تاریخ : 1398,چهارشنبه 27 آذر11:30
کد خبر : 71374 - سرویس خبری : اخبار

در نشست مشترک فراکسیون ایثارگران مجلس و بنیاد بررسی شد:

بودجه، مطالبات و معوقات پاداش پایان خدمت ایثارگران


بودجه، مطالبات و معوقات پاداش پایان خدمت ایثارگران

نشست مشترک اعضای کمیسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی درباره بودجه، مطالبات و معوقات پاداش پایان خدمت، با حضور رییس بنیاد شهید و امورایثارگران در خانه ملت برگزار شد...

فاش نیوز -  نشست مشترک اعضای کمیسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با حضور  رییس بنیاد شهید و امورایثارگران در خانه ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، در این نشست مشترک که در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد در خصوص نحوه تخصیص و اعتبارات مورد نیاز جامعه ایثارگری در لایحه بودجه سال ۹۹ بحث و تبادل نظر شد.

گزارش شهیدی در مورد جایگاه ایثارگران در لایحه بودجه سال 99

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام و المسلمین شهیدی، نماینده ولی فقیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گزارشی از روند بودجه مالی سال 98 و همچنین پیشنهاداتی در خصوص بودجه 99 بنیاد به سمع و نظر نمایندگان رساند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: ما هنوز نتوانسته ایم برای ایثارگران برنامه‌ریزی کنیم و واقعاً اعتراف داریم و اقرار داریم که نتوانستیم صددرصد پاسخگوی جامعه ایثارگری نسبت به موضوع درمان باشیم. ما دیگر بودجه ای  نداشتیم مگر اینکه مبالغی که سازمان های اقتصادی بنیاد به ما کمک می کردند و از آن سایر مسائل بنیاد را می چرخاندایم.
بنابر این پیشنهادی که امسال به دولت دادیم مبلغ 24 هزار میلیارد و 76 میلیارد تومان است و حقوق و مزایای پرداختی ما بر مبنای  15 درصدی است که بناست اضافه شود و دولت اعلام کرده است. بنابراین در این زمینه ۱۵ هزار میلیارد و 782 میلیارد تومان بودجه در این مسیر مصرف می شود.

 برای بیمه تکمیلی در سال جاری ماهی 250 میلیارد تومان می دهیم. با توجه به تورم و گران شدن تعرفه بیمه، امسال بیمه تکمیلی شده 3هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یعنی ماهی ۳۰۰ میلیارد تومان(290 یا ۳۰۰ میلیارد تومان). یعنی 3 هزار و ۷۰۰ میلیارد ما برای این کار لازم داریم برای قراردادی که الان بسته ایم و برای سال اینده هم ادامه دارد . حالا این دو قلم را در نظر داشته باشید. ما مشکلات دیگری هم داشتیم که من نامه خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و  خدمت تان عرض کنم که آقا هم دستوری داده بودند به آقای حجازی و آقای حجازی به  آقای دکتر روحانی که نسبت به بنیاد ببینید قضیه چیست و رسیدگی و اقدام کنید.

ما اقلامی که آنجا داده بودیم 5 هزار میلیارد تومان کم داشتیم ولی به دولت آنچه که اعلام کردیم 400 میلیارد تومان برای شهریه دانشجویی برای بودجه ای که دارد بسته می شود، 100 میلیارد تومان برای بیمه عمر و حوادث ایثارگران و  554 میلیارد تومان فعالیت های تخصصی و درمان و توانبخشی ، فرهنگی و اشتغال، درمان مسکن و آموزش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مددکاری که جزو برنامه های بنیاد است. هزینه های اداری و پشتیبانی و پرسنلی ما 590 میلیارد تومان و پاداش پایان خدمت است.

من در همین کمیسیون خدمت شما اعلام کردم که ما تا سال ۹۵ به ایثارگران 16 استان و عمدتا" استان های کوچک را پاداش خدمت دادیم ولی بقیه مانده است. یعنی در مجموع ما تا سال 98 مبلغ 2950 میلیارد تومان لازم داریم تا معوقه عزیزان خانواده شهدا و ایثارگران را  پرداخت کنیم. بنابر این جمع این اقلامی که هفت قلم شد و من خدمت شما عرض کردم در مجموع 24 هزار و 76 میلیارد تومان برای بنیاد آوردند.

