تاریخ : 1398,جمعه 25 بهمن23:13
کد خبر : 72473 - سرویس خبری : اخبار

ناگفته‌های جانباز ۷۰ درصد از جنایت رژیم پهلوی در بخش کودکان یک بیمارستان



 
روایت مبارز و جانباز انقلابی درابره حمله سربازان شاه به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد را از نظر می‌گذرانید.

عباس کلانتر، جانباز ۷۰ درصد مشهدی پیرامون مبارزات مردم علیه ظلم در دوران پهلوی اظهار کرد: در خانواده مذهبی به دنیا آمده‌ام و خانوادگی حضور فعالی در مراسمات مذهبی و هیئت مشهد داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در ایام عزاداری حسینی نوحه‌ها و متن‌های سخنرانی و مداحی ارائه شده در دسته‌های عزاداری مورد بررسی مأموران شاه قرار می‌گرفت افزود: برخی از نوحه‌ها نیز در هیئت‌های امام حسین(ع) پیرامون آزادی‌خواهی دردسر ساز شد.

ناگفته‌هایی از جنایت رژیم پهلوی در بخش کودکان بیمارستان امام رضا (ع) مشهد

جانباز دفاع مقدس گفت: در زمان انقلاب اسلامی در سن ۱۵ سالگی، چندین مدرسه اطراف حرم به صورت هماهنگ شده برای تعطیلی مدارس اقدام می‌کردیم و دانش آموزان نیز بر خلاف نظر مدیر مدرسه در مراسمات راهپیمایی و شعار سر دادن حضور پیدا می‌کردند.

وی با بیان اینکه اجتماع اکثر تظاهرات‌ها در نزدیکی منزل آیت‌الله شیرازی بود و پس از طی مسیر تا حرم مطهر رضوی سخنرانی‌های انقلابی اجرا می‌شد افزود: دانش آموزان مدارس شعار می‌دادند «شیر بز نمی‌خواهیم، شاه دزد نمی‌خواهیم» و پس از مدرسه نیز حضور فعال خانوادگی در حمایت از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم.

کلانتر ادامه داد: پس از راهپیمایی در زمان تیراندازی در اطراف حرم نیز حضور داشتیم و شاهد اصابت گلوله‌ها به دیواره‌های حرم مطهر بودیم و از مسیرهای منتهی به حرم سخنرانی‌ها شکل گرفت و تیراندازی شد؛ حمله به بیمارستان امام رضا(ع) در بخش کودکان نیز صورت گرفت و جای چکمه‌های سربازان شاهنشاهی روی تخت‌های بیمارستان کودکان باقی مانده بود که این ماجرا یکی از قائله‌های مهم زمان انقلاب بود.

آن روز سه بار بیمارستان امام رضا با تهاجم روبه‌‌رو شد. دکتر علی شمسا یکی از شاهدان آن حوادث می‌گوید که ساعت 10:30 صبح گروهی که عکس محمدرضا پهلوی را در دست داشتند، از درِ جنوبی وارد بیمارستان شدند و بخش اطفال، داخلی و مهد کودک را مورد تهاجم قرار دادند و شیشه خودروهای ایستاده در آن نزدیکی را خرد کردند.

ناگفته‌هایی از جنایت رژیم پهلوی در بخش کودکان بیمارستان امام رضا (ع) مشهد

تهاجم این گروه به بخشهای دیگر بیمارستان امام رضا با مقاومت پزشکان، دانشجویان پزشکی و پرستاران مواجه شد. وقتی مهاجمان از بیمارستان خارج شدند، شلیک گلوله شروع شد. مجروحین در چهار اتاق عمل مداوا می‌شدند. دکتر شمسا در خاطرات خود حداقل از دو شهید در این حادثه یاد میکند.

تحصن مردم و علما در بیمارستان امام رضا(ع)

تیراندازی بار دیگر ساعت سه بعد از ظهر آغاز شد که پس از آن روحانیان تحصن خود را شروع کردند. آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: به ذهنم خطور کرد تحصن کنیم. نشستم و اعلامیهای نوشتم. نوشتم که روحانیان امضا کنند تا تغییر فرمانده نظامی استان در بیمارستان تحصن خواهند بود.

