تاریخ : 1399,یکشنبه 31 فروردين18:52
کد خبر : 74176 - سرویس خبری : اخبار

کدام جانبازان در دوره شیوع ویروس کرونا به شهادت رسیدند؟



طی دو ماه گذشته که ایام شیوع ویروس کرونا در کشور بوده است، یعنی فروردین‌ماه ۱۳۹۹ و اسفندماه ۱۳۹۸ تعداد ۲۴ نفر از جانبازان ۷۰ درصد به شهادت رسیدند.

بعد از گذشت بیش از 30 سال از پایان هشت سال دفاع مقدس، جانبازان 70 درصد بسیاری تا کنون از میان جمع جانبازان پر کشیده و راهی دیار شهدا شده‌اند. طبق اعلام رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ در مجموع 548 هزار و 499 جانباز در سراسر کشور داریم که تهران بزرگ با تعداد بیش از 49 هزار جانباز و خراسان رضوی با تعداد بیش از 46 هزار جانباز بالاترین آمار جانباز را در میان سایر استان‌ها دارند. طی دو ماه گذشته که ایام شیوع ویروس کرونا در کشور بوده است، یعنی فروردین‌ماه  1399 و اسفندماه 1398 تعداد 24 نفر از جانبازان 70 درصد به شهادت رسیدند. بالا بودن رقم جانبازان شیمیایی در این میان قابل توجه است.

این جانبازان شهید از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین، فارس، همدان، مرکزی، مازندران، گیلان، خوزستان و البرز بودند. یکی از آنان از جانبازان دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی و نخستین جانباز استان گیلان و یکی از جانبازان نیز جانباز جوان مدافع حرم بود. مشخصات این جانبازان شهید در ادامه می‌آید:

«علی‌اکبر کبیری» از استان قزوین

جانباز 70 درصد قطع نخاع، «علی‌اکبر کبیری»، پس از 36 سال تحمل رنج ناشی از جراحات جنگ، در نخستین ماه از سال 1399 به یاران شهیدش پیوست. پیکر پاک این جانباز دوران دفاع مقدس در روز 26 فروردین ماه 1398 در گلزار شهدای شهر قزوین به خاک سپرده شد. جانباز علی‌اکبر کبیری دوم فروردین ماه 1343 در تاکستان استان قزوین به دنیا آمد و در 14 دی ماه 1362 در منطقه عملیاتی شمال فکه با اصابت ترکش به کمر و سینه، مجروح و دچار ضایعه‌ نخاعی شد.

«علی اکبر عسکری» از استان فارس

«حاج علی اکبر عسکری» جانباز 70 درصد شهرستان مرودشت در استان فارس پس از تحمل 35 سال رنج جانبازی، به یاران شهیدش پیوست. او در 24 بهمن سال 1364 در عملیات والفجر هشت از ناحیه ناحیه چشم و ریه و 10 دی ماه سال 1366 در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش به ناحیه پیشانی دچار جراحت شده بود. پیکر مطهر این شهید گرانقدر روز یکشنبه 24 فروردین 1399 در شهرستان مرودشت تشییع و در گلزار مطهر شهدا در جوار یاران شهیدش به خاک سپرده شد.

«ناصر بیجنوند» از تهران

ناصر بیجنوند، جانباز 70 درصد دفاع مقدس پس از سال‌ها تحمل رنج ناشی از مجروحیت روز پنجشنبه 21 فروردین ماه 1399 در بیمارستان دعوت حق را لبیک گفت و به شهدا پیوست. پیکر این جانباز شهید، در قطعه 27 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

«عباس گندمی حسنارودی» آزاده و جانباز 70 درصد از استان اصفهان

«عباس گندمی حسنارودی» آزاده و جانباز 70 درصد از شهرستان کاشان در استان اصفهان است که در روز 19 فروردین‌ماه 1399 بر اثر صدمات ناشی از جانبازی به همرزمان شهیدش پیوست و در گلزار شهدای دارالسلام کاشان به خاک سپرده شد. آزاده و جانباز شهید عباس گندمی حسنارودی، 20 شهریور 1346 در کاشان به دنیا آمد. او به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت و در 31 تیرماه سال 67 در حالی که در قصر شیرین از ناحیه هر دو پا و فک مجروح شده بود به اسارت نیروهای دشمن درآمد. این آزاده سرافراز پس از دو سال و سه ماه به وطن بازگشت.

