تاریخ : 1398,شنبه 23 آذر12:16
کد خبر : 71297 - سرویس خبری : استان ها

کم توجهی بودجه ای به بنیاد شهید



3 عضو فراکسیون ایثارگران: دولت را به اصلاح بودجه بنیاد وا می داریم

بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده بنیاد شهید قطعا" بر معوقات و مشکلات حوزه درمان و بیمه ایثارگران می افزاید.

گروه اجتماعی- در حالی که طی یک سال گذشته همواره مسئولان بنیاد شهید از کسری بودجه بیش از 5 هزار میلیارد تومانی این نهاد سخن می گفتند و رسانه ها از جمله روزنامه خراسان نیز بر انعکاس مشکلات ایثارگران اهتمام داشتند، دولت در لایحه بودجه 99 این کسری بودجه را جبران نکرد. آن چه در لایحه بودجه 99 دولت به مجلس ارائه شد، از بودجه 16 هزار میلیارد حکایت دارد که فقط 2هزار و 100 میلیون تومان نسبت به بودجه 98 افزایش یافته است.

این افزایش محدود بودجه در شرایطی است که جدا از احتساب افزایش هزینه ها و تورم ، بنیاد شهید فقط حدود 2 هزار و 500میلیارد به بیمه دی بدهی دارد. پس مشکلات بیمه ای ایثارگران ادامه دارد،
آری! آن چه در میزان بودجه پیش بینی شده برای بنیاد شهید و امور ایثارگران لحاظ شده است، در اولین گام به معنای ادامه مشکلات بودجه ای در ارائه خدمات بنیاد شهید به ایثارگران است.

4 چالش جدی پیش روی سال 99 بنیاد
 بنابراین با توجه به کم توجهی بودجه 99 به بنیاد شهید، به طور مشخص برای سال 99 می توان این گونه پیش بینی کرد:
1-  بدهی های بنیاد شهید به بیمه دی به عنوان طرف قرارداد بیمه ای ایثارگران ادامه  می یابد و احتمالا از حدود 5/2هزار میلیارد هم بیشتر می شود.
2- معوقات و مطالبات ایثارگران از بیمه تکمیلی افزایش می یابد.
3- تعداد مراکز درمانی و داروخانه هایی که از 12 هزار مرکز در کشور به دلیل بدهی و کمبود اعتبار، اکنون فقط به  5 هزار مرکز خدمت دهنده به ایثارگران رسیده است، با این وضعیت کمتر خواهد شد.
 4- افزایش میزان نارضایتی و بازتاب های نامناسب اجتماعی آن.

مرور بودجه سال98
چندی قبل معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته بود: «طبق اعتباراتی که برای دستگاه های اجرایی تنظیم شده است، امسال(سال98) بنیاد شهید چهار هزار و 900 میلیارد تومان کسری بودجه دارد. امسال 13 هزار و 900 میلیارد تومان بودجه برای بنیاد شهید درنظرگرفته شده است در حالی که سال گذشته فقط 9 هزار و 330 میلیارد تومان بابت حقوق از سوی این نهاد پرداخت شده بود. امسال نیز حدود 12 هزار میلیارد تومان باید برای حقوق پرداخت شود که بنیاد شهید با این بودجه درنظرگرفته شده به طور یقین کسری بودجه خواهد داشت.»

نمایندگان و بنیاد شهید  
روزنامه خراسان در سه ماه گذشته در گزارش های متعدد، چالش های موجود در ارائه خدمات به جامعه ایثارگران از جمله بیمه و درمان را که عمدتا ناشی از مشکلات بودجه ای بود، مورد بررسی قرار داد و در نوبت های گوناگون به سراغ نمایندگان مجلس رفت. اغلب آن ها که عضو فراکسیون ایثارگران بودند وعده می دادند این موضوع را پیگیری می کنند و البته بسیاری از آن ها نیز اعلام می کردند که مشکل بنیاد شهید علاوه بر کمبود بودجه، پاسخ گو نبودن این نهاد است. اگرچه اکنون این مسئله، موضوع گزارش ما نیست و روزنامه خراسان نیز از منتقدان جدی ورود بنیاد شهید به عرصه بنگاه داری است اما نوبت وفای به عهد نمایندگان مجلس به ویژه اعضای فراکسیون ایثارگران است که از حقوق جامعه ایثارگران دفاع کنند. ما در گزارش های آینده نیز به این موضوع می پردازیم و عملکردشان را در بوته نقد قرار خواهیم داد.