ما در دولت از این مبلغ دفاع کردیم و من دو سه تا پیشنهاد در دولت دادم اما دولت اعلام کرد با وضعیت موجود و وضعیت بودجه، ما هیچ پیشنهادی را نمی پذیریم. نه فقط بنیاد شهید بلکه از هیچ کجا هیچ پیشنهادی را نپذیرفتند و از تبصره ها آنچه که لازم بود را تصویب کردند؛ به هر حال ما قدردانی می‌کنیم چون بودجه هیچ دستگاهی بجز بنیاد شهید را اضافه نکردند و این قابل توجه است و  عزیزان دقت داشته باشید که با مشکلاتی که بود تنها بودجه بنیاد شهید را اضافه کردند.
بنابر بودجه‌ای که ما پیشنهاد دادیم (24 هزار میلیارد و خرده ای) مبلغ 18 هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان در لایحه بودجه برای فعالیت های بنیاد آوردند که می توانم بگویم از این مبلغ ۱۸۰۰۰و  152میلیارد تومان برای حقوق  و بیمه مصرف می شود و در بقیه موارد مجدد دستمان خالی می ماند.

برای کارهایی که بنیاد طبق اساسنامه باید انجام دهد اعتباری در نظر گرفته نشده است. منتها آنها چیزی که به ما اعلام کردند بیست هزار و 100 میلیارد تومان است و گفتند در لایحه بودجه در دو ردیف برای شما در نظر گرفته شده است یعنی ۴ هزار و خرده ای از ما کم کردند؛ اگرچه پارسال را ۱۰۰% تخصیص دادند.
ما امسال با سر و صداهایی که کردیم و دولت هم دستش خالی بود، تخصیصی که برای ما داده شد 13 هزار و خرده ای، در سال جاری پرداخت شد. الان برای ما چیزی که در نظر گرفتند 20 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از ۲۴ هزار میلیارد و خرده‌ای که عرض کردم و درخواست کردیم است.

اگر این تصویب شود و همین ۲۰ هزار و خرده ای که بنا شده است در دو ردیف تخصیص یابد، من فکر می کنم اگر چه کمبود و کسری زیاد هست، من می گویم از ۲۴ هزار و خرده ای که درخواست کرده‌ایم 20 تای آن را دارند می‌دهند و حدود ۴ هزار و خرده ای را به ما می‌دهند. من آمدم خدمت شما عرض کنم که دولت هم واقعاً ندارد و  خود شما هم می‌دانید وضعیت درآمدی دولت چگونه است.
ما آمده‌ایم در دولت یک چیزی را مطرح کرده ایم به این معنا و یک پیشنهاد دادیم؛ آن هم پیشنهادی که در تبصره 16 و دولت مصوب نشد.

البته از طرف ما نقل نکنید چون دولت گفته است شما هیچ حق ندارید که بروید رایزنی کنید. پیشنهاد ما به دولت این بود که در بند الف ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم ما این موضوع را درخواست کردیم که دولت مکلف است معادل 50 هزار میلیارد تومان یعنی این مبلغی که به ما کم داده است، پنجاه هزار میلیارد ریال در قالب واگذاری سهام شرکت های دولتی و دارایی های دولت بابت تسویه و تادیه دیون، مطالبات و معوقات ایثارگران در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد.

این موضوع را در هیات دولت مطرح کردیم اما گفتند که نه نمی توانیم؛ و حتی من در مورد واگذاری اموال بنیاد از آقا اجازه گرفته‌ام منتها ببینید آقای روحانی مرتب می گوید شما که اجازه داری و نماینده ولی فقیه هستی و آقا هم که به شما اجازه داده است.
منتها وضع بازار طوری است که مگر می شود چیزی را فروخت ما یک مقدار اموال را گذاشته‌ایم در سهام ولی هیچ کار دیگری نمی توان کرد؛ چرا که فروشی نداریم.

ما اعلام فروش می کنیم نسبت به وسایلمان اما مشتری وقتی می آید، معامله ای صورت نمی گیرد. ببینید این ۵ هزار میلیارد
اگر شما عزیزان کمک کنید که دولت به ما مثل زمان آقای احمدی نژاد که دولت نیروگاه دماوند را داد و ما نیروگاه دماوند را فروختیم
و از سال ۷۶ تا ۹۲ که پنجهزار و  285 میلیارد بود آن را فروختیم و معوقات را دادیم.
اگر چه واقعا معتقدیم در حق ایثارگران جفا شد؛ چون در سال 76 هر کسی از ما ۵۰ میلیون تومان می خواست می توانست آپارتمان بخرد.
اما الان اگر ۵۰ میلیون تومان هم بدهیم یک پراید را هم نمی تواند بخرد. بنابر این حق این‌ها تضییع شده است.
 پیشنهاد ما به دولت این بود که حالا شما هم بیایید مثل آن زمان یک چیزی به ما بدهید ما خودمان یا در بورس میگذاریم تا درآمد داشته باشیم تا بتوانیم  از این راه کمبودها را جبران کنیم.
بنابر این پیشنهاد من این است که بر اساس گزارشی که از وضعیت موجود به شما ارائه کردم و وضعیت بودجه آینده‌ای که این پیشنهاد را خدمت شما هم عرض می کنم که اگر بتوانید برای ما پنج هزار میلیارد از اموال دولتی، از سهام شرکت های دولتی را به ما  واگذار  بشود، فکر می‌کنم در سال آینده  سختی های بنیاد نسبت به امسال که واقعاً سختی ها بسیار کمر شکن بود کمتر باشد. چرا که خود ما از هر راهی که می رفتیم معمولاً به بن‌بست می رسیدیم. اما اگر این پیشنهاد تصویب شود من فکر می کنم که بتوانیم لااقل در بورس شرکت کنیم و یک مقدار از اموالی که به ما می دهند را بفروشیم. نسبتا در سال ۹۹ سالی نیمه راضی باشیم. همه این پیشنهادها را می‌دهم که شما تصویب کنید.
بنابر این آقای گودرزی به شما  توضیح می دهند و هر چیزی که باقی ماند در خدمت شما هستم.