سردار حسین اسداللهی از تهران

سردار حسین اسداللهی معاون بازرسی سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ دوم فروردین ماه امسال بر اثر بیماری ناشی از عوارض شیمیایی سال‌های دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست. سردار اسداللهی مدتی نیز فرماندهی لشکر عملیاتی محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ را به‌عهده داشت و در زمان وقوع سیل در ابتدای سال 1398 به‌ عنوان فرمانده قرارگاه جهادی سپاه تهران مشغول خدمت به هموطنان بود. او همچنین از جمله فرماندهانی است که در جبهه مقاومت و در مقابله با تروریست‌های تکفیری حضور داشت.

سردار «حاج میرزا سلگی» از استان همدان

«سردار حاج‌میرزا سلگی» از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و راوی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» صبح روز پنج‌شنبه 14 فروردین ماه 1399 به یاران شهیدش پیوست. او که به دلیل عوارض ناشی از استنشاق گازهای شیمیایی دوران دفاع مقدس و جراحات جانبازی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید بهشتی همدان بستری بود به یاران شهیدش پیوست.

شهید حاج میرزا سلگی متولد اول فروردین ماه 1355 عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در منطقه مأوت عراق در عملیات نصر چهار از ناحیه هر دو پا مجروح و منجر به قطع هر دو پا و مجروحیت دست راست و سینه و پهلو و جانبازی وی شد. از مسئولیت‌های وی می‌توان به فرمانده گردان حضرت ابالفضل العباس(ع)، مسئول ستاد لشکر 32 انصارالحسین(ع) همدان در عملیات مرصاد اشاره کرد. راوی کتاب آب هرگز نمی‌میرد که توسط رهبر معظم انقلاب تقریظ شده، بیش از 70 ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را داشته است.

«غلامرضا فولادی» از استان مرکزی

جانباز 70 درصد «غلامرضا فولادی» از شهرستان اراک در استان مرکزی پس از تحمل سال ها درد و رنج ناشی از مجروحیت به درجه رفیع شهادت نائل شد. آزاده و جانباز 70 درصد غلامرضا فولادی در 18 دی ماه سال 1318 در اراک متولد و با عضویت در کادر سپاه و حضور در جبهه های حق علیه باطل به مدت 783 روز در اسارت دشمن بود و سرانجام در روز 13 فروردین سال 1399 دعوت حق را لبیک گفت و به همرزمانش پیوست.

«ناصر یزدانی نیاکی» از استان مازندران

جانباز 70 درصد قطع نخاعی، ناصر یزدانی نیاکی از شهرستان آمل در استان مازندران پس از تحمل 33 سال رنج جانبازی به یاران شهیدش پیوست. او 11 فرودین ماه 1399 در بیمارستان امام رضا(ع) آمل به خیل شهدا پیوست. جانباز یزدانی نیاکی متولد 1342 از شهرستان آمل در سال 1365 در بانه کردستان از ناحیه کمر قطع نخاع شد. پیکر مطهر جانباز شهید ناصر یزدانی نیاکی پس از تشییع در گلزار شهدای امامزاده ابراهیم شهرستان آمل خاکسپاری شد.

«محمدعلی کریم‌نژاد» از استان آذربایجان غربی

جانباز 70 درصد نابینا، «محمدعلی کریم‌نژاد»، از شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی پس از تحمل 37 سال جانبازی به یاران شهیدش پیوست. او سوم مرداد سال 1361 در عملیات رمضان در شلمچه بر اثر ترکش خمپاره از ناحیه دو چشم مجروح شد. پیکر مطهر این شهید گرانقدر روز شنبه 9 فروردین 1399 در شهرستان خوی با رعایت اصولی بهداشتی تشییع و در گلزار مطهر شهدای این شهرستان به خاک سپرده شد.

«رضا روستایی» از استان فارس

رضا روستایی، جانباز 70 درصد استان فارس پس از تحمل 38 سال رنج ناشی از جانبازی به همرزمان شهیدش پیوست. رضا روستایی اهل شهرستان سروستان بود که 27 دی ماه سال 1361 در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه، از ناحیه دست راست و قسمتی از پای چپ دچار قطع عضو و از ناحیه ران پای راست، کمر و گردن مجروح شد. پیکر مطهر این شهید گرانقدر روز جمعه هشتم فروردین در شهرستان سروستان تشییع و در گلزار مطهر شهدای این شهرستان به خاک سپرده می‌شود و به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، مراسم بزرگداشت این شهید بزرگوار نیز در شرایط کنونی برگزار نمی‌شود.

