تاریخ : 1398,یکشنبه 11 اسفند13:02
کد خبر : 72868 - سرویس خبری : اخبار

خطای دولت، بهانه‌گیری دشمن را بیشتر کرد




بیانیه دولت در انتقاد از عدم تصویب در لایحه مربوط به FATF در حالی است که اجرای 95 درصد (39 بند از 41 بند) انتظارات این کارگروه، هیچ گشایشی در مبادلات بانکی کشور و وضعیت اقتصادی ایجاد نکرده، بلکه حتی سفره مردم کوچک‌تر هم شده است.
«مشرق» با اشاره به بیانیه اخیر دولت درباره FATF در این باره نوشت: در این بیانیه اشاره شده که از دولت دهم، روند همکاری با FATF آغاز شده است. در این خصوص باید گفت، در دولت دهم FATF مدعی می‌شود که چون ایران قانونی داخلی در موضوع مقابله با تروریسم ندارد، پس این کشور حامی تروریسم است. دولت وقت در واکنش به این اتهام‌زنی، لایحه‌ای تنظیم کرده و آن را تقدیم مجلس می‌کند. نکته قابل توجه اینجاست که این لایحه مطابق قانون اساسی و شرع بوده و هیچ تعهدی نسبت به FATF ایجاد نکرده بود.
اما در دولت یازدهم در سال 95 «علی طیب‌نیا» وزیر وقت اقتصاد به طور پنهانی از سوی دولت متعهد می‌شود که 41 بند مربوط به دستورات FATF را آن هم بدون اطلاع مجلس اجرا کند! اما 4 بند از 41 بند مذکور مربوط به تغییر قوانین است و اینجاست که دولت مجبور می‌شود که این 4 بند را در قالب لایحه تنظیم کرده و نتیجه آن می‌شود لوایح چهارگانه مرتبط با پیوستن به FATF و جنجال‌های حامیان FATF برای تصویب این لوایح.
برخی می‌گویند، تا زمانی که ایران 41 بند دستورات را کامل اجرا نکند، نمی‌توان انتظار خروج از لیست سیاه FATF و گشایش در امور بانکی داشت. در پاسخ باید گفت، پیش از ما، کره شمالی این مرحله را گذرانده است.
کره شمالی در سالهای گذشته، هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی‌اف‌تی، اما FATF این کشور را از لیست سیاه خارج نکرد و بهانه جدیدی در حوزه موشکی مطرح کرد. بنابراین، برخلاف عملیات روانی حامیان FATF مبنی بر اینکه اگر دستورات FATF را اجرا نکنیم به سرنوشت کره شمالی دچار شویم، اتفاقاً اگر دستورات این سازمان را اجرا کنیم، به سرنوشت کره شمالی دچار خواهیم شد.
دولت در بیانیه مذکور تأکید کرده باید تلاش کنیم که به آمریکا بهانه ندهیم. اما این رویکرد از اساس نادرست است. رهبر معظم انقلاب - 22 خرداد 96- فرمودند: «بسیاری از مسایل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، علت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود ما هستیم- یعنی خود جمهوری اسلامی- مشکل این است. نه انرژی هسته‌ای مشکل است، نه حقوق‌بشر مشکل است؛ مشکل آمریکا با نفس جمهوری اسلامی است... اینکه یک دولتی، یک نظامی، یک حکومتی به وجود بیاید، آن- هم در یک جای مهمی مثل ایران، آن‌هم در یک سرزمین ثروتمندی مثل ایران، یک حکومتی سر کار بیاید که به «آری و نه»ی قدرتی مثل آمریکا اعتنا نداشته باشد و خودش در مسائل «آری و نه» بگوید، این برایشان غیرقابل تحمل است؛ با این مخالفند، با این معارضند».
در متن بیانیه دولت تصریح شده که FATF استانداردی بین‌المللی است. کار ویژه ادعای FATF مبارزه با پولشویی و تروریسم است. پس طبیعتاً باید اعضای این سازمان کارنامه درخشانی در مبارزه با پولشویی و تروریسم داشته باشند. اما این در حالی است که آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF - رکورددار پولشویی و تروریسم هستند. 70 درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا رخ می‌دهد و هر جا ردپایی از تروریسم وجود دارد، نام آمریکا و تروییکای اروپایی نیز وجود دارد. تسلیحات شیمیایی صدام،‌داعش، گروهک جنایتکار منافقین، گروهک‌های تجزیه‌طلب ضد ایرانی، کشتار کودکان یمنی، کشتار زنان و کودکان توسط تروریست‌ها در عراق، سوریه، افغانستان، لبنان، بحرین و... از جمله این موارد است.
مشرق در پایان نوشت: قطعاً مقامات ارشد دولت در پاسخ به این سؤال که «آیا تضمین می‌دهید که با اجرای «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» بهانه‌های آمریکا تمام شود!؟» هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارند، چه آنکه پیش از این «محمدرضا پورابراهیمی» گفته بود: «از شخص وزیر امور خارجه سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد».