تاریخ : 1398,شنبه 07 دي17:30
کد خبر : 71294 - سرویس خبری : اخبار

پاسخ های مدیرکل بیمه دی به سئوالات فاش نیوز


پاسخ های مدیرکل بیمه دی به سئوالات فاش نیوز

درسال اول قرارداد با بنیاد شهید با دو نظرسنجی که یکبار از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و یک بار هم از سوی بنیادشهید صورت گرفت در همان اولین سال میزان رضایتمندی خوبی عنوان شده و نزدیک به ۸۰ درصد میزان رضایتمندی جامعه ایثارگر مشخص شده بود و این نظرسنجی در دومین سال در حال انجام است و هنوز نتایج به ما اعلام نشده است...

فاش نیوز - مدیرکل بیمه دی در نخستین نشست خبری خود بعد از قرارداد جدید با بنیاد و تصدی امور بیمه درمانی ایثارگران توضیحاتی در این زمینه در پاسخ به سئوالات خبرنگار ما ارائه داد.

به گزارش صنوبر محمدی، خبرنگار اجتماعی ما، محمدرضا کشاورز، مدیرکل بیمه دی در نشست خبری با خبرنگاران حوزه صنعت بیمه و فاش نیوز به عنوان تنها رسانه حوزه ایثار و شهادت، که در دفتر مرکزی این بیمه برگزار شد، ضمن خیرمقدم به خبرنگاران حاضر، در پاسخ به سئوالات خبرنگار ما توضیحاتی در خصوص ارائه خدمات بیمه دی به ایثارگران داد و گفت: قانون جامع ایثارگری درماده 12 و 13 به موضوع خدمات درمانی و یا به عبارتی بیمه تکمیلی ایثارگران اشاره داشته که در آن طبق ماده 12 حدود خدمات و ماده 13 نحوه تامین اعتبار مشخص شده است و سه ضلع مشخص آن عبارتند از دولت که منافع حق بیمه ای تکمیلی بیمه ایثارگران کشور را تامین نماید، بیمه گذار که بنیادشهید و امورایثارگران به عنوان متولی ایثارگران کشور است و ضلع سوم جامعه هدف.

محمدرضا کشاورز ادامه داد: طبق قرارداد، سرانه هرفرد در سال اول نزدیک به 99هزارتومان، در سال دوم 145 هزارتومان و در سال سوم 167 هزارتومان استست. باتوجه به این که جریان  افزایش نرخ ارز و تورم، بر تعرفه وزارت بهداشت تاثیرگذار بوده و کالاها و خدماتی که در کشور ارائه می شود افزایش صددرصدی داشته، اما تعرفه بیمه دی نسبت به سال قبل 15درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بیمه دی افزود: ما اعتقاد داریم که بنیادشهید به ما به عنوان بیمه گر صرف نگاه نمی کند بلکه همکاری بیشتری در کنترل و نظارت دارد و این می تواند به عنوان یک برگ برنده برای یک شرکت بیمه گر که ما هستیم باشد. خود این موضوع در واقع می تواند کمک بزرگی در مدیریت کردن کل قرارداد باشد.

کشاورز همچنین اظهارداشت: در این مدت ما نیز به عنوان یک شرکت بیمه گر تلاش کرده ایم تا حق خود را بگیریم و با مراجعه بی شمار به سازمان برنامه و بودجه، درحالی که بنده به عنوان بیمه گر باید به سراغ بیمه گذار برویم، ولی از جنس نوع همکاری که با بنیاد شهید داریم و تعلقی که میان این شرکت و شرکت بیمه گذار وجود دارد، تلاش کرده ایم با همکاری خود بنیاد، پیگیری هایی را در قالب ظرفیت های موجود داشته باشیم  و تلاش کرده ایم تا حق بیمه خود را وصول نماییم.

مدیرکل بیمه دی درخصوص میزان رضایتمندی جامعه ایثارگری از خدمات بیمه ای این شرکت نیز گفت: درسال اول قرارداد با بنیاد شهید با دو نظرسنجی که یکبار از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و یک بار هم از سوی بنیادشهید صورت گرفت در همان اولین سال میزان رضایتمندی خوبی عنوان شده و نزدیک به 80 درصد میزان رضایتمندی جامعه ایثارگر مشخص شده بود و این نظرسنجی در دومین سال در حال انجام است و هنوز نتایج به ما اعلام نشده است.

وی همچنین متذکرشد: بخش اعظم نارضایتی ها به جهت مالی است یعنی بیمارستان خدمات ارایه داده ولی طلب خود را دریافت نکرده است. واقعیت این است که بیشترین مشکل در حوزه نقدینگی در این قرارداد است ضمن اینکه درنظرسنجی که مرکز ارتباط ما هم در بیمه مرکزی درحوزه بررسی شکایات و رضایتمندی در میان تمام مشتریان انجام داده بودند بیمه دی کمترین شکایت را داشته است.

محمدرضا کشاورز درخصوص قرارداد جدید بیمه دی با بنیادشهید و اینکه تمهیداتی درخصوص جانبازان با شرایط پرخطر اندیشیده شده است یا نه؟ گفت: معمولا درهر قرارداد بیمه ای، شرح خدمت را بیمه گذار درخواست می کند که درخصوص بنیادشهید هم به همین منوال است.

وی در ادامه گفت: یکی از اتفاقاتی که در این خصوص انجام شده و خوشبختانه چارچوب پیداکرده و مدیریت شده است اینکه بنده ظرف یک سال گذشته طی 10ماه، از مراکز درمانی 31 استان از جمله بوستان مرکز اهواز، امام خمینی تهران، علی بن ابیطالب مازندران بازدید کرده ام و تک به تک پای صحبت های مدیران بنیاد استان ها نشسته و حرف هایشان را گوش کرده ام و یا از نزدیک پای صحبت های جانبازان نشسته ام. آنها هم از بیمه دی رضایتمندی داشتند؛ بخصوص اوایل رضایتمندی بیشتری هم بود اما اخیرا به واسطه حجم بالای بدهی، مشکلاتی وجود دارد.