«غلامحسین خردمند» از استان گیلان

غلامحسین خردمند کافی، نخستین جانباز استان گیلان بود که بعد از تحمل 42 سال رنج مجروحیت شیمیایی به یاران شهیدش پیوست. او از جانبازان 70 درصد دوران پیروزی انقلاب اسلامی در شهر رشت بود که در روز مبعث پیامبر اکرم(ص) در روز سوم فرودین ماه 1399 به شهادت رسید. جانباز خردمند کافی در سال 1356 در اوایل انقلاب در خیابان امام خمینی(ره) رشت مورد اصابت گلوله مأموران ستم شاهی قرار گرفت و به  عنوان اولین جانباز استان گیلان به درجه جانبازی رسید. همچنین او در جنگ تحمیلی، به‌صورت داوطلبانه در سال 1367 عازم مناطق جنگی غرب کشور شد که در مناطق بانهبر اثر استفاده دشمن از گلوله های شیمیایی، در این منطقه دچار عارضه شیمیایی شد.

«حسین خرمی‌پور» از استان خراسان رضوی

جانباز 70 درصد حسین خرمی پور از شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)  پس از تحمل 32 سال درد ناشی از مجروحیت شیمیایی به فیض عظمای شهادت رسید. او در 29 اسفند 1398 بر اثر جراحات شیمیایی دوران جنگ تحمیلی به مقام رفیع شهادت نائل آمد. حسین خرمی پور در 25 فروردین 1366 در منطقه خرمشهر در بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق، شیمیایی و به مقام رفیع جانبازی نائل شد. او در چهارم تیر 1318 در روستای خوش‌دره از توابع شهرستان تربت حیدریه به دنیا آمده بود.

«غلام هاشمی» از استان البرز

جانباز 70 درصد «غلام هاشمی» از یادگاران دوران دفاع مقدس پس از سال‌ها تحمل رنج و جراحات ناشی از جنگ تحمیلی، 27 اسفند ماه 1398 دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. او در 18 اردیبهشت 1333 در تهران چشم به جهان گشود و در دوران دفاع مقدس در 27 اسفند ماه 1362 در عملیات خیبر و جزیره مجنون برای نخستین‌ بار و در تاریخ سوم فروردین 1365 در جزیره فاو برای دومین بار دچار مجروحیت شدید شیمیایی شد.

«غلام محمد مؤمنی خیرآبادی» از استان خراسان رضوی

جانباز 70 درصد «غلام محمد مومنی خیرآبادی» روز 26 اسفند 1398 پس از تحمل سال‌ها درد ناشی از مجروحیت، به یاران شهیدش پیوست. او 24 مرداد 1344 در روستای خیرآباد تربت جام چشم به جهان گشود. از کارکنان جهاد سازندگی به شمار می رفت در 14 بهمن 1364 در صالح‌آباد در نزدیکی مرز افغانستان به علت انفجار مین که توسط اشرار کار گذاشته شده بود، از ناحیه دو پا، چشم و پوست مجروح و به مقام  جانبازی نائل شد. پیکر این جانباز شهید پس از ادای احترام و اقامه نماز در قطعه گلزار شهدای بهشت نبی تربت جام در جوار یاران شهیدش به خاک سپرده شد.

«سید حسن موسوی» از استان خوزستان

جانباز 70 درصد «سید حسن موسوی» از یادگاران دوران دفاع مقدس پس از سال‌ها تحمل رنج و جراحات ناشی از جنگ، 24 اسفندماه، دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. شهید «سید حسن موسوی» با عضویت سپاه پاسداران در تاریخ 23 اسفند سال 1363 و در عملیات بدر به درجه‌ جانبازی نائل شد. پیکر پاک این شهید والامقام 26 اسفندماه 1398 از منزلش به سمت گلزار شهدای اهواز تشییع و در گلزار شهدای اهواز به خاک سپرده شد.

«سردار صالحی» از استان آذبایجان شرقی

جانباز 70 درصد سردار «صالحی» بعد از تحمل درد و رنج مجروحیت به دوستان شهیدش پیوست. مراسم تشییع و تدفین پیکر جانباز 70 درصد شهید سردار صالحی 22 اسفند 1398 در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز برگزار شد. جانباز 70 درصد شهید سردار صالحی کادر وظیفه ارتش متولد 1323 بود که در سال 1365 در کردستان به درجه جانبازی نائل شد.

«شکرالله داوودی» از استان تهران

جانباز 70 درصد «شکرالله داوودی» اهل شهریار از استان تهران در سال 1364 به درجه رفیع جانبازی نائل آمد. او در 18 اسفندماه 1398 به یاران شهیدش پیوست. پیکر مطهر آن عزیز در گلزار شهدای شهریار آرام گرفت. شکرالله داوودی در عملیات والفجر 8 به درجه رفیع جانبازی نائل شد.

