تاریخ : 1398,چهارشنبه 20 آذر19:38
کد خبر : 71262 - سرویس خبری : اخبار

نامه وارده؛

تغییرات احتمالی سهمیه کنکور ایثارگران و باقی قضایا


تغییرات احتمالی سهمیه کنکور ایثارگران و باقی قضایا

بر اساس لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی که نقشه راه سهمیه ها در کنکور سال ۹۹ به شمار می رود، سهمیه ایثارگران اصلاح و حدنصاب در آزمون‌ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است...

رسول بابارضا - بر اساس لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی که نقشه راه سهمیه ها در کنکور سال ۹۹ بشمار می رود سهمیه ایثارگران اصلاح وحدنصاب در آزمون‌ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از طرف وزیران علوم و بهداشت درمان و علوم پزشکی در خصوص تنظیم لایحه  تغییر سهمیه ایثارگران، این لایحه بر خلاف آنچه که عدالت آموزشی عنوان شده، نهایت تبعیض را به همراه دارد.

1_ آیا فرزندان، کسانی که سال گذشته از این سهمیه استفاده کرده اند، چه تفاوتی با ایثارگران امسال دارند؟
2_ توزیع عادلانه خدمات آموزشی با تمرکز در چند دانشگاه مهم محقق می‌شود یا توزیع آن در سطح کشور. بجای اینکه بیایید خدمات آموزشی را توزیع کنید، ایثارگران را از سهمیه قانونی محروم نکنید.
3_ آیا فرزندان ایثارگران که شاهد و همراه معلولیت ها و بیماری‌ها مداوم پدران خود بود هستند، با دیگران برابرند؟
4_ آیا در این دوران که معیشت ایثارگران با مشکلات عدیده ای همراه است و تنها امید دانش آموزان برای جبران کمبودها استفاده از سهمیه و امیدواری به آینده است، باید امید آنان را به یاس تبدیل کرد؟
5_ آیا در دوره ای رقابت تست زنی ملاک انتخاب دانشگاه ها است و برای آموختن تکنیک ها تست زنی در آموزشگاه های خصوصی پول دارها از دیگران سبقت می‌گیرند کدام عدالت ملاک است؟
6_آیا روح و روان دانش آموزان پای کنکور را بهم زدن و نوجوانی را ناامید کردن عدالت است؟
7_ آیا ایثارگران باعث پایین آمدن سطح سواد دیگر دانش آموزان هستند؟

8_ به آمارهای مهاجرت فارغ التحصیلان رجوع کنید، آیا ماموریت دارید دانشجویان خاص در دانشگاه خاص برای مهاجرت آماده کنید؟
9_ در دورانی که حاشیه نشینی بزرگترین بحران کشور است، آیا حذف سهمیه ایثارگران که به نوعی حاشیه نشین محسوب میشوند برای ساختن بحرانی چون بنزین را تدارک می بینید؟
10_ وقتی پنج درصد به ایثارگران اختصاص می‌دهید، به این معنا است که، حق شان از سرزمینی که برای آن فداکاری کرده‌اند پنج درصد بیشتر نیست، سایه جنگ در داخل و خارج بر روی سر کشور است، آنوقت این تصمیم باعث تقویت کدام انگیزه برای فداکاری و ایثارگری می‌شود؟
11_ در پایان به دولتمردان هشدار می دهیم که مطمئن باشند جامعه ایثارگری سکوت نخواهد کرد، بلکه اعتراض خود را از مراجع قانونی پیگیری می‌کند.

توضیحات رئیس سازمان سنجش درباره تغییرات «سهمیه‌ها» در لایحه در دست تهیه

دکتر ابراهیم خدایی درباره «لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط» گفت:

*در این لایحه سهمیه‌های کنکوری و آزمون های کشور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است و سهمیه هایی چون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه ای حذف شده است.

*امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز حذف شده اند.

*همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است.

*در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیرساخت های آموزشی باقی مانده است اما آن نیز به صورت ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می شود.

*سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل زمان دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است.

*بر اساس آمار ۱.۸ درصد داوطلبان کنکور سراسری را ایثارگران تشکیل می‌دهند.

*بر اساس لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی سهمیه ایثارگری به صورت ۵ درصد مازاد از ۳۰ درصد قبلی تغییر پیدا کرده است چرا که معتقدیم هر امتیازی باید به صورت مازاد داده شود تا ظرفیت اصلی دستخوش تغییر نشود.

*ضمن اینکه در این لایحه، حد نصاب ایثارگران در آزمون‌ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است و این یعنی داوطلبان سهمیه دار برای قبولی رشته های عالی باید بیشتر تلاش کنند.

 


کد خبرنگار : 23