تاریخ : 1399,یکشنبه 03 فروردين05:05
کد خبر : 73456 - سرویس خبری : دفاع مقدس

اول فروردین بر انقلاب و دفاع مقدس چه گذشت؟



فاش نیوز- روز اول فروردین در تاریخ ده ساله۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ حوادث مختلفی را به خود دیده است. 

اول فروردین۱۳۵۸

بهره برداری تبلیغاتی از حوادث سنندج برای کوبیدن ارتش و نظام ؛ عزالدین حسینی : ارتش سبب کشتار خلق کرد است . مسلمانان سنی و خلق کرد را ضدانقلابی و کافر شمردن با ادعای جمهوری اسلامی فرسنگها فاصله دارد .

  شورای موقت انقلاب سنندج : نظامیان شروط آتش بس را رعایت نکرده و گروگانها را آزاد نکرده اند .

  پیامهای شماره ۵ ، ۶ و ۷ شورای انقلاب سنندج مبنی بر بازداشتن مردم از رفتن به طرف پادگان و رعایت مقررات آتش بس و اعلام این خبر که هیأتی مرکب از رهبران دینی و شخصیتهای ملی کرد از مهاباد ، بوکان ، سقز برای دیدار با هیأت نمایندگان دولت وارد سنندج خواهد شد . 

  هیأت اعزامی از تهران مرکب از آقایان طالقانی ، بهشتی ، صدر حاج سیدجوادی ، بنی صدر و هاشمی رفسنجانی در ساعت ۸ شب به سنندج وارد شد . 

پیام رادیو - تلویزیونی وزیر کشور در ساعت ۹ شب خطاب به طرفهای درگیر : از تیراندازی به یکدیگر خودداری کنید . 

اعتراض سازمان یافته جمعیتها و گروههای سیاسی به درگیری سنندج : اعتراض دانش آموزان کرد هوادار سازمان چریکهای فدایی در سنندج به درگیریهای این شهر و تقاضای آزادی گروگانها ؛ مجازات تحریک کنندگان به کشتار ؛ اداره شهر به دست نیروهای مترقی ؛ قطع سلطه ارتش لغو سانسور . 

  تظاهرات در بوکان در اعتراض به آنچه " هجوم ناجوانمردانه ارتشیان معتاد به خونریزی در سنندج " خوانده شد . قطعنامه پزشکان و کارکنان بیمارستانهای سنندج در حمایت از حرکتهای قومی و گروههای سیاسی درگیر در رویدادهای سنندج . تحصن افسران ، درجه داران و سربازان کرد پادگان سنندج در مسجد جامع شهر در اعتراض به آنچه " کشتار و تحرکهای سربازان غیربومی بر ضد افراد محلی و استقرار سلاحهای سنگین رو به شهر سنندج " خوانده شد . 

اعلام موضع ستاد مرکزی شورای ترکمن صحرا در مورد حوادث سنندج : ارتش مسؤول وقایع سنندج است . ختم این جنایات بستگی مستقیم به تصفیه ارتش ضدخلقی و ایجاد ارتش خلقی دارد .  

اعلام مواضع گروهی به نام " سرمچاران ( فداییان ) خلق بلوچ " در مورد حوادث سنندج و خواستهای آن : «ریختن خون برادران کُرد را بشدت محکوم می کنیم . خودمختاری را حق مسلم تمامی خلقهای تحت ستم از جمله خلق بلوچ می دانیم و … » 

گزارش سفارت آمریکا در تهران از درگیری سنندج : ظاهراً امروز هم درگیری متوقف شده است ، ما شک داریم که اعزام نماینده شخصی از جانب خمینی تأثیر زیادی [در کاهش درگیریها] داشته باشد . ناآرامی اقلیتهای قومی مشکل بسیار جدی را برای دولت موقت مطرح خواهد کرد . 

هشدارها و تذکرات امام خمینی در پیام نوروزی خطاب به ملت دربارة توطئه ها ، تفرقه افکنی ها و نتایج آن ، خطر بازگشت اختناق و چپاولگری و عقب ماندگی ، پرهیز از غفلت ناشی از پیروزی ، حمایت از ارتش : «توطئه ها هست باز و ما اگر چنانچه خود را پیروز بدانیم و گمان کنیم پیروز شدیم خدای نخواسته دچار غفلت می شویم . ملت موظف است که از ارتش حمایت بکند . ارتش را تضعیف نکنید . »خطاب به رؤسای ارتش که اشخاص شرافتمند را در رأس ارتش به کار بگیرند . خطاب به دولت که دولت ، دادگستری ، فرهنگ و سایر ادارات باید تصفیه بشود . 

اول فروردین ۱۳۵۸  عملیات قوچ سلطان. 

اول فروردین ۱۳۶۱  آغاز عملیات فتح المبین در شمال خوزستان 

اول فروردین ۱۳۶۴  اعزام هیات صلح به دو کشور ایران و عراق از سوی راجیو گاندی

اول فروردین ۱۳۶۷  ورود یک هیئت عراقی به ریاست معاون وزیر خارجه عراق به انگلیس برای کسب اطمینان مجدد از غرب 

* منبع: مشرق نیوز