گودرزی مدیر کل برنامه و بودجه بنیاد شهید

پیشنهاد بنیاد برای لایحه بودجه سال 99

ما سه پیشنهاد برای تبصره ها و دو پیشنهاد برای ردیف ها داریم. یکی از تبصره ها که حاج آقا فرمودند بحث 5 هزار میلیارد تومان ما مطالبات معوقه داریم. مطالباتی که تا سال 98 برعهده بنیاد شهید است. پاداش پایان خدمت خانواده شهدا از سال های 95 تا 97 مطالبات بابت ذخیره مرخصی، شهریه دانشجویی است که 90 درصد آن تا سال 98 قطعی شده است. ما پیشنهاد دادیم که دولت از طریق سهم الشرکه دولت به ما بدهد که ما مطالبات را تادیه کنیم.

همچنین دو مورد دیگر را مطرح کردیم و در بند پ ماده 89 قانون برنامه ششم توسعه تکلیف کرده است که ده درصد از سپرده های قرض الحسنه بابت اشتغال ایثارگران به بنیاد داده شود، منتها دولت در بند الف و ب تبصره 16 صرفا برای کمیته امداد و بهزیستی آورده است.

ما پیشنهادمان را به دولت دادیم. این طبق قانون باید 10 درصد مانده سپرده در اختیار اشتغال ایثارگران قرار بگیرد و ما این موضوع را پیشنهاد دادیم و خواهش می کنیم در کمیسیون و هم کمیسیون تلفیق مطرح شود که هزار میلیارد تومان از این محل که به صورت اعتبار نیست و تسهیلات قرض الحسنه است از طریق بانک مرکزی و بانک های عامل در اختیار ایثارگران و صندوق اشتغال قرار بگیرد.

پیشنهاد دیگر ما این است که دو هزار میلیارد تومان را دولت در جدول شماره 9 در ردیف های متفرقه آورده است. این را ما در جدول شماره 9 تحت عنوان پاداش پایان خدمت برای بنیاد آورده ایم. پیشنهاد ما این است که از  ردیف متفرقه کسر کنند و نمی خواهیم از سرجمع اعتبارات بنیاد که همان ردیف 131600 است اضافه شود.

پیشنهاد چهارم ما در مورد تسهیلات مسکن است و اصل تسهیلات مسکن 100 هزار فقره وام مسکن در لایحه بودجه آمده است منتها دو تا قید همه ساله طبق قانون می آید. یکی اینکه ایثارگرانی که قبلا از تسهیلات گذشته تا سقف 20 میلیون تومان استفاده کرده اند اگر تا پایان سال 97 این تسهیلات را تسویه کرده باشند طبق قانون مجددا می توانند از این تسهیلات وام مسکن بهره ببرند که متاسفانه این موضوع در لایخه پیشنهادی دولت نیامده است. خواهش ما این است که این را اضافه کنیم.

همچنین طبق ماده 7 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، وزارت راه و شهرسازی موظف است که زمین یا مسکن را در اختیار ایثارگران قرار بدهد. بنابر این ما یک بند دیگر به این اضافه کردیم که وزارت راه و شهر سازی موظف است مطابق ماده 7 قانون خدمات رسانی به ایثارگران تعداد 30 هزار فقره زمین یا مسکن در اختیار ایثارگران قرار دهد.

ما این پیشنهادات را آماده کرده ایم که با همت شما سال آینده را یک سال کم استرس تری نسبت به سال 98 که اکنون بنیاد در وضعیت بسیار بسیار مشکلی از لحاظ تامین منابع قرار دارد داشته باشیم. ما ماهیانه هزار و 45 میلیارد تومان فقط باید حقوق بدهیم و ماهیانه 280 میلیارد تومان باید سرانه بیمه بدهیم که واقعا اعتباری برای آن وجود ندارد.

ما از نمایندگان خواهش و استدعا می کنیم که این کمک را بکنند که این موارد از طریق درج و یا اصلاح در لایح بودجه انجام شود.


کد خبرنگار : 23