تاریخ : 1399,جمعه 08 فروردين04:02
کد خبر : 73569 - سرویس خبری : سینما

همراه با هنروتجربه در سال ۱۳۹۸

از بهاریه فیلم‌های کوتاه تا تیرگان، پنجگاه و یلدا



فاش نیوز- فیلم کوتاه و مستند از ابتدای تشکیل گروه هنروتجربه به صورت مستمر در برنامه‌های اکران این گروه قرار داشت.در آثار نمایش داده شده گروه هنروتجربه در سال ۱۳۹۸ هم از بسته‌های فیلم کوتاه و هم از مستندها استقبال خوبی شد. تنوع موضوع و ساختار فیلم‌های کوتاه و مستندهایی که به نمایش درآمدند،از دلایل این استقبال به شمار می‌آید.در گزارش پیش رو نگاهی اجمالی داریم به این آثار و صحبت‌های تعدادی از کارگردان‌های آن‌ها را مرور می‌کنیم.

بسته فیلم‌های کوتاه،پیشرفت تکنیکی
اولین بسته فیلم‌های کوتاه در سال ۹۸ با نام «بهاریه فیلم کوتاه» با ارائه چهار فیلم کوتاه و یک انیمیشن از ششم فروردین نمایش خود را در سینماهای هنروتجربه آغاز کرد. بسته «بهاریه فیلم‌های کوتاه»، شامل فیلم‌های «زونا» ساخته طوفان نهان قدرتی، «خوابگردها» ساخته پویا نبی، «سیندرلا» ساخته مهدی آقاجانی، «مانیکور» ساخته آرمان فیاض و انیمیشن «بدو رستم بدو» ساخته حسین ملایمی بود که به گفته منتقدان خبر از پیشرفت تکنیکی و پختگی کارگردانی در آن‌ها می‌‌داد.

طوفان نهان قدرتی در گفت‌وگو با سایت هنروتجربه درباره اکران بهاری و نمایش فیلم‌های کوتاه در گروه هنروتجربه، عنوان کرد: «خیلی خوشحالم که «زونا» در یک بسته مطمئن و آبرومند اکران می‌شود و تماشاگر راضی از سالن بیرون می‌آید. بارها در سالن‌ها حضور داشته‌ام و این اقبال برایم خوشایند بوده است. آرزوی فیلم‌سازان فیلم کوتاه همیشه اکران فیلم‌هایشان بود و هیچ چیز برای ما خوشایندتر از این نیست. هنروتجربه این همت را داشت که این کار را آغاز کرد اما به اندک‌ها قانع نباشیم و باید بتوانیم فضا را به گونه‌ای جلو ببریم که اکران فیلم کوتاه در فضای سینمایی ما جابیافتد».

 

شش فیلم کوتاه «اکران تیرگان» از شنبه اول تیر ماه، مصادف با هفتاد و نهمین سالروز تولد عباس کیارستمی در سینماهای هنروتجربه‌ به نمایش درآمدند.این شش فیلم «آگهی فروش» به کارگردانی قصیده گلمکانی، انیمیشن «داش‌آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دریای‌تلخ» به کارگردانی فاطمه احمدی، «موج کوتاه» به کارگردانی محمد اسماعیلی، «سیاه سرفه» به کارگردانی رضا توفیق‌جو و «روشویی» به کارگردانی جابر رمضانی بودند.

