تاریخ : 1399,چهارشنبه 06 فروردين13:40
کد خبر : 73525 - سرویس خبری : فیلم

سفر مجازی به یادمان فتح المبین


سفر مجازی به یادمان فتح المبین

امسال با وجود شیوع ویروس کرونا و رعایت مسائل بهداشتی و درمانی اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های زیادی در کشور متوقف شده است. راهیان نور که هر ساله از اسفند تا پایان فروردین میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر کشور در مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس بود، امسال انجام نشد.

اگرچه بسیاری از مشتاقان سفر‌های راهیان نور از فیض حضور سالانه در قدمگاه و معراج شهدا بازماندند، اما دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در پی فراهم کردن شرایطی برای سفر مجازی علاقه‌مندان به راهیان نور برآمدند. از این رو تصاویر و فیلم‌های متعددی از یادمان‌ها در این روز‌ها در برنامه‌های موبایلی و کانال‌های شبکه‎‌های ارتباطی قابل مشاهده و بهره‌گیری است.

سفر مجازی به یادمان فتح المبین/ طنین انداز شدن اولین زمزمه‌های آزادی خرمشهر

مرکز هنری رسانه‌ای راوی با تهیه تصاویر و فیلم‌های هوایی امکان سفر مجازی به یادمان‌های دفاع مقدس را فراهم کرده است.

یادمان شهدای فتح‌المبین در هشت کیلومتری شمال‌ غربی شهرستان شوش یکی از یادمان‌های دفاع مقدس است. در این منطقه تعدادی از رزمندگان قرارگاه فجر به فرماندهی شهید «مجید بقایی» در ۹ شیار با سنگر‌های کمین دشمن درگیر شده و تعداد زیادی به شهادت رسیدند. یادمان فتح‌المبین در شهر باستانی شوش دانیال در فهرست میراث دفاع مقدس نیز ثبت شده است.

عملیات فتح‌المبین در این منطقه ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز دوشنبه دوم فروردین ۱۳۶۱ با رمز «یا زهرا (س)» در جبهه جنوبی منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع انجام شد.

طرح‌ریزی عملیات فتح‌المبین از اواسط آبان ۱۳۶۰ آغاز شده بود و بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که در نهایت منجر به بیرون راندن نیرو‌های عراقی از بخش بزرگی از خاک خوزستان شد.

استان خوزستان به واسطه اینکه در دوران دفاع مقدس، پایتخت و جغرافیای فرماندهی در جنگ بوده و بسیاری از شهر‌های آن به اشغال رژیم بعث درآمده و تا درصد زیادی نیز تخریب شده بودند، دارای یادمان‌ها، مناطق عملیاتی و موزه‌هایی است که هر ساله میزبان کاروان‌های راهیان نور دانشجویی، دانش‌آموزی و مردمی است.


منبع : دفاع پرس