تاریخ : 1398,دوشنبه 23 دي15:29
کد خبر : 71905 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

قابل توجه ایثارگران



جانباز 30 درصد هستم با 9 سال سابقه خدمت در آموزش وپرورش در پست انبارداری بامدرک ارشد تربیت بدنی آیا شیوه نامه ای برای تغییر رسته فرزندان جانباز هست که بتوان مشکل این دسته را حل کرد؟( در ابتدا برای پست خدمات استخدام شده بودم)
دبیر کمیسیون ماده ١٦ رسیدگی به شکایات ایثارگران: تا جایی که بررسی کردم بطور کلی راجع به هیچ بخشی از جامعه و ایثارگران و خانواده آنها چنین موضوعی پیش بینی نشده و تغییر رسته و رشته شغلی کارکنان دستگاه به وضعیت نیروی انسانی، برنامه ها و سیاست های دستگاه و دیگر عوامل موثر بستگی دارد!
فقط در ماده ۷ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، موضوع رعایت شان و جایگاه معنوی ایشان و بکارگیری آنها در مشاغلی که متناسب با وضعیت روحی و جسمی ایشان است، مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است.
بنابراین چون دستگاه ها با هدف تامین نیروی انسانی موردنیاز در مشاغل مختلف اقدام به جذب نیروی انسانی می کنند و افراد خودشان با توجه به علاقه، تحصیلات و حتی صرفا و فقط با هدف شاغل شدن، داوطلب پست و شغل اعلام شده می کنند، بنابراین کسب مدارک و مدارج جدید علمی و ... توسط ایشان، دلیلی برای موافقت با تغییر سمت توسط دستگاه نخواهد بود، البته ممکن است دستگاه ها متناسب با نیاز سازمانی خودشان تصمیم به این امر و تغییر سمت برخی افراد مبادرت کنند.


پاسخ: اخیرا بخش های مختلف بنیاد به سوالات ایثارگران پاسخ می دهند که نفس این اقدام بسیار خوب و مفید است لکن باید توجه کنند که پاسخهای آنان با پاسخ سایر افراد و سازمانها فرق می کند و آنان به عنوان مدافع حقوق ایثارگران باید پاسخ جامع و شایسته ای به ایثارگران بدهند. متاسفانه بخشی از این پاسخها غلط و یا ناقص است و ایثارگر را در پیگیری بی انگیزه می کند. البته پاسخ دبیر کمیسیون ماده 16 حتی از پاسخ معاونت حقوقی بنیاد هم تاثیر بیشتری  در جامعه ایثارگری دارد لذا باید با دقت بیشتری انجام گیرد. اساسا" پاسخ دبیر کمیسیون ماده 16 از نظر ایثارگران نوعی پیش داوری است و فکر می کنند با این پاسخ پیگیری و شکایت آنان دیگر اثر نخواهد داشت .
برابر ماده 12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان ، ادامه تحصیل جانبازان به منظور ارتقای سطح دانش و آمادگی آنان جهت تصدی مشاغل مناسب است . با فرض بر اینکه دستگاهی به رشته تحصیلی جانباز نیاز نداشته باشد  باید برابر ماده 8 آیین نامه اجرایی  ماده 12 قانون تسهیلات شرایط انتقال جانباز به دستگاه دیگر را برای جانباز فراهم کند. آنچه که در ماده 7و 12 قانون تسهیلات و آیین نامه اجرایی ماده 12 آمده است به نوعی راهگشایی برای حل مشکل ایثارگران است که کمیسیون ماده 16 باید از آن برای تامین حقوق ایثارگران استفاده کند .
ضمنا" آموزش و پرورش سازمانی است که به رشته ایشان نیاز دارد و باید نسبت به حل مشکل ایشان اقدام کند.