش‌بینی در زمینه اجرای تعهدات بیمه در سال 98 گفت: در ماه‌های اخیر متأسفانه به‌دلیل عدم تأمین اعتبار مناسب و عدم پرداخت حق بیمه از سوی دولت و سازمان برنامه‌ و بودجه، مشکلاتی در پرداخت خسارت به ایثارگران عزیز و مراکز درمانی ایجاد شده است که امیدواریم با تلاش همه‌جانبه و حل این مشکل شاهد خدمات‌رسانی مطلوب به جامعه ایثارگری باشیم.

اما پیش‌تر رئیس بنیاد شهید در مورد کمبود جدی بودجه بنیاد شهید در زمینه هزینه‌های درمانی صحبت کرده بود. حجت‌الاسلام‌ شهیدی محلاتی مرداد ماه امسال بود که با حضور در فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌صورت مستمر جلساتی را برای پیگیری مشکلات اعتباری برگزار می‌کند. عدم تخصیص اعتبار به‌مدت طولانی منجر به فسخ قرارداد تعدادی از مراکز درمانی با شرکت بیمه‌گر و همچنین تأخیر در پرداخت هزینه‌های درمانی ایثارگران شده است.

وقتی در تنها نشست خبری رئیس بنیاد شهید در سال 98 با خبرنگاران تعداد سؤالات و چالش‌های اصحاب رسانه در مورد بیمه تکمیلی ایثارگران نیز بالا رفت، سید منصور میرمرادی، معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید نیز با تشریح وضعیت بودجه بنیاد شهید گفت: در سال 97 بودجه پیشنهادی ما به سازمان برنامه و بودجه 18 هزار و 500 میلیارد تومان بود، اما خروجی آن از معاونت بودجه 13 هزار و 900 میلیارد تومان بود که به مجلس رفت. ما با ریاست مجلس و حوزه تلفیق جلساتی داشتیم و نهایتاً همین مبلغ تصویب شد. از آنجایی که در قانون بودجه هرساله ضریبی در نظر گرفته شده و از آن کم می‌شود حدود سه درصد از این مبلغ کم شد و نهایتاً 13 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه به ما ابلاغ شد.

او ادامه داد: عملکرد سال گذشته ما مشخص است؛ از مبلغی که به بنیاد اختصاص داده شده 13 هزار و 500 میلیارد تومان مبلغ ابلاغ شده بود که می‌بایست 12 هزار و 500 میلیارد تومان را به‌عنوان حقوق پرداخت کنیم و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است. مبلغ باقیمانده رقم قابل توجهی نیست؛ به این منظور حجت‌الاسلام شهیدی جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر بهداشت و درمان و جمعی دیگر از مسئولان دولتی تشکیل داده و اوضاع را برایشان شرح داده است. همگی درباره وضعیت اقتصادی بنیاد اتفاق نظر داشتند. بنیاد شهید برای اداره امور فقط در حوزه درمان سه‌هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد؛ درحالی که ما تنها هزار و 200 میلیارد تومان بودجه داریم یعنی هزار و 700 میلیارد تومان کسری به‌جا می‌ماند. در بنیاد شهید تمام ظرفیت‌هایمان را در حوزه‌های اقتصادی به‌کمک گرفتیم. فقط در فرآیند بیمه تکمیلی قریب به 400 میلیارد تومان از سایر منابع در اختیار قرار داده‌ایم.

نگاهی بر وضعیت بودجه بنیاد شهید، پاسخ بسیاری از ابهام‌ها در مورد هزینه‌های درمان ایثارگران را می‌دهد. وضعیت بودجه‌ای که در اختیار بنیاد شهید قرار داده شده، بغرنج‌تر از آن است که نوبت را به مشکلات شرکت‌های بیمه‌گر بدهد. همین کمبود اعتباری که در سال 97 و سال 98 دامنگیر بیمه تکمیلی ایثارگران بود، مادامی که از طرف دولت و سازمان برنامه و بودجه نادیده گرفته شود، پابرجا خواهد بود، چه آنکه برنده این مناقصه به‌جای بیمه دی، بیمه ایران یا شرکت دیگری بود. به‌نظر می‌رسد متأسفانه بررسی مشکلات شرکت‌های بیمه به مشکل ثانویه درمان ایثارگران تبدیل شده است. در نظر گرفتن راه‌حل‌های اساسی برای تأمین بودجه مورد نظر بنیاد شهید، توسط دولت دوازدهم می‌تواند بخش اعظم مشکلات درمانی جامعه ایثارگر را در سال آینده حل کند.

انتهای پیام/+


منبع : تسنیم