جابر رمضانی کارگردان «روشویی» در گفت‌وگوی خود با سایت هنروتجربه فیلم کوتاه را  در کل اتفاق مثبتی دانسته است:« اتفاق مثبتی است چون می‌توانید تجربیات خودت را در گستره وسیع‌تری با مخاطب به اشتراک بگذارید و در عین حال با کیفیت مناسب‌تری روی پرده بزرگ و کیفیت صدای درست‌تری ببینید. این اتفاق سود دو طرفه دارد، هم برای فیلم‌سازها و هم برای مخاطبان. فیلم‌سازها می‌توانند با طیف گسترده‌تری از مخاطب‌ها در سراسر ایران روبه‌رو شوند و مخاطب‌ها هم می‌توانند با کیفیت بهتری به آثار دسترسی پیدا کنند. چون همیشه دیدن و پیدا کردن فیلم کوتاه سخت هست. معمولا به خاطر شرایط جشنواره به صورت عمومی منتشر نمی‌کنند و باید دوست یا آشنای آدم‌ها باشید تا آن‌ها بتوانند به تو اعتماد کنند. به طور کلی اکران عمومی فیلم کوتاه که از بهار پارسال شروع شد، بسیار اتفاق خوبی است».

فاطمه احمدی کارگردان «دریای تلخ» اکران فیلم کوتاه را سرمایه‌گذاری بلند مدت برای فرهنگ‌سازی عنوان کرد:«به نظرم فیلم کوتاه، چه ساخت، چه پخش و چه نمایشش به واسطه‌ این که به صورت سنتی مخاطب خاص‌تری دارد، سرمایه‌گذاری بلندمدت است. سرمایه‌گذاری برای تربیت ذائقه و فرهنگ‌سازی. تاریخ سینما با فیلم کوتاه آغاز شده. بزرگ‌ترین کارگردانان سینمای ایران، عموماً استادان مسلم عرصه‌ فیلم کوتاه هم بوده‌اند. آقای کیارستمی به عنوان نمونه، فیلم‌های کوتاه‌شان را برای مخاطب عمدتاً بزرگسال ساخته‌اند. آثاری که امروز جدا از ارزش سینمایی، ارزش اجتماعی دارند و مستنداتی از ایران سال‌های ۵۰ و ۶۰ هستند. آثاری که بعد از ۳۰-۴۰ سال هنوز حرف برای گفتن دارند. تاریخ مصرف ندارند».

همزمان با بسته تیرگان بسته فیلم‌های کوتاه «پنجگاه» شامل پنج فیلم «باران‌های گاه‌به‌گاه» به کارگردانی کاوه دانشمند، «پانصد مثقال طلا» به کارگردانی شهرزاد دادگر، «پرده توری» به کارگردانی آرش محمودی، «پرگار» به کارگردانی میثم عباسی و «ملاقات محرمانه خانم و آقا» به کارگردانی سیدسجاد حسینی بود که از مرداد ماه ۹۸ بر پرده سینماهای هنروتجربه رفت.

  

سعید هنرآموز تهیه کننده فیلم «پانصدمثقال طلا» درباره اهمیت اکران فیلم کوتاه در سالن‌های سینمایی عقیده دارد: «به طورکلی سینمای کوتاه هیچ وقت در ایران اکران مشخصی نداشته است که بخواهد به گیشه و فروش گوشه چشمی هم داشته باشد. هنروتجربه به اکران فیلم کوتاه شکل و شمایل منسجمی داد. فیلم ما بعد از یک سال‎‌ونیم تلاش در هنروتجربه اکران شد و زمانی که خبردار شدم که فیلم در «پنچگاه» به نمایش درمی‌آید، شگفت‌زده شدم. اعتقاد دارم اگر پروسه پخش و اکران هنروتجربه به طور شفاف اعلام شود همه دست اندرکاران سینما راغب می‌شوند در حوزه فیلم کوتاه سرمایه‌گذاری کنند».

«۸۸ دقیقه کوتاه» شامل پنج فیلم «S» به کارگردانی حامد اصلانی، «ایکی» به کارگردانی پرستو کاردگر، «بدل» به کارگردانی روناک جعفری، «پوست خرس» به کارگردانی محمدمهدی باقری و «روباه» به کارگردانی صادق جوادی نیکجه است. به مناسبت همزمانی تولد استاد محمدرضا شجریان و آغاز اکران «۸۸ دقیقه کوتاه» پنج کارگردان این آثار، افتتاحیه خود را در روز سوم مهرماه در موزه سینما با نمایش کلیپی کوتاه به استاد محمدرضا شجریان تقدیم کردند.

