تاریخ : 1398,دوشنبه 23 دي13:57
کد خبر : 71897 - سرویس خبری : اخبار

روزنامه اسرائیلی هاآرتص:

ایران پس از ترور سلیمانی در ضربه زدن به آمریکا احتیاط نمی‌کند




روزنامه صهیونیستی هاآرتص درباره ترور سردار سلیمانی نوشت محاسبات دولت آمریکا سراسر اشتباه بود.
این روزنامه می‌نویسد: اغراق درباره ترور ژنرال سلیمانی فرمانده سپاه قدس غیرممکن است و  حتی سرسخت‌ترین حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید از نبود فردی کارکشته در سیاست خارجی در اطراف او افسوس بخورند. آمریکا یکی از مهم‌ترین نمادهای قدرت ایران و با نفوذترین مهره این کشور در منطقه را از میان برداشته است.
فقدان او به عنوان شخصیتی صاحب قدرت در دولت‌ها و در میان نیروهای مسلح ضربه‌ای سخت برای جمهوری اسلامی ایران است. کشته شدن او شادی بزرگی برای بسیاری از کشورهای خاورمیانه و نیز مخالفان ایران به همراه داشته است.
در برابر این سرنوشت سازترین اقدام آمریکا در خاورمیانه، ایران چاره‌ای غیر از انتقام ندارد. در نبود ژنرال سلیمانی اوضاع در خاورمیانه بسیار پیش‌بینی ناپذیرتر شده است.
آیا ایران دست از احتیاط برمی‌دارد؟ پس از جنگ عراق، ایران سیاست جنگ‌های نیابتی را پیش گرفته بود. حالا نبود سلیمانی در تصمیم‌گیری‌های کلان و هم خشم ایران از ترور او، می‌تواند بر سیاست احتیاطی ایران تأثیر بگذارد و این کشور، خود یا عواملش، اهداف متعلق به آمریکا یا متحدانش را در منطقه هدف قرار خواهند داد.
ژنرال سلیمانی نقشی مهم در استفاده از فرصت‌ها در عراق بعد از تهاجم آمریکا، تبدیل حزب‌الله از یک نیروی شبه نظامی به مهمترین قدرت در لبنان و حفظ بشار اسد در قدرت داشت.
پرسش این است که آیا کسی در دولت آمریکا نقشه‌ای دارد؟ در رده‌های بالای وزارت امور خارجه ترامپ و شورای امنیت ملی او کمتر مشاور مجربی دیده می‌شود و هیچ فردی صاحب تفکر راهبردی نیست. ممکن است ترامپ بدون هیچ نقشه‌ای وارد جنگی فاجعه‌بار شود و حتی اگر جنگی اتفاق نیفتد خارج کردن آمریکا از تنشی خسارت بار برای منافع این کشور یا متحدانش بسیار دشوار باشد. ایران بارها ثابت کرده در بهره‌برداری از تردید، اشتباه و خلأهای موقت آمریکا بسیار توانمند است و هیچ فرصتی را در هیچ حالتی از دست نمی‌دهد.