تاریخ : 1398,سه شنبه 15 بهمن15:47
کد خبر : 72313 - سرویس خبری : سینما

از کاخ برگزاری جشنواره سینمای رسانه ها در روز سوم؛

صفر تا صدِ نشست خبری «روز صفر»


صفر تا صدِ نشست خبری  «روز صفر»

فیلم یک دیالوگ خوب هم دارد که مامور امنیتی رو به شخصی از رسته ی دیگر می گوید: اگر شما عاشق ایران بودید، الان وضعِ مملکت این نبود...

فاش نیوز -  نشست پرسش و پاسخ فیلم «روز صفر»، عصر دوشنبه درسومین روز از برگزاری جشنواره سی و هشتم با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز، مستقر در کاخ جشنواره، نشست پرسش و پاسخ فیلم «روز صفر»، عصر روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸ سومین روز از برگزاری جشنواره سی و هشتم در کاخ جشنواره پردیس سینما گالری ملت با حضور عوامل فیلم، سعید ملکان (تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان)، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، مهدی قربانی و تینو صالحی (بازیگر)، میثم مولایی (تدوینگر)، رشید دانشمند (صدا بردار)، امیر ملک‌پور (طراح لباس)، سهیل دانش اشرفی (طراح صحنه)، پوریا ذوالفقاری (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی، برگزار شد. این در حالی بود که «روز صفر» نخستین اکران خود را در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر در سینمای رسانه ها ساعت ۱۳:۳۰ از سر می گذراند.

در ابتدای نشست، ملکان در پاسخ به این سئوال که چرا برای فیلم اول این سوژه سخت را انتخاب کرد و مسیری که برای پژوهش طی کرده است، گفت: این یکی از سوژه‌هایی بود که دوست داشتم و دلیل آن سختی در ساخت بود، طرح فیلمنامه برای آقای اصفهانی بود و ما سعی کردیم آن را به زبان سینما جذاب‌تر بیان کنیم.


 در ادامه ساعد سهیلی درباره ایفای نقش عبدالمالک ریگی توضیح داد: خیلی خوشحالم بعد از دو سال دوری از سینما به دلایل شخصی با این فیلم به سینما برگشتم و در اینجا حضور دارم. این نقش توفیق زیادی داشت. وقتی آقای  ملکان این نقش را به من پیشنهاد داد برایم خیلی کنجکاو برانگیز بود که در مورد این نقش تحقیق کنم و بفهمم چگونه یک آدم معمولی که سی دی می‌فروشد به اینجا می‌رسد. این سئوال برایم پیش آمد که این آدم چگونه به اینجا رسید.
امیر جدیدی نیز درباره نقشش گفت: کمتر پیش می‌آیدکه در سینمای ما چنین نقشی داشته باشیم. این نقش توانایی فیزیکی زیادی می‌خواست و دوست داشتم این نقش را بازی کنم.


کارگردان «روز صفر» در ادامه درباره انتخاب موسیقی فیلم گفت: از ابتدا نمی‌خواستیم موسیقی انتخابی بگذاریم اما برخی از سکانس‌ها انتخابی شد و برای رسیدن به جشنواره مجبور شدیم موسیقی انتخابی را روی فیلم بگذاریم.
 دانش اشرفی درباره طراحی صحنه فیلم توضیح داد: واقعیت این است که اکثر لوکیشن‌های این فیلم داخل ایران انجام شده است و تحقیقات زیادی از سوی کارگردان انجام شده بود. ما به دنبال رسیدن به فضای واقعی بودیم و در برخی از قسمت‌ها شرایط فیلم‌برداری در پاکستان نبود.


