تاریخ : 1398,دوشنبه 23 دي14:48
کد خبر : 71904 - سرویس خبری : اخبار

تمجید یک فعال اصلاح‌طلب از عذرخواهی سردار حاجی‌زاده



سعید شریعتی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه اعتماد در اشاره به حادثه هواپیمای اوکراینی نوشته است:

"گزارش سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مورد چگونگی رخ دادن حادثه وحشتناک و تاثربرانگیز شلیک موشک به هواپیمای مسافربری بویینگ800-737 در نوع خود بی‌نظیر بود و این برای نخستین بار است که نیروی نظامی ایران به صراحت اقرار به خطا و اشتباه وحشتناک خود می‌کند و مسوولیت آن را می‌پذیرد و از جامعه بابت این ضایعه اسفناک عذرخواهی می‌کند.

بر این جهت در این اقدام باید تمجید کرد، اما در عین حال همان‌طور که در موضع وزیر ارشاد آمده است به هیچ عنوان قانع‌کننده و رافع پرسش‌های بی‌شمار افکار عمومی به شدت جریحه‌دار شده کشور از این حادثه نیست."

او در ادامه نیز به ذکر سؤالاتی در این باره پرداخته است.[4]

*آقای شریعتی اجمالا در هر دو بخش صحبت خود درست می‌گوید و عذرخواهی سردار حاجی‌زاده در تاریخ سیاست و امنیت ایران در نوع خود بی‌نظیر و تحسین برانگیز است.

تحسینی که در ادامه آن، افکار عمومی منتظر پاسخ به سوالات فنی و... خود نیز هستند که فرایند قضایی و اطلاع‌رسانی تکلیف آنرا مشخص خواهد کرد.

مع‌الوصف اقدام شجاعانه شریعتی در بیان این حقیقت که باید از عذرخواهی سردار حاجی‌زاده تمجید کرد؛ امریست که باید بیش از این مورد توجه خواص و مردم عزیز باشد.

پذیرش مسئولیتی که علیرغم پیش‌بینی تمام فشارها و ملامت‌ها و حتی قبل از اعلام نتیجه گزارش "جعبه سیاه" هواپیمای اوکراینی صورت گرفت و تنها کار عقلانی پس از یک تصادف غیر عمد بود.

در این زمینه البته لازم به اشاره است که فضای سیاسی ایران و افکار عمومی کشور متأسفانه چندان با بحث پذیرش مسئولیت و عذرخواهی آشنا نیستند و جز چند مورد عذرخواهی از لسان رهبر معظم انقلاب، کمتر دیده‌ایم کسی از آقایان اهل پذیرش مسئولیت و یا عذرخواهی باشد. همانطور که شاهدیم عاملان انجام طرح بدون پیوست گران‌سازی بنزین با اینکه هزینه‌های بسیاری را برای کشور و مردم موجب شدند اما همچنان بر اشتباه خود اصرار دارند، بانیان فتنه 88 و اغتشاشات اخیر لام تا کام درباره مسئولیت خود چیزی نمی‌گویند و مثلا در ماجرای قطار سمنان نیز دیدیم که مسئولان مستقیم این ماجرا، به جای عذرخواهی یا پذیرش مسئولیت از این گفتند که مسافران بیمه بوده‌اند!

در کنار تأکید شریعتی بر تمجیدآمیز بودن اقدام سردار حاجی‌زاده البته بایستی به این نکته هم اشاره کرد که ستاد اصلاحات اصرار دارد با نادیده گرفتن پذیرش مسئولیت از سوی سپاه؛ یک تصادف غیر عمد را اقدامی عامدانه جلوه داده و در ادامه نیز نظام اسلامی که رسما مسئولیت حادثه می‌پذیرد را "دروغگو" و من‌بعد از این فاقد اعتماد عمومی معرفی کند!

رفتاری که اولا بدون دلیل عقلانیست و می‌خواهد تنها دلیل خود را موضع‌گیری نظری برخی مقامات و رسانه‌ها تا قبل از اعلام گزارش رسمی بیان کند و در بحث اعتماد عمومی نیز به ادامه القائات خود در راستای پروژه «فتنه اقتصادی» بپردازد و چشمانش را بر روی منصه‌های تبلور اعتماد مردم به نظام اسلامی ببندد.

به نقل از مشرق