تاریخ : 1398,یکشنبه 04 اسفند20:30
کد خبر : 72476 - سرویس خبری : اخبار

نامه وارده؛

در صندوق ارزش آفرین بانک دی چه می گذرد؟!


در صندوق ارزش آفرین بانک دی چه می گذرد؟!

فعالیت بانک دی در سال های اخیر با ابهامات فراوانی در حوزه اقتصادی و ارائه تسهیلات مواجه بوده است...

روح الله بهادری

فاش نیوز -  فعالیت بانک دی با وجود انتساب به بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال های اخیر با ابهامات و شکایات متعددی در حوزه فساد اقتصادی و ارائه تسهیلات سوال برانگیز و .. همراه بوده است.

در این چارچوب مستندات و خروجی تحقیق و تفحص از این بانک گویای تخلفاتی است که به اذعان رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، در سال گذشته 36 پرونده تخلفات این بانک با رقمی قریب به 5 هزار میلیارد تومان به دستگاه قضایی ارجاع شده بود.

این در حالی است که هزاران سپرده گذار از جامعه ایثارگری سهامدار صندوق ارزش آفرین بانک دی هستند و به طور معمول این صندوق در نیمه هرماه سود حاصله از صندوق را محاسبه و در روز بعد به حساب سهامداران واریز می کند. در مورخ 15 بهمن این صندوق طبق اطلاعات مندرج در سایت به ازاء هر واحد سهمی19539 ریال سود محاسبه نموده است (هر واحد معادل 100 هزار تومان)؛ اما در اقدامی سوال برانگیز مبلغ واریزی به ازاء هر واحد 313 تومان کمتر از سود مصوب محاسبه شد.

از سوی دیگر شماره تلفن صندوق در تهران پاسخگوی مخاطبین نیست و طی تماس با بانک پاسخی تاسف برانگیز دریافت می شود؛ از آنجا که سود ماه گذشته (15 دی) کمتر از 17 درصد (برمبنای سود سالیانه) بود تصمیم مسئولان صندوق این شد که (برای جلوگیری از خروج سرمایه گذاران از صندوق) سود زیر 20 درصد اظهار و پرداخت نشود! و مبلغ مابه التفاوت که حدود 4 درصد تا رقم واقعی است از سود ماه های آتی کسر شود!

در مورخ 15 دی ماه سال جاری اعمال سود به ازاء هر واحد 13293 ریال بود اما مبلغ واریزی با اعمال حدود 3130  ریال بیشتر واریز شد. اما در تاریخ 15 بهمن با وجود تصویب 19539 ریال به ازاء هر واحد بعد از کسر مابه التفاوت میان سود حقیقی و واریزی ماه قبل، در نهایت به ازاء هر واحد 16407 ریال واریز شده است.

بدون شک واریز بیشتر و بدهکار کردن مشتری به منظور برداشت از سودهای آتی اظهار خلاف واقع و عدم صداقت با او است. واریز و برداشتی که هردو بدون مجوز صورت پذیرفته و با هیچ یک از سازوکارهای موجود قابل توجیه نیست.
با عنایت به وجود حدود28 میلیون و دویست هزار واحد موجود در صندوق طبق اطلاعات موجود در سایت، واریز قریب به 22 میلیارد تومان بیشتر از عایدی و کسر آن در ماه آتی از حساب تمام سهامداران از چه محلی اتفاق افتاده است؟ (سود یک ماهه 22 میلیارد تومان حدود 450 میلیون تومان است که این عدم النفع از جیب سهامداران پرداخت می شود) آیا اساسا این عملکرد در چارچوب قوانین موجود محملی برای توجیه خواهد داشت؟

به طور قطع نگارنده و هزاران سهامدار دیگر در صورت اطلاع از بازده پایین و سوال برانگیز این صندوق در دی ماه، در حالی که شاخص های بورس با رشد چشمگیری مواجه بوده است، هیچ گاه ادامه همکاری با این صندوق را بر خروج از آن ترجیح نمی دادیم و مسئولان صندوق مذکور با علم به این مطلب، با هدف اغوای سهامداران و حفظ پرستیژ خود دست به چنین عملی زده اند.

موضوع دیگری که در این صندوق شائبه برانگیز و ابهام زاست عدم شفافیت در قیمت خرید و ابطال واحدهای سهمی است؛ درحالی که بروزرسانی این ارقام در سایت گاهی با دو روز تاخیر اتفاق می افتد و درخواست ابطال با رقم موجود در سایت با رقم اعمال شده متفاوت خواهد شد که این شکاف قیمتی و عدم شفافیت در این حوزه نیز امری فساد زاست. پیشینه عملکرد این بانک و رقم تخلفات بالای مطرح در محاکم قضایی این شائبه ها را برای سهامداران این صندوق قوت می بخشد.

سخن آخر اینکه با توجه به واریز مبلغ مورد اشاره در دی ماه که طبق قرارداد فیمابین سهامداران و صندوق به عنوان سود همان ماه تلقی می شود، بایستی سازوکاری فراهم شود که مبلغ کسر شده در بهمن ماه به حساب تمامی سهامداران مرجوع و تضمین های لازمه برای عدم تکرار چنین تخلفاتی از مسولان ارشد بانک اخذ شود.

لازم به ذکر است درصورت عدم دریافت پاسخ متقاعد کننده از سوی حراست بانک مرکزی و مدیران بانک دی باتوجه به دسترسی به طیف گسترده ای از ذینفعان سهامدار در این بانک، مطالبه احقاق حق به موازات پیگیری از طریق مجاری قانونی و شبکه های اجتماعی حق مسلم و گزینه پیش روی اعضای این صندوق خواهد بود.


کد خبرنگار : 23