تاریخ : 1398,دوشنبه 30 دي15:25
کد خبر : 72058 - سرویس خبری : سینما

هالیوود و فیلم سینمایی شهید سلیمانی



یادداشت/ اکبر صفرزاده

 

  هالیوود به دلیل ماهیت صرفا" صادراتی خود همیشه و در همه حال دنبال موضوعاتی جهانشمول است که به واسطه آن بتواند تعداد بیشتری از مردم دنیا را با فیلم خود همراه و درآمدهای صادراتی کسب کند به همین دلیل است که سراغ موضوعاتی چون جنگ عراق، تایتانیک یا چرنوبیل می‌رود.

 

 

 اکبر صفرزاده؛ فیلم سینمایی سردار سلیمانی تا اینجای کار که هنوز هیچ قدمی برای آن برداشته نشده حدودا هشتاد درصد از مسیر بازاریابی، تبلیغات و برند شدن را طی کرده و همین حالا با همین 80 درصد و طبق استانداردهای بازاریابی و تبلیغات باید فروشی میلیاردی را در سراسر دنیا تجربه کند.

 سردار سلیمانی مهمترین، مشهورترین و برندترین شخصیت دنیا در سال 1398 است. می‌توان با قاطعیت گفت حداقل یک میلیارد از جمعیت دنیا نام وی را شنیده و چهره وی را دیده‌اند؛ اگر ما در مورد تولید فیلم سردار سلیمانی اقدام نکنیم، بعید نیست که هالیوود این کار را انجام دهد؛ همان‌طور که سراغ موضوعاتی چون چرنوبیل رفت.

 

 هالیوود به دلیل ماهیت صرفا صادراتی خود همیشه و در همه حال دنبال موضوعاتی جهانشمول است که به واسطه آن بتواند تعداد بیشتری از مردم دنیا را با فیلم خود همراه و درآمدهای صادراتی کسب کند به همین دلیل است که سراغ موضوعاتی چون جنگ عراق، تایتانیک یا چرنوبیل می‌رود.

 

 بدون شک بهترین گزینه برای کارگردانی فیلم سینمایی سردار سلیمانی ابراهیم حاتمی‌کیا است. ابراهیم حاتمی‌کیا بهترین کارگردان سینمای ایران است؛ اگر او فعالیت‌های هنری و سینمایی خود را در هالیوود و با تهیه کننده‌های استاندارد و صادراتی هالیوود آغاز می‌کرد، بدون شک امروز در فهرست پنج کارگردان برتر دنیا قرار داشت.

 

 حاتمی کیا بهترین گزینه برای کارگردانی فیلم سردار سلیمانی است؛ اما به طور حتم لازم است برای تقویت وجهه بین المللی و صادراتی فیلم از یک نویسنده بین‌المللی استفاده شود و همین طور یک پخش‌کننده بین‌المللی که از همان ابتدا نظرات کارشناسی خود را در فیلم اعمال کنند و البته و صد البته استفاده از بازیگران مطرح سینمای دنیا؛ بازیگرانی از سینمای هند و هالیوود؛ برای اینکه خیال تهیه‌کننده از بابت فروش جهانی فیلم راحت شود می‌توان این فیلم را به صورت تولید مشترک با دیگر کشورها نیز انجام داد.

 

 در طول سال‌های گذشته و به دستور برخی مسئولین و با بودجه‌های دولتی در مورد برخی شهدا و برخی عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس فیلم ها یا سریال‌هایی با کمترین کیفیت تولید شد. فیلم‌ها و سریال‌هایی که در برخی موارد حتی به صورت رایگان هم بیننده نداشت و بعضاً پس از تولید به صورت مستقیم به انبار رفت. اینگونه شد که موضوع شهدا و عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس به جای آنکه بستری باشد برای تولید فیلم‌های صادراتی و جهانشمول بستری شد برای گرفتن بودجه‌های دولتی، رانت و در برخی موارد ورود افراد غیر متخصص به این حوزه.

 

 تلویزیون ایران با همه ارادتی که نسبت به شهدا و هشت سال دفاع مقدس ابراز می‌دارد، متاسفانه تاکنون نتوانسته یک سریال جنگی صادراتی تولید کند و تقریبا تمامی سریال‌های جنگی این رسانه فقط مصرف داخلی دارند. برخی از سریال‌های جنگی تلویزیون آنقدر پیش پا افتاده و کم کیفیت بوده‌اند که بسیاری از تماشاگران داخلی هم حاضر به دیدن آنها نشدند.


منبع : دفاع پرس