تاریخ : 1398,شنبه 10 اسفند13:08
کد خبر : 72818 - سرویس خبری : اخبار

اروپا برجام را نقض کرد اما درباره ایران ابراز نگرانی شد!




در سایه سکوت و انفعال وزارت خارجه، نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کربورگ وین به محل زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی تبدیل شد.
رجانیوز با اشاره به نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام می‌نویسد: این کمیسیون بیانیه‌ای صادر کرده که نقاط ضعف متعددی در آن دیده می‌شود.
اعتراض ایران نسبت به عدم اجرای تعهدات طرف اروپایی در هیچ بخش از بیانیه پایانی ذکر نشده است. در حالی که مسئولین وزارت امور خارجه همواره در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود بر عدم اجرای تعهدات برجام توسط کشورهای اروپایی سخن گفته‌اند اما در بیانیه پایانی نشست کمیسیون برجام کوچک‌ترین اشاره‌ای نسبت به این مسئله نشده است. در واقع در این بیانیه باید اعلام نگرانی ایران نسبت به عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی و نقض برجام توسط این کشورها ذکر می‌شد اما به نظر می‌رسد که تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه از پیگیری این مهم ناتوان بوده است.
قسمت مفتضح بیانیه جایی است که اعضای کمیسیون مشترک نسبت به گام‌های کاهش تعهدات ایران ابراز نگرانی می‌کنند! به زبان ساده‌تر آنکه در بیانیه پایانی نشست کمیسیون که نماینده ایران نیز در آن حاضر بوده، کشورهایی که تاکنون از اجرای تعهدات خود سر باز زده‌اند، نسبت به اقدام متقابل ایران احساس نگرانی کرده‌اند. اما تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه نسبت به این اقدام زیاده‌خواهانه حتی اعتراض نیز نمی‌کند! به این ترتیب تیم ایرانی عملا مهر تاییدی بر این بیانیه زده و نگرانی کشورهای اروپایی را مشروع به شمار آورده است چرا که در غیر این صورت باید یا در متن بیانیه پایانی و یا حداقل در مصاحبه‌های مسئولین وزارت خارجه اعتراض صریحی نسبت به این اقدام زیاده‌خواهانه کشورهای اروپایی می‌شد.