تاریخ : 1399,سه شنبه 26 فروردين13:11
کد خبر : 74027 - سرویس خبری : اخبار

کرونا، یادآور مجاهدت‌های دوران دفاع‌مقدس



همواره در مواقع بروز بحران‌ها و بلایای طبیعی در کشور، گروه‌های جهادی، بسیج و خیریه‌ها تمام دغدغه‌شان کمک و ارائه خدمات مختلف به مردم آسیب‌دیده است و نمونه این اقدامات را در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم، اما مهمترین و بارزترین اقدامات جهادگونه و فداکارانه در دوران دفاع مقدس به وقوع پیوست.

بعد از اینکه کشور عراق با کمک و حمایت همه‌جانبه کشور‌های غربی به مرز‌های ایران اسلامی حمله کرد و بدون هیچ دلیل و منطقی هشت سال فشار‌های مختلف را به مردم ایران وارد کرد تا به خیال خود بتواند شهر‌هایی از این کشور را به تصاحب خود دربیارود، اما افرادی بودند که بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط برای پشتیبانی از رزمندگان و حمایت از آن‌ها به مناطق جنگی رفتند و آن کسانی هم که توانایی رفتن به جبهه‌های جنگ را نداشتند، در حوزه تدارکات فعال بودند تا جوانان در خط مقدم بدون هیچ دغدغه‌ای برای دفاع از مرز و بوم کشورمان مشغول باشند.

حرف از گروه‌های جهادی و خودجوش مردمی است که کار پشتیبانی از رزمندگان را برعهده داشتند و برخی از این افراد که توانایی جنگیدن با رژیم بعثی را نداشتند، به سمت ساخت و ترمیم پل‌ها و احداث خاکریز‌ها روی آوردند تا افراد دیگری که توانایی جنگیدن دارند، با خیال راحت در مقابل جبهه باطل که فقط کشور عراق نبود بایستند. برخی دیگر از گروه‌های جهادی و مردمی نیز کار‌های تدارکاتی اعم از پخت و پز غذا و ارائه خدمات مختلف به رزمندگان را برعهده داشتند.

اقدامات جهادی در مقابله با کرونا، یادآور مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس

جنگ تحمیلی با تمام سختی‌ها و دشواری‌هایی که داشت و خرابی‌های بسیاری که به بار آورد، اما در نهایت بعد از هشت سال به اتمام رسید، ولی روحیه جهادی که از آن دوران به یادگار مانده است، همچنان نیز در مواقع حساس و بحرانی به کمک کشور می‌آید که جدیدترین نمونه آن را می‌توان در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و همه‌گیر شدن این بیماری مشاهده کرد.

رسیدگی به وضعیت مبتلایان به ویروس کرونا که تاکنون مردم بیش از ۲۰۰ کشور را درگیر کرده است، وظیفه ذاتی دولت‌ها و حکومت‌هاست و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند، موضوع کرونا آزمون بزرگی برای دولت‌ها محسوب می‌شود که ملت ایران الحق‌و‌الانصاف تاکنون در این آزمون بزرگ خوش درخشید. درست است که همه ما در این شرایط باید قدردان زحمات پزشکان، پرستاران و کادر درمانی باشیم، اما گروه‌های جهادی کوچک و بزرگ در کشور به‌صورت گمنام دوباره دست به کار شدند و هر فردی در حد توانی که دارد در حوزه تولید و توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی و ارائه بسته‌های خوراکی مختلف به‌ویژه در مناطق محروم فعالیت دارد. اقدامات امروز گروه‌های جهادی، مردمی که دوران دفاع مقدس را درک کردند، یاد همان ایام می‌اندازد.