ملکان در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت فیلم چگونه تامین شده و اطلاعات از کجا به دست آمده، گفت: قرار بود بنیاد فارابی در ساخت مشارکت کند اما پشیمان شدند. قبل از شروع، ما مجبور شدیم هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم و من هنوز بدهکارم. رفرنس هایی را به ما سپردند و ما تلاش کردیم به ذهنیت آقای ملکان نزدیک شویم.
ملکان درباره ضرورت نقش اغراق شده امیرجدیدی در فیلم گفت: ما می‌خواستیم کمی از قالب‌های کلیشه‌ای و رایج بازیگری در سینمای ایران بیرون بیاییم. ما در سینمای امریکا صحنه‌های اغراق شده زیادی می‌بینیم اما صدایمان در نمی‌آید به این دلیل که ما در این زمینه‌ها فیلم نساختیم و این شکل بازی برای ما عادی نیست. من فکر نمی‌کنم بازی امیر جدیدی اغراق شده است.
ملکان درباره نقش مهدی قربانی تصریح کرد: بچه‌ها را برای عملیات انتحاری تنها نمی‌فرستند و نفر مکمل این فیلم نیز او را رها کرده است.
پوریا ذوالفقاری، منتقد این فیلم در مورد شخصیت‌پردازی گفت: ببینده در شخصیت‌پردازی این فیلم با مجموعه‌ایی از اطلاعات روبه رو است که دقیق نمی‌داند با چه شخص و اطلاعاتی از کارکتر رو به رو است. در مورد تدوین چنین فیلمی با این همه سکانس و صحنه‌های پر کشمکش نیازمند ریتم یکدست بودیم که فکر می‌کنم یکی از سخت‌‌ترین و بهترین کارهای میثم مولایی بوده است.
مهدی قربانی درباره ایفای این نقش‌اش در «روزصفر» و لهجه‌اش توضیح داد: من از کودکی با آقای ملکان کار کرده‌ام و از او  بسیار آموخته‌ام. در زمان پیش تولید لهجه‌ها را در دفتر تمرین می‌کردیم. برای درآوردن لهجه، فیلم‌های عبدالمالک ریگی را نگاه کردم که لهجه راحت و جذابی بود.


ملکان هم در مورد تدوین این فیلم گفت: میثم مولایی در تمام بخش‌های فیلم کنار ما بود و اگر او نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. در تدوین فیلم به‌خاطر  مدیریت مولایی یک دقیقه دور ریز نداشتیم.
میثم مولایی هم درباره تدوین «روز صفر» توضیح داد: وظیفه تدوینگر است که در تدوین مدیریت داشته باشد و آقای ملکان با اعتمادی که داشت باعث پیشرفت و افزایش دقت من شد. تدوین این فیلم کار سختی بود به این دلیل که به دو بخش تقسیم می‌شد. در ابتدا ریتم کندتر و فضای آرام‌تری بر فیلم حاکم است اما در نیمه دوم با ریتم تند‌تری روبه رو هستیم. این ترکیب تدوین، ببینده را آماده بخش دوم فیلم می‌کند.
فیلمبردار فیلم در خصوص فیلم گفت: اگر اتفاق خوبی بوده و در فیلم دیده می‌شود کار تیمی و همه اعضا تولید فیلم بوده است.
ذوالفقاری در ادامه گفت: اگربخش‌های انگیزشی فیلم بیشتر از این بود نیز سوالات و انتقادات زیادی برای بینندگان به همراه داشت.
ملکان در خصوص انتخاب سهیلی برای نقش عبدالمالک ریگی گفت: بهترین انتخاب، سهیلی بود که عالی نقش را بازی کرد. توانایی ساعد سهیلی منجر به انتخاب او شد.
ملکان درباره انگیزه ساخت این فیلم گفت: تمام داستان این فیلم براساس واقعیت است. دوست داشتم آدم‌هایی که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند را روایت کنم. شخصی که در فیلم مامور امنیتی است نیز در پایان به زندگی در میان مردم برمی‌گردد و از آن‌ها طلبکار نیست.

مسعود فراستی در میانه ی نشست به دعوت حسنی پشت تریبون رفت و درباره «روزصفر» توضیح داد: تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این
نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد.
ملکان درباره انتخاب جدیدی توضیح داد: هر کدام شما جای ما بودید انتخاب دیگری جز جدیدی نداشتید. اگر او این نقش را نمی‌پذیرفت این فیلم را نمی‌ساختیم و درباره ساعد هم اعتقادم همین است. همه اکت‌های بازیگران از ایستادن تا لهجه به درستی انجام گرفت.
ملکان خاطرنشان کرد: این فیلم یک فیلم ملی است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. هیچ جایی از فیلم تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم و تمام مقر تروریست‌ها در پاکستان است.
کارگردان در ارتباط با سکانس‌های فیلم بیان کرد: به تازگی در سینمای ایران چنین فیلم‌هایی در حال باب شدن است. بخش‌هایی از سکانس‌ها در شهرک دفاع مقدس طراحی و ساخته شده است.