 

گلمرادی: مجلس به طور ویژه به بودجه بنیاد  ورود می کند

محمد اکبری- علی گلمرادی عضو فراکسیون ایثارگران مجلس با اعلام این که این بودجه هم مانند بودجه های سال های قبل تر اشکالاتی دارد گفت: متاسفانه دولت باز هم به مقوله مهم اعتبار ایثارگران که پشتوانه نظام و انقلاب هستند توجه جدی نداشته است. به نظر من کمبود اعتبار ایثارگران در سال آینده  بنیاد شهید را برای انجام امور خود با مشکلات جدی مواجه می‌کند.وی با بیان این که بارها تاکید کرده ایم دولت باید نگاه خود را به قشر ایثارگر عمیق تر کند افزود: ایثارگران همواره پای این نظام و انقلاب بوده اند و همچنان هستند بنابراین سزاوار نیست برای رفع امور زندگی خود نیز مشکل داشته باشند. ما در این زمینه به صورت ویژه دخالت می کنیم و در صدد اصلاح آن در کمیسیون تلفیق و صحن بر می آییم. هرچند که این کار ابتدا وظیفه دولت است و ما باید دولت را به تحرک واداریم.گلمرادی تاکید کرد:  این که ایثارگران جامعه وضعیت خوبی ندارند و همچنان از کم و کسری ها در رنج هستند واقعیت تلخی است که ما به عنوان نمایندگان مردم با آن مواجه هستیم  اما از آن جایی که این قشر بسیار نجیب هستند، کمتر از سایر اقشار جامعه ابراز گلایه می کنند با این حال ما به عنوان اعضای فراکسیون ایثارگران  همواره به دولت گوشزد کرده ایم و در آینده نیز دولت را وادار به اقدام موثر در این زمینه خواهیم کرد.

 

بابایی صالح: نمی گذاریم مشکل اعتبار 98ایثارگران به 99 تسری یابد

 روح ا... بابایی صالح دیگر عضو فراکسیون ایثارگران  مجلس شورای اسلامی نیز درباره وضعیت کمبود 4 هزارو 900 میلیاردی اعتبار حوزه ایثارگران کشور درلایحه سال 98 دولت اظهار کرد: این که دولت حداقل اعتبار این بخش را نادیده گرفته و عددی زیر سقف نیاز برای سال99 پیش بینی کرده است قابل قبول نیست. وی افزود:دولت می توانست از ردیف های غیر ضروری دیگری چشم پوشی کند اما منابع اعتبار این حوزه را تامین می کرد. به طور قطع ما این موضوع را در مجلس پیگیری می کنیم و نمی گذاریم کمبودهای سال 98 به سال آینده هم تسری یابد.

 

بیگدلی: جابه جایی بودجه سخت است  اما تلاشمان را می کنیم

احمد بیگدلی عضو دیگر فراکسیون ایثارگران مجلس اظهار کرد: حل تمام مشکلات اعتباری ایثارگران یعنی تامین منابع مالی حدود 5 هزار میلیاردی در سال آینده کار دشواری برای مجلس خواهد بود. وی افزود: مجلس منابع درآمدی و مالی خاصی در اختیار ندارد که بتواند آن را در اختیار این حوزه قرار دهد از این رو مجبور است با رایزنی ها و جابه جایی منابع غیر ضروری این کسری را تامین کند.وی تاکید کرد: البته این کاری است که دولت باید انجام می داد نه مجلس. یعنی پیش از ارائه بودجه هم دولت و هم مسئولان بنیاد باید پیگیری های خود را می کردند تا از طریق جابه جایی منابع غیر ضروری و حتی دستور رهبری اعتبارات این بخش را تامین کنند و به مجلس برای تصویب ارائه می دادند. وی خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق این اعتبار را برسانیم اما واقعیت این است که تامین تمامی این اعتبار از طریق جابه جایی ها شاید قدری محال به نظر برسد. با این حال نهایت تلاش مان  را می کنیم. معتقدیم موضوع ایثارگران مسئله ای نیست که نتوان برای آن درمیان اعتبارات دیگر اولویت قائل نشد از این رو دولت باید چکش کاری بودجه این بخش را قبل از آن که مجلس این کار را بکند، انجام می داد.

 


منبع : روزنامه صبح خراسان