تاریخ : 1398,چهارشنبه 25 دي12:50
کد خبر : 71939 - سرویس خبری : اخبار

دغلبازی به شیوه انگلیس هم حفظ برجام و هم نابودی آن؟




فریبکاری آمیخته با بلاهت، در اظهارات مقامات انگلیسی موج می‌زند.
انگلیس و فرانسه و آلمان دیروز بیانیه‌ای صادر کردند مبنی بر این که مکانیسم ماشه را در برجام فعال کرده‌اند. این سه کشور مدعی شدند هدف از این کار، حفظ برجام و پایبند کردن ایران به اجرای تعهدات برجامی خود است.
این ادعا در حالی است که اروپایی‌ها نزدیک 20 ماه است حداقل تعهدات خود در برجام را انجام نمی‌دهند. اما اتفاق مضحک‌تر این است که نخست‌وزیر انگلیس همزمان با ادعای سه جانبه درباره تلاش برای حفظ برجام، گفت طرح ترامپ می‌تواند «جایگزین برجام» شود!
بوریس جانسون در گفت‌وگو با BBC اظهار داشت: طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره برنامه اتمی ایران می‌تواند جایگزین توافق هسته‌ای برجام شود.
جانسون اجرای طرح ترامپ را «قدم بزرگی رو به جلو» خواند و گفته اگر بخواهیم برجام را از بین ببریم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم.
وی گفت: مشکل برجام این است که از نگاه آمریکا این توافق منقضی می‌شود و دیگر این که این توافق در دولت باراک اوباما به دست آمده است.
یادآور می‌شود انگلیس نه تنها در دوره اجرای برجام هم در مقابل مبادلات مالی و بانکی ایران کارشکنی می‌کرد، بلکه پس از خروج آمریکا، اقدام به راهزنی دریایی و توقف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق کرد اما پس از قدرت‌نمایی ایران در توقیف نفت‌کش انگلیسی که تحقیر بی‌سابقه امپراتوری سابق بود، مجبور به آزادسازی نفتکش حامل نفت ایران شد.