تاریخ : 1398,یکشنبه 15 دي14:19
کد خبر : 71725 - سرویس خبری : اخبار

روزنامه گاردین:

با ترور فرمانده ایرانی برجام به پایان رسیده است




سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن تصریح کرد؛ با ترور فرمانده سپاه قدس ایران، مذاکره برای نجات برجام را باید فراموش کرد.
ژرار آرو نوشت: واکنش ایران به ترور ژنرال سلیمانی می‌تواند یک‌جانبه یا چندجانبه، مستقیم یا غیرمستقیم و با فاصله زمانی متفاوت باشد، اما در هر صورت چشم‌انداز برای مذاکره و هرگونه نجات برجام را فراموش کنید و ایران به هر طریق واکنش نشان خواهد داد. عراق، لبنان، خلیج فارس؟
در همین حال روزنامه انگلیسی گاردین، از جمله پیامدهای ترور قاسم سلیمانی را «مرگ برجام» خواند و نوشت: دیپلمات‌های اروپایی نگرانند ترور قاسم سلیمانی ممکن است ضربه مهلکی به امید زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران باشد.
همچنین این نگرانی وجود دارد که پارلمان عراق به دنبال اخراج 5000 سرباز آمریکایی مستقر در عراق باشد و این اقدام پارلمان عراق عواقب غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. این نگرانی‌های خصوصی در حالی ابراز می‌شود که سیاستمداران اروپایی امروز دو طرف آمریکا و ایران را به کنترل بحران فراخوانده‌اند، درخواستی که بعید به نظر می‌رسد در تهران مورد توجه قرار گیرند که هدف آن تلافی اقدام آمریکا در ترور سلیمانی است.
این واقعه (ترور سردار سلیمانی) همچنین باعث می‌شود که ایران طی چند روز آینده پنجمین گام خود را در چارچوب کاستن از تعهدات برجامی بردارد.
رهبران اروپایی به همان اندازه نگران هستند که حمله هواپیماهای بدون سرنشین پارلمان عراق را ترغیب به بیرون راندن کلیه نیروهای آمریکایی کند. ادعای «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر شادی عراقی‌ها از کشته شدن سلیمانی طرفداران زیادی در جهان ندارد.