تاریخ : 1398,یکشنبه 06 بهمن13:05
کد خبر : 72185 - سرویس خبری : اخبار

هزینه‌های ترور سلیمانی برای آمریکا بیش از سود آن است



یک نویسنده آمریکایی، اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی را «خودزنی در خاورمیانه» توصیف کرد.

نشریه آتلانتیک به قلم کتی گیلسینان نوشت: دولت ترامپ هنوز سرخوش از ترور سردار سلیمانی است با این حال، هنوز اندکی از این اقدام نگذشته، تقریبا تمامی دیگر اهداف آمریکا در خاورمیانه، به نحو قابل توجهی آسیب دیده است. ایالات متحده آمریکا می‌خواهد تا از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند،‌ با این حال، ایران اندکی پس از ترور سردار سلیمانی اعلام کرد: آخرین محدودیت‌های عملیاتی که در نتیجه برجام بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده بودند را کنار گذاشته است. آمریکا می‌خواهد نفوذ منطقه‌ای ایران را تحت کنترل و نظارت داشته باشد با این حال، عراق به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا تایید کرده که آمریکا سردار سلیمانی را در حالی در خاک این کشور هدف قرار داده که وی به دعوت دولت عراق در این کشور حضور داشته است. امری که پیروزی قابل توجهی برای ایران محسوب می‌شود و راه را برای تصویب قانونی در پارلمان عراق که از نیروهای آمریکایی می‌خواهد تا فورا خاک این کشور را ترک کنند، هموار کرد. پس از آن، یک فرمانده در ماموریت ضدداعش آمریکا در عراق در نامه‌ای گفت: «آمریکا عراق را ترک خواهد کرد.» روابط آمریکا با عراق در شرایط فعلی تا حد زیادی آسیب دیده است. سخت است که بگوییم منافع و مزایای اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی، ارزش هزینه‌های آن را داشته است. اگر آنگونه که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده: «ایالات متحده آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد تا جان صدها آمریکایی را نجات دهد»، شاید این اقدام قابل توجیه بود، اما مشکل اینجاست که ترامپ به‌صورت مرتب و روزانه دروغ می‌گوید و مقام‌های دولت وی هم کاملا وی را در این زمینه پوشش می‌دهند و دروغ‌هایش را لاپوشانی می‌کنند. اخیرا «نیویورک‌تایمز» گزارش داده که برخی از مقام‌های دولت ترامپ نسبت به اطلاعات ادعایی ترامپ که بر اساس آنها عملیات ترور سردار سلیمانی انجام شده ابراز تردید کرده‌اند. ترامپ با شدیدترین و بدترین بحران سیاست خارجی در دوره ریاست جمهوری خود مواجه است. این امر در شرایطی است که اعتبار و مشروعیت وی عمیقا در نزد افکار عمومی جریحه‌دار و مخدوش شده است.
ترامپ و پمپئو، همان افرادی هستند که مصرانه می‌گویند: جهان بعد ترور سردار سلیمانی به مکانی امن‌تر تبدیل شده است. حال آنکه، پس از ترور وی، وزارت خارجه آمریکا از تمامی شهروندان آمریکایی خواست تا فورا خاک عراق را ترک کنند.
ترور سردار سلیمانی، فقط و فقط به روندهایی که پیش از این واقعه نیز در جریان بودند، شتاب بخشیده است. ایران در ماه‌های اخیر، چندین مرتبه، از میزان تعهدات برجامی خود که در جریان توافق هسته‌ای سال 2015 به آنها متعهد شده بود، عقب‌نشینی کرد. تا اینکه اخیرا اعلام کرد دیگر به محدودیت‌های عملی در مورد توانمندی‌های هسته‌ای خود پایبند نخواهد بود. دولت ترامپ در سال 2018 از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شد و قول داد که به توافقی بهتر با ایران دست یابد. توافقی که علاوه بر نظارت و کنترل برنامه هسته‌ای این کشور، نفوذ منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز تحت نظارت آمریکایی قرار دهد. هیچ‌کدام از این وعده‌ها تاکنون
 محقق نشده‌اند.
در مورد نفوذ روز‌افزون منطقه‌ای ایران، پمپئو تمایل داشته تا این امر را به توافق هسته‌ای با این کشور مرتبط سازد و بگوید، منابعی که ایران از طریق لغو تحریم‌ها در نتیجه توافق برجام به‌دست آورده، صرف گسترش نفوذ منطقه‌ای این کشور شده است. در حالی‌که، نفوذ منطقه‌ای ایران از سال‌ها قبل‌تر آغاز شده است. به‌عنوان مثال، پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، شبه‌نظامیان طرفداران ایران جای پای محکمی در عراق پیدا کردند و توانستند از آن نقطه، نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهند.
 نبرد با داعش نیز آنها را توانمندتر کرده، زیرا دولت عراق تا حدی برای شکست دادن و پس‌زدن داعشی‌ها، به این گروه‌های شبه‌نظامی تکیه داشته است. آمریکا تاکنون میلیون‌ها دلار خرج کرده تا نفوذ ایران در عراق را از بین ببرد، با این حال، تاکنون شکست خورده است. ترامپ ادعا می‌کند که از جنگ متنفر است با این حال وی افرادی نظیر سردار سلیمانی را ترور می‌کند، اقدامی که می‌تواند به نوع خود آغازگر جنگی خونین برای آمریکا باشد. مسئولیت آنچه که پس از ترور افرادی نظیر سردار سلیمانی اتفاق می‌افتد، متوجه دولت آمریکاست، که گویا ترامپ نسبت به آن بی‌توجه است.