تاریخ : 1398,دوشنبه 18 آذر19:52
کد خبر : 71233 - سرویس خبری : فرهنگ و هنر

تجلیل از ۴۰ جانباز در همایش «سلاله‌ها»



همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده» با گرامیداشت یاد ۱۰۰ شهید و تجلیل از ۴۰ جانباز دفاع مقدس امروز در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده» با گرامیداشت یاد 100 شهید و تجلیل از 40 جانباز دفاع مقدس امروز(دوشنبه 18 آذرماه) در تالار خلیج فارس باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. این مراسم با حضور مجید فهمیده برادر شهید فهمیده، مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس و برخی از مسئولان آموزش و پرورش برگزار شد.

زهرا کوهساری، معاون فرهنگی سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس، در این مراسم با اشاره به برگزاری طرح سلاله‌ها در سطح مدارس گفت: طرح «سلاله‌ها» با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و یاد شهدای دفاع مقدس از سال 94 آغاز شده است. این طرح با محوریت معرفی پدران جانباز به فرزندان و پدربزرگان شهید به نوه‌هایشان فعالیت داشته است. تلاش ما براین بوده تا با اجرای طرح سلاله‌ها نسل جدید را با آرمان‌های دفاع مقدس و ارزش‌هایی که پدربزرگان شهید به خاطر آن جان خود را فدا کرده‌اند، آشنا کنیم.

معاون فرهنگی سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به اجرای طرح سلاله‌ها در مناطق مختلف، اضافه کرد: این طرح در مناطق مختلف شهر تهران میان نونهالان و نوجوانان برگزار شده و طرح بسیار موفقی بوده است. ما بازخورد خوبی از آن تاکنون گرفته‌ایم. امروز نیز در این یادواره پذیرای دانش‌آموزانی هستیم که در مدرسه‌ای به نام شهید محمدحسین فهمیده مشغول تحصیل هستند.

کوهساری در ادامه تصریح کرد: امروز همه فرزندان ایران اسلامی با زندگی شهید دانش‌آموز محمدحسین فهمیده آشنا هستند و امیدواریم با تلاش اقشار مختلف جامعه همه جوانان و نوجوانان با سبک زندگی این شهید همراه شده و مسیر آینده خود را ترسیم کنند.

هادی کاظمی، جانباز شیمیایی هشت سال دفاع مقدس یکی از جانبازانی بود که در این مراسم از او تجلیل شد. وی در سال 64 در جبهه جنگ تحمیلی دچار عارضه شیمیایی شده است. کاظمی در این مراسم با اشاره به خصوصیات برجسته شهید فهمیده خطاب به دانش‌آموزان گفت: تمام دانش‌آموزان ما امروزه باید از محسنات اخلاقی شهید فهمیده الگو بگیرند؛ کسی که حضرت امام(ره) او را رهبر 13 ساله ما نامید. شهید فهمیده هم برای نسل ما و هم برای فرزندان نسل چهارم انقلاب که روزهای جنگ تحمیلی و مبارزات انقلابی را لمس نکرده‌اند، الگوی خوب و جامعی است.

مجید فهمیده، برادر شهید محمدحسین فهمیده، با حضور در جمع دانش‌آموزان این همایش با روایت خاطره‌ای از برادرش یادآور شد: شهید حسین فهمیده دو خواهر داشت که در زمان طاغوت به مدرسه می‌رفتند. آن زمان از طرف شاه دستور آمده بود که دانش‌آموزان بدون حجاب در مدرسه حاضر شوند، اما حسین نمی‌توانست این موضوع را قبول کند. سه‌بار در سه مرحله مختلف مسئولان مدرسه از سر خواهران حسین روسری کشیده و آن را داخل سطل انداخته بودند. وقتی محمدحسین فهمیده متوجه این موضوع شد، بسیار ناراحت شد.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: حسین پشت سر خواهرانش به مدرسه آمد و پشت در ایستاد. به محض اینکه مدیر طاغوتی مدرسه مجدداً خواست روسری را از سر خواهران شهید فهمیده بردارد، او جلو رفت و گفت هر کس دست به روسری خواهرانم بزند، با من طرف است. برخوردی که او آن روز با مسئول مدرسه داشت، باعث شد دیگر کسی جرأت نکند که با حجاب این خواهران برخوردی شود. اگر شما دانش‌آموزان هم می‌خواهید راه شهید حسین فهمیده را ادامه بدهید، همیشه حجابتان را رعایت کنید.

در انتهای مراسم با حضور مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس، مجید فهمیده برادر شهید محمدحسین فهمیده، میرشفیعی مسئول منطقه دو آموزش و پرورش تهران از 40 جانباز دفاع مقدس به همراه فرزندان دانش‌آموزشان تجلیل شد. نغمه اسدپور، از بانوان جانباز هشت سال دفاع مقدس هم در این مراسم تجلیل شد.

انتهای پیام/

همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده»

همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده»

همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده»

همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده»

همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده»

همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده»

همایش «سلاله‌ها؛ یادواره شهید محمدحسین فهمیده»


منبع : تسنیم