در بخشی از اطلاعیه چنین نوشته شده بود: روز پنجشنبه، سیزدهم محرم یورش جنایت‌‌کارانهی مأموران و مزدوران در محوطه بیمارستان شاهرضا به شکلی فجیع و شرم‌‌انگیز انجام یافت. مزدوران درب جنوبی بیمارستان را شکستند و به اتومبیلهای داخل بیمارستان خسارت وارد آوردند و در آن هنگام ابتدا با پرتاب سنگ، سپس با شلیک گلوله و رگبار به داخل بیمارستان و حتی داخل بخشهای اطفال و داخلی حمله کردند. یک کودک از بیمارستان، چهار نفر از پزشکان و عابران مجروح گردیدند که هماکنون در بخش جراحی بستری میباشند...

تحصن شروع شد و طولی نکشید که تبدیل به خبرِ یکِ حوادث نهضت شد. در مشهد همه نگاهها به بیمارستان و اخبار آن بود؛ خبر تحصن که پیچید، گروههای زیادی از مردم به بیمارستان آمدند و در داخل و اطراف آن اجتماع کردند. میخواستند به تحصنکنندگان ملحق شوند. وابسته‌‌بودن بیمارستان به دانشگاه موجب شد که دانشگاهیان نخستین گروهی باشند که با انتشار بیانیهای ملحقشدن خود را به متحصنان اعلام کنند.

خیلی زود بخش زیادی از بیمارستان مملو از گروههای مختلف شد. اعلامیه آقای سیدعبدالله شیرازی؛ گردهمایی اعتراض‌‌آمیز اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد؛ اعتصاب جامعه پزشکان مشهد؛ اطلاعیه شورای دانشگاه فردوسی؛ اعلامیه آقای سیدحسن قمی؛ اعتصاب کارکنان دانشگاه فردوسی؛ همبستگی مجمع عمومی سازمان ملی پزشکان ایران؛ همبستگی جامعه پزشکان شهرهای مختلف، عذرخواهی نخستوزیر از پزشکان مشهد؛ و در نهایت عزل سرتیپ عبدالرحیم جعفری، فرماندار نظامی مشهد که خواسته تحصنکنندگان بود، بخشی از پیامدهای تحصن بیمارستان بهشمار میرفت. شاید روزی نبود که از نقاط مختلف مشهد راهپیمایی به سوی بیمارستان نشود.

متحصنین بیانیههای پیدرپی صادر میکردند. نویسنده آن‌ها آیت‌الله خامنهای بودند. ایشان سه نفر رابط برای تکثیر آنها داشت. فاصله پایان نگارش اعلامیه تا تکثیر و توزیع آن چند ساعتی بیشتر طول نمیکشید.

بیست و ششم آذر، بیمارستان به محاصره نظامیان درآمد و ارتباط متحصنان با بیرون قطع شد. بیست و هفتم آذر جنازه شهید محمد منفرد یکی از شهدای بیمارستان امام رضا تا بهشت رضا تشییع شد. بنابر آنچه ساواک گزارش کرد، یکصدوچهل هزار نفر در این تشییع جنازه شرکت کردند.

در همین حال مجلس شورای ملی که هیئتی را برای رسیدگی به این حادثه و عذرخواهی از اهالی مشهد به مشهد فرستاده بود، در بیست و هفتم آذر وارد این شهر شد. ابتدا تقاضا کرد با آقای قمی ملاقات کند، پذیرفته نشد. سپس «در پاسخ درخواست هیئت اعزامی مبنی بر ملاقات با پزشکان شاهرضا، پزشکان با وضع زنندهای آن‌ها را از بیمارستان بیرون کرده، اظهار مینمایند ما کاری نداریم جز رفتن 66 [= شاه] از کشور».

درنهایت گروهی برای گفتوگو با هیئت اعزامی آماده شد و پس از ارائه گزارش، فریاد مرگ بر شاه سر داد. وقتی هیئت اعزامی در پایان نشست عذرخواهی کرد، پذیرفته نشد. بیمارستان فقط شاهد تحصن نبود. نماز جماعت، سخنرانیهای پیاپی روزانه، اجتماعات کوچک و بزرگ، دیدار با روزنامهنگاران داخلی و خارجی، ورود هیئتهایی از دیگر شهرها برای اعلام همبستگی، برخی از مراسم و فعالیتهای آن روزها بود.