کشاورز افزود: درهمین هفته گذشته با بازگشت دکترصمیمی به مدیرکلی بنیادشهید و امورایثارگران تهران، در دیداری که با ایشان داشتم و از ایشان پرسیدم انتظار شما از ما در حوزه درمان چیست، ایشان بحث آسایشگاه ها را مطرح کردند که ما هم سعی کرده ایم آسایشگاه ها هم خدمات خوبی دریافت کنند (که البته با ارتباط خوبی که میان مدیران ما و آسایشگاه ها وجود دارد) پرداخت های آنها به روزتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای افزایش مراکز درمانی درشهرستان ها هم کاری صورت داده اید اظهار داشت:

اصلی که بیمه ما گذاشته است این است که در هر شهری (برای مثال درشهرهای بزرگ مانند آذربایجان شرقی 112مرکز درمانی وجود دارد) حتی در یک شهر کوچک برای شرایط بهتر جامعه هدف، با یک درمانگاه، آزمایشگاه و یک داروخانه قرارداد داشته باشیم. البته گاهی هم پیش آمده که یک پزشک عمومی با آن درمانگاه قرارداد ندارد. برای مثال در یکی از استان ها سال گذشته با کشف مراکز متخلف، به نکات بسیار خوبی رسیدیم و آن اینکه با بسیاری از پزشکان عمومی متخلف قطع همکاری و لغو قرارداد کردیم. البته امکان تخلف در درمانگاه ها کمتر است زیرا درمانگاه یک شخصیت حقوقی دارد و پزشک آن تخلف نمی کند و اگر تخلفی هم صورت بگیرد بیمه به سراغ درمانگاه می رود. البته همان استان درفضای مجازی سروصدا بپا کردند که بیمه دی نمی خواهد ارائه خدمت بکند و ایثارگران ناراضی هستند. بسیاری از خبرنگاران هم تماس گرفتند که نمی خواهید پاسخی بدهید؟ گفتم نه. ما کار خودمان را انجام می دهیم. درتماسی که یکی از خبرنگاران گرفت گفتم به آقایان بگویید اگر پاسخ بدهیم با آمار به سراغشان می آییم و اسامی پزشکان متخلف را اعلام می کنیم. درشهر تهران نیز با چندین بیمارستان به خاطر تخلف قطع همکاری کرده ایم. یعنی از زمانی که این پزشکان عمومی متخلف کم شده اند، میزان قابل توجهی از خسارات بیمه مدیریت شده است.

کشاورز در این خصوص که تخلفات این پزشکان چه بوده است نیز افزود: برای مثال بی مورد افراد را به ام آر آی می فرستادند. ما استانی را داریم که در همان سال اول 12درصد بیمه شدگان خود را به ام آر آی می فرستادند. درصورتی که نرم آن یک درصد است. یعنی 12برابر که علاوه بر بالابردن قیمت تمام شده بیمه، استفاده از دستگاه ام آر آی برای فرد جانباز نیز بسیار مضر است. بعد کاشف به عمل آمد که خود پزشک خاطی سهامدار مرکزی است که ام آر آی در آن انجام می شده است.

مدیرکل بیمه دی در باره علت اینکه مطالبات ایثارگران، بخصوص جانبازان با تاخیر بسیار پرداخت می شود و یا اصلا پرداخت نمی شود بیان داشت: دقیقا همینطور است و این بستگی به نقدینگی دارد؛ چرا که ما باید هزینه خدمات درمانی را از بیمه گذار دریافت کنیم تا مجدد آن را به جانباز یا ایثارگر پرداخت نماییم.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید بزرگترین بدهکار بانک دی است گفت: تاکنون کسی از ما سئوال نکرده بیمه دی با طلب دو هزار و پانصد میلیارد تومانی از بیمه گذار خود (بنیادشهید) چگونه سرپا مانده است. برای مثال بیمه دی راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیک را در اختیار تمام مدایران استان ها قرار داده است و حتی موارد نیازفوری را از محل سایر منابع، پرداخت اعتبار کرده ایم.

بسیاری از اعمال جراحی نیاز به یکسری لوازم و تجهیزات پزشکی نظیر مفصل و پروتز دارد. درهیچ جایی سراغ نداریم که  فرد نیاز به جراحی داشته و بیمه دی هزینه تجهیزات پزشکی را نداده باشد. ما این موارد را شناسایی کرده ایم. موردی نبوده که پدر یا مادر شهید نیاز به پذیرش داشته و پذیرش نشده باشد؛ البته برای جانبازان با درصد بسیار پایین این اتفاق افتاده اما پدر و مادر شهید خیر. چندی پیش خودم شخصا" با رئیس بیمارستان در رشت برای بستری شدن مادر شهیدی تماس گرفتم و گفتم هرطوری شده  ایشان را بستری کنید، بنده تا فردا هزینه آن را واریز می کنم. پس موارد فوری و تجهیزات پزشکی را تا این لحظه انجام داده ایم.

مدیرکل بیمه دی همچنین خاطرنشان کرد: ما سه روش را به بیمه گذار (بنیادشهید) و دولت برای بازگرداندن مطالباتمان پیشنهاد کرده ایم:

1- پول نقد

2- اسناد خزانه اوراق مشارکت

3- سهامی که دولت در رابطه با شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار می کند.


کد خبرنگار : 23