امیر جدیدی در ارتباط با نقش مامور امنیتی که در فیلم ایفا کرد، گفت: تمرین‌های زیادی را برای اسلحه دست گرفتن و اجرای این نقش داشتم. این کارکتر کاملا وطن‌پرست است و برای وطنش تلاش می‌کند.
جدیدی تصریح کرد: این فیلم بسیار سخت بود و تک تک اعضا فیلم در اجرای نقش‌ها موثر بودند.
تینو صالحی نیز ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت: از عوامل این فیلم ممنونم که اجازه دادند من این نقش را اجرا کنم و خوشحالم که در کنار دوبازیگر حرفه‌ای کار کردم.
 
ملکان در مورد سرمایه فیلم گفت: حدود ۸ میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده است و برخی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد و برخی عوامل فیلم به ایران بازنگشتند و البته ممکن است چند ماه دیگر برگردند.
ملکان در ارتباط با اضافه شدن یا نشدن سکانس شهید، سردار سلیمانی گفت: اصلا اینطور نبوده است و نمایش ترور سردار سلیمانی در فیلم ما هیچ ربطی به فیلمبرداری نداشت.

از نکات قابل توجه حواشی فیلم و نشست پرسش و پاسخ «روز صفر» که به ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی می پردازد، ماندن برخی از عوامل فیلم پس از پایان فیلمبرداری در آلمان و عدم بازنگشت آنها به همراه گروه از این کشور، و همچنین دزدیده شدن برخی از لوازم صحنه از جمله دوربین های فیلمبرداری بود. همچنین وجه ملی گرایانه ی شخصیت مامور امنیتی پررنگ بود بدون اینکه اشاره ای به وجوه مذهبی این کاراکتر بشود؛ همانگونه که در پایان فیلم هم این شخصیت پس از اتمام ماموریتش به میان مردم برای زندگی عادی برمی گردد. دیگر اینکه تا به اینجای جشنواره این تنها فیلمی است که در جلسه ی نشست پرسش و پاسخ آن، مسعود فراستی منتقد در جلسه حاضر شده و درباره ی فیلم می گوید: «تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم  که حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد».دیگر آنکه این فیلم که هزینه ی ساخت آن حدود ۸ میلیارد اعلام شده و شنیده می شود بودجه ی تولید آن را وزارت اطلاعات پرداخت کرده است، از همین رو به اعتقاد نگارنده به نظر می آید پس از کمرنگ جلوه نمودن حضور مامور امنیتی در فیلم "شبی که ماه کامل شد" و انتقاداتی که به این مسئله شد، این بار سعید ملکان، تهیه کننده و کارگردان فیلم ماموریت یافت تا این حضور را پررنگ نشان دهد.فیلم برشی است از داستان فیلم «شبی که ماه کامل شد»، با همان اسلوب کارگردانی در صحنه های درگیری شهری و بیابانی بین نیروهای ایرانی و پاکستانی؛ و همچنین استفاده از تصاویر آرشیوی قتل عام های عبدالمالک ریگی؛ که ای کاش کارگردان فیلم فراتر از اینکه لوکیشن آن فیلم را عوض کند و فیلم جدیدی بسازد، می رفت. اگرچه فیلم قهرمان دارد و تا به آخر تماشاگر را با خود همراه می سازد.
فیلم یک دیالوگ خوب هم دارد که مامور امنیتی رو به شخصی از رسته ی دیگر می گوید: اگر شما عاشق ایران بودید، الان وضعِ مملکت این نبود.

فیلم برشی است از داستان فیلم «شبی که ماه کامل شد»، با همان اسلوب کارگردانی در صحنه های درگیری شهری و بیابانی بین نیروهای ایرانی و پاکستانی؛ و همچنین استفاده از تصاویر آرشیوی قتل عام های عبدالمالک ریگی؛ که ای کاش کارگردان فیلم فراتر از اینکه لوکیشن آن فیلم را عوض کند و فیلم جدیدی بسازد، می رفت. اگرچه فیلم قهرمان دارد و تا به آخر تماشاگر را با خود همراه می سازد.
فیلم یک دیالوگ خوب هم دارد که مامور امنیتی رو به شخصی از رسته ی دیگر می گوید: اگر شما عاشق ایران بودید، الان وضعِ مملکت این نبود.


گزارش از: تورج اردشیری نیا


کد خبرنگار : 23