تاریخ : 1398,شنبه 12 بهمن16:12
کد خبر : 72267 - سرویس خبری : اخبار

«بهمن» بهار عزت و آزادگی است



بهمن‌ماه نقطه عطف تاریخ ملت ایران است. تاریخی که فراز و نشیبش چونان اقیانوس آرام می‌نماید، وسیع، پر رمز راز و البته عمیق. فلات ایران چه آن زمان که در سیطره شاهان مقتدر بود و چه آن زمان که بازیچه افراد بی‌کفایت، همواره به یک مدار می‌چرخید و یک مسیر را می‌پیمود و آن هم مسیر تعالی و عزت‌خواهی بود.

عزت‌خواهی و سربلند زیستن گمشده ملتی است که در طول تاریخ بلند خود، همه نوع سختی و ناملایمات را تحمل کرده است. انقلاب اسلامی به عنوان نقطه اوج عزتمندانه زیستن ملت ایران و خط فصل پررنگ تاریخ کشور است به طوریکه تاریخ کشور را با همه افتخارات و امتیازاتش باید به قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن تقسیم کرد.

شاید برخی افراد در تحلیل و تفسیر چرایی وقوع انقلاب اسلامی به این سوال برسند که آیا در دوره قبل از انقلاب اسلامی مسلمانانه زیستن منعی داشت که این ممانعت موجب قیام ملی ایرانیان علیه رژیم پهلوی شد؟ البته که در آن دوره هم کم و بیش زندگی بر اساس اسلام مشکلاتی را به دنبال داشت اما آنچه که ملت ایران را به قیام واداشت، فریاد اسلام‌خواهی نبود، به طوریکه سخنرانی امام خمینی (ره) در واقعه 15 خرداد 42 نیز مربوط به اسلام‌خواهی نبود، بلکه آن فریاد، مطالبه عزت ملت ایران در برابر وادادگی رژیم شاهنشاهی بود. مسیری که در دوره پهلوی به اوج خود رسید.

ملت ایران پس از تحمل ده‌ها سال ذلت و ننگ وادادگی به انحاء مختلف در برابر بیگانگان، تصویر اقتدار و عزت خود را در فرمایشات عزتمندانه امام خمینی (ره) دید، و دست در دست او پشت پا زد به همه تجددمآبی که مستمسک پهلوی‌ها برای چوب حراج زدن به عزتشان شده بود.

در خاطره‌ها مانده است که امام (ره) در تقبیح ذلت‌پروری دوران پهلوی خطاب به نظامیان رژیم فرمودند که ما می‌خواهیم شما عزت داشته باشید، یا وقتی با رقت درباره نحوه برخورد رئیس جمهور آمریکا با شاه صحبت می‌کنند، همه ناشی از خشم امام و امت از ذلت‌پذیری رژیم پهلوی است.

بهمن، ماه عزت است، ماه سرفرازی است، ماهی است که به واسطه حمایت و اطاعت امت از امام سربلندی را برای مردم ایران رقم زد. از این‌رو بهمن را نه ماه ایران، نه ماه اسلام، بلکه ماه عزت‌مندی بشر برای انتخاب آزاد و فارغ‌البال مسیر تعالی خود باید نامید، مسیری که با نهایتا با انتخاب جمهوری اسلامی، سر زلف عزت و آزادگی را به زلف اسلام گره زد تا این ره‌آورد عظیم را در سایه لطف و عنایت ذات احدیت حفظ کرده و نسل به نسل به میراث بگذارد.

 


منبع : دفاع پرس