تاریخ : 1398,دوشنبه 23 دي13:51
کد خبر : 71895 - سرویس خبری : اخبار

روزنامه فایننشال تایمز:

با ترور سلیمانی ترامپ در عراق باخت




یک روزنامه انگلیسی می‌گوید، ترور فرمانده سپاه قدس ایران، برخلاف انتظار دولت ترامپ پیش رفت.
فایننشال تایمز نوشت:   وقتی «دونالد ترامپ» دستور ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد، بزرگترین قمار زندگی خود را تجربه کرد، زیرا فشار‌ها به ایران را تشدید کرده بود و به دنبال مقابله با نفوذ ایران در منطقه بود.
 با این حال، آنطور که تحلیلگران تأکید کرده‌اند، تصمیم ترامپ برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، نه تنها نفوذ ایران و نایبان این کشور در منطقه را تضعیف نکرد بلکه موجب تقویت آن نیز شده است.
یکی از مقامات عراقی در این خصوص گفت: «ترامپ، زحمات و وظایف سلیمانی را در عراق تسریع بخشید. آنها در واشنگتن به‌واسطه آنکه درکی از عراق نداشتند، این هرج و مرج را به راه انداختند».
نفوذ آمریکا در عراق از زمان عقب‌نشینی نیرو‌هایش در سال ۲۰۱۱، کاهش یافته، هرچند که واشنگتن، صد‌ها میلیارد دلار در عراق هزینه کرده است. با این حال، ایران که با عراق مرز دارد، دارای روابط فرهنگی، مذهبی و تجاری مستحکمی با این کشور است و پس از اعدام صدام رئیس‌جمهور معدوم عراق، نفوذ تهران در این کشور افزایش یافت.
آنطور که یکی از مقام‌های سابق عراق گفته، واشنگتن یک سری پروژه‌های نیمه‌کاره و وعده‌های عمل نشده در عراق دارد، اما ایران ارتباطاتی را در عراق ایجاد کرده که جداسازی آن بسیار دشوار است.
بنا به گفته «رناد منصور» تحلیلگر عراقی در اندیشکده «چتم هاوس»، روابط آمریکا با دولت عراق از زمان آغاز به کار ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بدتر شده و این در حالی است که در دولت‌های قبلی آمریکا، واشنگتن و بغداد، تقریباً به صورت هفتگی با یکدیگر گفتگو می‌کردند و این در حالی است که دولت ترامپ، نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور عراق را به واشنگتن دعوت نکرده بود.
منصور تصریح کرد: «بسیار واضح و روشن است که آمریکا همپیمانی خود را درون کشور عراق از دست داده است و بخشی از آن به واسطه سیاست غیرمنسجم آمریکا در عراق و عملکرد واشنگتن است».