حامد اصلانی درباره عملکرد هنروتجربه و اکران فیلم‌های کوتاه عنوان کرده است:« به طور قطع حرکت خوب و تاثیرگذاری است. خیلی از فیلم‌های هنروتجربه از بدنه سینما جلوتر هستند. البته در این میان فیلم‌هایی هم اکران می‌شوند که شاید از نظر کیفی در سطح پایین‌تری باشند اما همین‌که فرصت اکران پیدا می‌کنند تا بقیه بتوانند آن را ببینند و نظرات‌شان را بگویند،خیلی مفید است. در واقع امید فیلم‌ساز این است که دیگران فیلم او را ببینند. به‌هرحال جایی به‌غیر از جشنواره‌ها باید برای نمایش فیلم‌هایی از این دست وجود داشته باشد. هنروتجربه هرچه هم جلوتر می‌رود، قوی‌تر می‌شود. قبلا هنروتجربه روزهای پنج‌شنبه فیلم کوتاه نمایش می‌داد که اولین فیلم من هم در این گروه اکران شد. در این یکی دو سال اخیر هم که بسته‌های فیلم کوتاه را در قالب اکران‌های فصلی نمایش می‌دهد، اقدام خیلی خوبی است و خوشبختانه به یک جریان جدی تبدیل شده و جنب و جوشی راه انداخته است».

 

«یلدای کوتاه» مجموعه پنج فیلم کوتاه «آدم پران» به کارگردانی امیررضا جلالیان ،«تنفس» به کارگردانی فرشید ایوبی‌نژاد،«کل به جزء» به کارگردانی سید وحید حسینی نامی،«بایرن مونیخ» به کارگردانی نگین امین‌زاده و «سینما، نمایشگاه مجهول و داستان ما» به کارگردانی حمید یوسفی است.

فرشید ایوبی‌نژاد که با فیلم کوتاه «تنفس» در اکران زمستانی «یلدای کوتاه» حضور داشت، گفته است: « اکران فیلم‌های کوتاه حرکت بسیار خوبی است. در حالت ایده‌آل باید یکسری سالن و سینمای خاص داشته باشید که بتوانید به شکل مداوم فیلم کوتاه در آن اکران کنید تا مخاطب با فیلم کوتاه آشنا شود و آن را دنبال کند. خوشحالیم جایی چون هنروتجربه برای اکران فیلم‌های کوتاه وجود دارد و فرصتی بسیار مغتنم را برای اهالی آن فراهم می‌آورد».

نگین امین زاده هم در گفت‌وگوی خود با سایت هنروتجربه به تاثیر اکران فیلم کوتاه بر ارتباط موثرتر تماشاگرو فیلم‌ساز اشاره دارد:«با این‌که الان مردم زیاد حوصله سینما رفتن ندارند اما در جلسات نقد و بررسی که شرکت کردم یا وقتی با برخی از تماشاگران صحبت کردم، متوجه شدم چقدر اکران عمومی از اکران جشنواره‌ای بهتر و چقدر لذتبخش‌تر است چون مخاطبان جشنواره مدام با یک دید منتقدانه به فیلم نگاه می‌کنند و معمولا مورد قضاوت قرار می‌گیرد اما در اکران‌های عمومی مخاطبان با نکاتی در فیلم ارتباط گرفته‌اند که وقتی مطرح می‌کنند خود شما هم به عنوان کارگردان، شگفت‌زده می‌شوید. این واکنش‌ها خیلی برایم ارزشمند است. می‌توانم این‌گونه بگویم که دیدن فیلم در اکران عمومی خیلی کیف دارد».

* منبع: هنر و تجربه