تاریخ : 1399,سه شنبه 26 فروردين12:52
کد خبر : 74023 - سرویس خبری : سلامت

دکتر «سعیده اسمعیلی»

آویشن و پونه به تقویت جانبازان شیمیایی در برابر کرونا کمک می‌کند



یک متخصص صنایع غذایی و فرزند جانباز به جانبازان شیمیایی توصیه کرد که از سایه‌دانه، آویشن و پونه، در کنار مصرف مواد غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با کرونا بهره بگیرند.

https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1398/10/21/11179218_561.jpg

دکتر سعیده اسمعیلی، متخصص صنایع غذایی و بورسیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس مطالعاتی که داشتم، مصرف پروتئین و ویتامین‌ها برای مقابله با بیماری کرونا توصیه می‌شود. در کنار آن، مصرف گیاهان دارویی مثل سیاه‌دانه، دارچین و آویشن، زیره و گردو نیز موثر است.

وی افزود: آویشن می‌تواند به صورت‌ دم‌نوش و بخور مصرف شود. مخصوصا افرادی که گرفتگی بینی دارند یا از مبتلایان بیماری کرونا هستند، می‌توانند با بخور آویشن درمان خود را تسریع کنند. همچنین می‌توان سیاه‌دانه را در ماست و روی پنیر مصرف کرد.

دکتر اسمعیلی تاکید کرد: برای تهیه مواد غذایی نباید مصرف لبنیات را به دلیل ترس از آلودگی به کرونا کنار گذاشت. زیرا لبنیات و سایر موادی که بسته‌بندی شده‌اند، شرایط پاستوریزه را گذرانده‌اند و کاملا عاری از ویروس هستند. فقط اگر روی پوشش بسته‌بندی را ضدعفونی کنند، کافی است و می‌توانند با خیال آسوده مواد غذایی بسته‌بندی‌شده را مصرف کنند.

وی با بیان این‌که لازم است افراد حتما نان مصرفی خود را که خریداری می‌کنند را در توستر یا مایکروفر و یا روی گاز حرارت دهند تا اگر در پروسه تولید نان آلودگی پیدا کرد، با حرارت‌دادن برطرف شود؛ گفت: مواد غذایی اگر تا ۷۰ درجه حرارت ببیند، عاری از ویروس کرونا می‌شود.

به گفته این بورسیه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، مایعات دارای ویتامین سی که ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، بسیار مفید هستند. می‌توانند آب نارنج و لیموترش را بگیرند و با مقداری عسل و آب ولرم میل کنند. سعی کنند از مصرف مایعات و نوشیدنی‌های سرد پرهیز کنند.

وی با تاکید بر مصرف مواد غذایی طبیعی، یادآور شد: مصرف لبنیات و میوه جات که به خوبی ضدعفونی شده باشند به عنوان جزئی از تغذیه سالم جهت تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود از جمله مصرف هویج با داشتن بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین آ می باشد و خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و همچنین مصرف ادویه هایی مانند زردچوبه، دارچین، زنجبیل، زیره که جزئی از عادات غذایی مردم ایران می باشند، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی بالا در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

دکتر اسمعیلی که خودش فرزند یک جانباز جنگ تحمیلی است، در توصیه‌ای به جانبازانی که با عارضه شیمیایی مواجه‌اند گفت: به طور کلی مصرف سیاه‌دانه، آویشن و پونه، برای ضدعفونی کردن بدن مفید است. افرادی که احساس سرفه یا احساس سوزش در گلو دارند، می‌توانند آویشن و عسل را به همراه لیموترش تازه به صورت دم‌نوش مصرف کنند تا احساس ناراحتی آن‌ها برطرف شود. اگر خیلی احساس ناراحتی تنفسی دارند، می‌توانند از بخور آویشن نیز بهره بگیرند چراکه همانطور که می‌دانید، بسیاری از داروهای ضد سرفه هم از گیاه آویشن استخراج می‌شود.


منبع : نوید شاهد