البته فعالیت گروه‌های جهادی فقط به ایام دفاع مقدس برنمی‌گردد، بلکه اقدامات ایثارگونه این افراد در دوران قبل از انقلاب نیز وجود داشت، اما همین گروه‌های جهادی بودند که پیام انقلاب اسلامی را به شهرستان‌ها و روستا‌های دورافتاده رساندند. اوج کار گروه‌های جهادی در ایام دفاع مقدس در حوزه پشتیبانی از رزمندگان و در ایام بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز در حوزه آبادانی روستاها، محرومیت‌زدایی و ارائه بسته‌های مختلف معیشتی به محرومان بوده است. اقدامات این‌چنینی گروه‌های جهادی منجر به این شده است تا آحاد مردم نیز در هنگام وقوع و بروز بحران‌های مختلف در کشور، قبل از اینکه چشم امیدشان به مسئولان دولتی باشد، به امید کمک‌رسانی همین گروه‌های خودجوش مردمی است. گروه‌هایی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نیز از آن‌ها با عنوان سنگرسازان بی‌سنگر یاد کرد.

درحال حاضر که بیش از ۳۲ سال از جنگ تحمیلی گذشته است، اما برخی از مردم با بهره‌گیری از تجربیات و اقدامات جهادگونه در دوران دفاع مقدس، در حوزه مقابله با کرونا فعال هستند، لذا اقدامات این عزیزان گمنام همچنان نیز ادامه دارد و از طرفی با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر راه انداختن رزمایش همدلی در این ایام خاص، شاهد خواهیم بود که چه حجمی از اقدامات و کمک‌های مردمی و گروه‌های جهادی برای مقابله با کرونا انجام خواهد شد. با اینکه هنوز یک هفته از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص نگذشته است، اما سیل همدلی و کمک به محرومان در ایام کرونایی رفته رفته تمام نقاط کشور را فرا گرفت. با اینکه ارزش کار گروه‌های جهادی قابل توصیف نیست، اما ارزش کار آن‌ها را زمانی متوجه خواهیم شد که نوع برخورد دولت‌های به اصطلاح حامی حقوق بشر با موضوع کرونا را تماشا کنیم و از دولت‌ها هم که عبور کنیم، هستند مردمی که در سایر کشور‌ها از ترس جانشان برای خرید اسلحه صف می‌کشند. این درحالی است که در کشور ما مردمانی زندگی می‌کنند که جان خود را برای حفظ جان دیگر افراد به خطر می‌اندازند، که این روحیه جهادی و ایثارگونه را از دوران دفاع مقدس به یادگار داریم و در مواجه با بحران‌ها از آن استفاده می‌کنیم.

اقدامات جهادی در مقابله با کرونا، یادآور مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس

موضوع کرونا جزو موضوعاتی اصلی در کشور است و گروه‌های جهادی و اقدامات فداکارانه مردم با علم به اینکه هنوز دانشمندن جهان نتوانستند دارویی را برای درمان این بیماری کشف کنند و روز به روز نیز بر آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ افزوده می‌شود، بسیار قابل توجه و ارزشمند است، لذا با این تفاسیر وقتی شاهد فداکاری این عزیزان هستیم بیشتر یاد لقب سنگران بی‌سنگری که امام راحل به جهادگران داده بودند، می‌افتیم، بنابراین ارزش کار افرادی که جان خود را به خطر می‌اندازند تا افراد کمتری به این ویروس منحوس دچار شوند، به هیچ عنوان قابل وصف نیست.

شاید بتوان این‌گونه بیان کرد که جهادگران امروزی فرزندان جهادگران دوران دفاع مقدس هستند که دوباره روح ایثار را در کشور زنده کردند و امید است با همکاری و مشارکت بیشتر مسئولان و البته همدلی مردم، در آینده نزدیک شاهد رهایی ملت از ویروس کرونا باشیم.

در پایان این نکته نیز قابل ذکر است که جهادگران و گروه‌های خودجوش مردمی در دوران دفاع مقدس اقدامات گسترده‌ای را انجام دادند و وجود سه هزار و ۱۰۰ شهید جهادگر در آن دوران گواه این مدعاست و همان رویه درحال حاضر نیز برای مقابله با کرونا در پیش گرفته شده است، پس می‌توان نتیجه گرفت که ایثارگری و فداکاری امروز، برگرفته از رشادت‌ها و مجاهدت‌های دیروز در دوران دفاع مقدس است.

 


منبع : دفاع پرس