تاریخ : 1398,جمعه 25 بهمن23:32
کد خبر : 72475 - سرویس خبری : هنر

عکاس جانباز : عکس یک زبان بین المللی



عکاس جانباز : عکس یک زبان بین المللی است

«رجبعلی قهرمانی» عکاس ایرانی که به افتخار جانبازی نائل آمده است طی گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیروت گفت: عکس رسانه ای است که نیاز به توضیح ندارد و در حقیقت یک زبان بین المللی است.

وی امروز (یکشنبه) در این گفت وگو  افزود: یک عکس ممکن است افکار مردم دنیا را، چه از لحاظ  ایجابی و مثبت و چه از نظر سلبی و منفی، به هم بریزد.

قهرمانی که ۳۰ تابلو تصویری او در نمایشگاه عکس «اراده زندگی» در لبنان به نمایش در آمد، خاطرنشان کرد: با این عکس ها می خواستم از ارزش های انسانی و ملی خود محافظت کنم و این ارزش ها را با ابزار هنر میان جوانان ترویج دهم.

عکاس جانباز ایرانی اظهار کرد: تاکنون نمایشگاه های فراوان و مختلفی به صورت فردی و گروهی در ایران و خارج از آن داشته ام و چون چهل سال در زمینه هنر عکاسی تجربه دارم خواستم این تجربه را نزد خود نگه ندارم. به همین دلیل نگارخانه ای در دل طبیعت استان البرز تاسیس کرده ام که با استقبال خوب جوانان مواجه شده است.

قهرمانی اضافه کرد: اولویت کاری من، جامعه و خانواده است و به این دلیل به شهرستان های مختلف سفر و از جاذبه ها، معماری، طبیعت و موضوع های اجتماعی و هرآنچه می بینم عکاسی کرده ام و حدود ۶۰ درصد جاذبه های معماری ایران زمین را دیده ام.

وی افزود: دوربین من در ابتدای دهه ۶۰ بهانه ای برای حضورم در جبهه بود و مرا تا داخل سنگر فرماندهی برد. مورد اعتماد فرماندهان رده بالای سپاه در جبهه بودم و نشست ها و سمینارهای آنان را تصویر برداری می کردم.

جانباز ایرانی گفت: جبهه در آن زمان حال و هوای دیگری داشت و کسانی مثل شهیدان همت، باقری و زین الدین حضور داشتند. آنان خودشان بودند، نام و نشانی نداشتند و شناخته شده نبودند و پس از شهادت معروف شدند.

قهرمانی خاطرنشان کرد: ابتدای جنگ رزمنده ها و فرمانده ها از عکس و فیلم فراری بودند و آن را ریا می دانستند و من مخفیانه از آنان عکس و فیلم می گرفتم. در مجموعه تلویزنی « در چشم باد» که در آن تصاویر شهید باقری استفاده شد، از فیلم های من بود.

وی در مورد علت و چگونگی مجروحیت و جانبازی خود اظهار داشت: اواخر مهر ماه ۱۳۶۲ در منطقه جنگی مریوان کردستان در حال فیلم برداری بودم که جنگنده عراقی این منطقه را بمباران کرد و من از ناحیه دو دست مجروح شدم و بیشتر همرزمانم به شهادت رسیدند.

عکاس ایرانی افزود: پس از زخمی شدن و انتقال به بیمارستان قرار بر این شد دستانم را قطع کنند اما لطف خدا بود که این عمل صورت نگرفت تا بتوانم فعالیتم را در زمینه تصویربرداری ادامه دهم و امروز در نمایشگاه عکس بیروت حضور یابم.

این نمایشگاه سه روزه شامل ۶۰ تابلو تصویری از قهرمانی و همکارش داوود عامری بود که چهارشنبه شب گذشته در مراسمی ویژه در مرکز اجتماعی شهرداری غُبیری در پایتخت لبنان گشایش و دیشب پایان یافت.

عکس های قهرمانی دربرگیرنده ی ارزش های ملی و انسانی، آثار جنگ، شهدا، ایثارگران، تاریخ ، آثار باستانی، گردشگری، معماری، هنری و صنایع دستی و طبیعت زیبای ۳۱ استان ایران بود.

نمایشگاه عکس اراده زندگی در بیروت به همت بنیاد جانبازان لبنان و رایزنی فرهنگی ایران برپا شد و بازدید کنندگان فراوان از آن دیدن کردند.

رجبعلی قهرمانی متولد سال ۱۳۳۹ خورشیدی در شهر قزوین است که ۴۰ سال تجربه تصویربرداری دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد در این رشته و عضو اتحادیه عکاسان جنگ، اتحادیه عکاسان ایران و اتحادیه هنرمندان و صاحب گالری عکس «خشت» در کرج است.