«احمد فخار» از خراسان رضوی

جانباز 70 درصد «احمد فخار» شامگاه شنبه 17 اسفند 1398 بعد از تحمل 36 سال مجروحیت شیمیایی به یاران شهیدش پیوست. پیکر مطهر او در روز  18 اسفند ماه 1398 در بهشت جواد الائمه، قطعه شهدا به خاک سپرده شد. هزینه مراسم این شهید بزرگوار با توجه به شرایط پیش آمده برای ایران اسلامی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با رضایت خانواده صرف امور خیریه شد. جانباز احمد فخار در 22 مهر 1346 در بجستان چشم به جهان گشود و در هفتم اسفند 1362 در هورالهویزه بر اثر مواد شیمیایی مجروح و در 17 اسفند 1398 به فیض شهادت نائل شد.

«محرم امیرسلیمان» از استان البرز

جانباز گرانقدر 70 درصد «محرم امیرسلیمان» از یادگاران دوران دفاع مقدس پس از سال‌ها تحمل رنج و جراحات ناشی از جنگ تحمیلی، 11 اسفند ماه 1398 دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. پیکر پاک این شهید در روز 12 اسفندماه در گلزار شهدای بهشت سکینه به خاک سپرده شد. محرم امیرسلیمان در سال 1361 در منطقه عین خوش واقع در مناطق عملیاتی جنوب کشور از ناحیه سر مجروح و به درجه رفیع جانبازی نائل شد.

«سید علی حسینی سیرت» از استان تهران

جانباز گرانقدر 70 درصد «سید علی حسینی سیرت» از شهرستان ری در تهران در سن 55 سالگی بر اثر مجروحیت شیمیایی به یاران شهیدش پیوست. مراسم تشییع این شهید والامقام 8 اسفند ماه 1398 از فلکه دوم دولت‌آباد به طرف میدان بروجردی برگزار شد.  پیکر مطهر این شهید پس از اقامه نماز و انتقال به بهشت زهرا(س) در قطعه 50 به خاک سپرده شد. جانباز علی حسینی سیرت در دوم فروردین ماه در عملیات والفجر 10 منطقه شیخ صالح بر اثر استنشاق گاز شیمیایی و در اثر اصابت ترکش به درجه جانبازی نائل آمد.

بیشتر بخوانید

«حسن عموئی» از استان اصفهان

جانباز سرافراز 70 درصد شهید «حاج حسن عموئی» بر اثر صدمات ناشی از جنگ، دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. پیکر مطهر او در روز 9 اسفندماه 1398، در گلستان شهدای اصفهان تشییع و به خاک سپرده شد. جانباز 70 درصد حاج حسن عموئی، اول آبان‌ماه سال 1342 متولد شد و در حالی که 17 سال بیشتر نداشت در عملیات فرمانده کل قوا، به شدت مجروح و در 23 تیرماه سال 1361 در عملیات رمضان بر اثر اصابت ترکش به ناحیه دو چشم نابینا و به فیض جانبازی نائل شد. او سرانجام پس از 37 سال تحمل درد و رنج مجروحیت هشتم اسفندماه 1398 ندای حق را لبیک گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.

«سید محسن سیدنژاد» از استان خوزستان

جانباز 70 درصد سید «محسن سیدنژاد» پس از سال‌ها تحمل درد و رنج ناشی از اثرات مجروحیت چهارم اسفند ماه 1398 به فیض عظیم شهادت نائل آمد. سید محسن سیدنژاد متولد 1345 و نیروی وظیفه ارتش بود که در 13 دی ماه 1366 در منطقه شرهانی بر اثر انفجار نارنجک از ناحیه سر و صورت دچار مجروحیت شدید و به درجه جانبازی نائل شد. پیکر این شهید در قطعه یک گلزار شهدای اهواز به خاک سپرده شد.

«کیومرث عادل‌زاده» از استان خوزستان

جانباز 70 درصد «کیومرث عادلزاده» پس از سال‌ها درد و رنج ناشی از اثرات مجروحیت در روز سوم اسفند ماه 1398 به فیض عظیم شهادت نائل آمد. آیین تشییع پیکر این شهید والامقام در محل گلزار مرکزی شهدای شهرستان رامهرمز برگزار و پیکر مطهرش به خاک سپرده شد.

جانباز 70 درصد مدافع حرم «امین منوچهری‌پور» از استان خوزستان

جانباز 70 درصد «امین منوچهری پور» از رزمندگان مدافع حرم، پنجشنبه اول اسفند 1398 به همرزمان شهیدش پیوست.  شهید امین منوچهری‌پور متولد 1362 بود که از طریق لشکر 7 حضرت ولیعصر(عج) استان خوزستان برای دفاع از مردم منطقه در برابر داعش به سوریه اعزام شد و در سال 1394 هنگام درگیری با تکفیری‌ها در اثر اصابت ترکش به صورت و سینه و دست مجروح و از ناحیه چشم نابینا شد و به درجه جانبازی نائل آمد. 

انتهای پیام/


منبع : تسنیم