ناگفته‌هایی از جنایت رژیم پهلوی در بخش کودکان بیمارستان امام رضا (ع) مشهد

وی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای، طبسی و هاشمی نژاد در اکثر سخنرانی‌ها فعال بودند و شاهد بودیم در یکی از سخنرانی‌های رهبر انقلاب مجسمه شاه در میدان شهدای مشهد واژگون شد.

مبارز و جانباز انقلابی تصریح کرد: نزدیک پیروزی انقلاب، از روز قبل ورود امام(ره) و سخنرانی ایشان را رصد می‌کردند و پس از آن نوار کاست‌ها و اعلامیه‌ها بین جوانان مشهدی دست به دست می‌شد که موجب شکل گرفتن اجتماع بزرگی از انقلابیون شد.

وی افزود: باتوجه به پایین بودن سن و سال در آن مقطع تاریخی ذهنیت ما نسبت به انقلاب کامل شکل نگرفته بود اما شاهد بودیم مبارزان آن زمان چه میزان به فرمایشات امام خمینی(ره) توجه داشتند.

کلانتر با اشاره به این مطلب که نارضایتی‌های مردم پیرامون مباحث دینی و مذهبی بود و سایر موارد همچون کاپیتولاسیون موجب شدت اعتراضات شد خاطرنشان کرد: محل فعلی سینما هویزه مشهد محل تجمع دانشجویان بود و بحث‌های سیاسی در اقشار دانشجویی با سلایق مختلف جریان داشت اما پایه بحث‌های انقلابی بر پایه مذهب و معیارهای دینی بود لذا توجه خاصی به روحانیت و فتاوای مراجع می‌شد.

وی افزود: ریشه‌های دین مداری مردم در انقلاب اسلامی بسیار دارای اهمیت است و پس از چهل سال انقلاب با همین پایه‌های دینی کشور توانست استقلال خودش را حفظ کند و رشد داشته باشد.

ناگفته‌هایی از جنایت رژیم پهلوی در بخش کودکان بیمارستان امام رضا (ع) مشهد

جانباز ۷۰ درصد مشهدی گفت: پیام انقلاب اسلامی دارای محتوایی با مفاهیم استقلال، عدالت و آزادی‌خواهی بود، انقلاب اسلامی پیام نبودن تبعیض در جامعه را داشت که از منظر رفع معضلات بسیار مؤثر بود و فرمایشات امام(ره) در زمان انقلاب نیز در همین راستا بود.

وی افزود: امروز نیز باید با مفاهیمی مانند ژن خوب و فسادهای ساختاری در کشور مقابله شود تا به ریشه‌های انقلاب و اعتماد انقلابی جامعه لطمه نزند و انقلاب را دچار کجروی نکند.

کلانتر با بیان اینکه هنوز در مسیر ولایت امروز حاضریم جان فشانی کنیم اظهار کرد: پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی باید شعارهای انقلابی منجر به عمل و دستاوردها شود اما کارشکنی برخی مسئولان از سرعت رشد انقلاب کاسته است.

ناگفته‌هایی از جنایت رژیم پهلوی در بخش کودکان بیمارستان امام رضا (ع) مشهد

وی انقلاب را بر مبنای استقلال دانست و افزود: وضعیت معیشتی و فشار اقتصادی روی مردم نباید موجب ارتباط و مذاکره مجدد با دشمن شود.

مبارز و جانباز انقلابی تصریح کرد: ارتباط مستکبرانه آمریکا با برخی کشورهای منطقه نشان می‌دهد که این ارتباط و مذاکره با دشمن دستاوردی نخواهد داشت بلکه موجب تضعیف و وابستگی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم نیز مقاومت می‌کنند و حامی انقلاب هستند افزود: آنهایی که پرچم ارتباط با دشمن را برپا کردند از موقعیت فشار اقتصادی مردم سوء استفاده می‌کنند./1360/

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی