تاریخ : 1399,جمعه 12 ارديبهشت08:14
کد خبر : 74463 - سرویس خبری : سینما

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در گفتگو با روزنامه شرق:

بسته جامع برای جبران خسارت‌های کرونا



فاش نیوز- رسیدگی به وضعیت معیشتی بسیاری از هنرمندانی که در دو ماه اخیر و در پی شیوع ویروس کرونا مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند، یکی از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدتی قبل سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگویی به بیمه بی‌کاری هنرمندان اشاره و ابراز امیدواری کرد به این موضوع جدی‌تر نگاه شود. اما صندوق اعتباری هنر در دو ماه گذشته طرح‌های بسیاری برای کمک به هنرمندان در نظر گرفت و برخی را اجرائی کرد. سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در پاسخ به این پرسش که مدتی قبل اعلام شد برای کمک به هنرمندان حق بیمه سه‌ماهه نخست سال آنها پرداخت می‌شود و این طرح عملا شکل و شمایل دیگری به خود گرفت، به «شرق» گفت: «وقتی در مورد هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر صحبت می‌کنیم، تمام شاخه‌های هنری را دربر می‌گیرد. ما با جامعه بسیار بزرگ و فراگیری از هنرمندان در ارتباط هستیم. خوشبختانه صندوق اعتباری هنر بیش از 65 هزار عضو و 35 هزار و 500 نفر بیمه‌شده دارد و این شامل همه اعضای ما می‌شود. خوشبختانه بخش زیادی از هنرمندان شهرستان‌ها نیز شامل این جامعه آماری می‌شوند». 

او ادامه داد: «نوع بیمه صندوق اعتباری هنر نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه حرف و مشاغل آزاد شناخته می‌شود و اعضای ما کارکنان شرکت یا بنگاه اقتصادی نیستند که کارفرمایی آنها را بیمه کرده باشد. ما هم کارفرمای آنها نیستیم و صرفا تجمیع‌کننده و پرداخت‌کننده بخشی از حق بیمه‌ها هستیم. با این تفاسیر، طبیعی است این بیمه تفاوت‌هایی با بنگاه‌های اقتصادی که کارمندانشان را بیمه تأمین اجتماعی می‌کنند، داشته باشد. به همین صورت، حق بیمه‌های ما هم متفاوت است. مثلا ما بیمه بی‌کاری نداریم. چراکه اعضای ما بابت کاری بیمه نشده‌اند که وقتی بی‌کار می‌شوند از بیمه مبلغی را مطالبه کنند چراکه محاسبه زمان بی‌کاری یک هنرمند شدنی نیست. در این شرایط، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری بسیاری در ارتباط با بیمه بی‌کاری هنرمندان انجام دادند. در این راستا با برگزاری جلسات مستمر یک‌سال‌ونیمه گذشته، پیشنهادی به دولت مبنی بر برخورداری اعضای فرهنگ و هنر از بیمه بی‌کاری ارائه شد. امیدواریم خیلی زود این طرح محقق شود و بیمه بی‌کاری به هنرمندان عزیز کشورمان تعلق بگیرد. قطعا بار هزینه این کار برای دولت بسیار زیاد است اما ان‌شاءالله با اراده مجموعه دولت این طرح به اجرا برسد». 

سیدزاده افزود: «در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا فکر کردیم پرداخت حق بیمه سه‌ماهه نخست اعضای صندوق اعتباری هنر می‌تواند کمک مفیدی باشد. این طرح را با وزیر محترم در میان گذاشتیم و ایشان تأیید کردند و بلافاصله مقدمات اجرائی‌شدن آن را فراهم کردیم. در همین حین، برخی از هنرمندان در روزهای آخر فروردین نگران شدند که بیمه آنها قطع شود. بنابراین اعلام کردیم مهلت پرداخت حق بیمه سه‌ماهه نخست سال تا 31 خرداد تمدید شده است. 

توصیه ما به اعضای محترم این است که در این مدت که مشغول رایزنی برای تأمین اعتبارات این طرح هستیم، حق بیمه‌شان را پرداخت نکنند. اما در این میان، شاید برخی ترجیح دهند پرداخت کنند یا از قبل معوقه داشته باشند که نگران قطع بیمه باشند. اما ما برنامه داریم که حق بیمه سه‌ماهه نخست سال اعضا را پرداخت کنیم و امیدواریم بودجه این کار نیز تحقق پیدا کند. در این مورد با ستاد ملی کرونا، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و آقای نوبخت مکاتبات و جلساتی داشتیم و از ایشان بابت همکاری‌ای که در این زمینه داشتند، تشکر می‌کنم. در این میان، حرف از هنرمندان و کمک به معیشت آنها می‌شود. اما واقعیت این است که باید تصویر را از زاویه درست‌تری دید چراکه هیچ‌کس نگفته است حق و شأن اجتماعی زن سرپرست خانوار که او هم بیمه‌شده حرف و مشاغل آزاد است، کمتر از یک هنرمند است. بنابراین به دولت هم حق می‌دهم فکر جامعی داشته باشد که بار هزینه سنگین اعضای صندوق اعتباری هنر را محاسبه کند. طبیعی است دولت هم اولویت‌هایی دارد اما قول‌هایی به ما داده شده است که حق بیمه سه‌ماهه نخست اعضای صندوق اعتباری هنر پرداخت شود. پیگیر این موضوع هستیم. به اعضا هم اعلام شده است نگران نباشند و بیمه تا 31 خرداد مهلت پرداخت دارد». 

سیدزاده در پاسخ به این پرسش که به جز پرداخت حق بیمه اعضای صندوق اعتباری هنر، طرح دیگری برای کمک به معیشت هنرمندان طی هفته‌های آینده در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: «بسته‌ای در وزارتخانه برای جبران خسارت کرونا تدوین کردیم. این بسته دو سرفصل داشت؛ فصل اول شامل کسب‌وکارهایی است که دچار آسیب شدند. این کسب‌وکارها حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی، نشر، روزنامه‌نگاری و فعالان قرآنی را شامل می‌شود که برآورد کنیم حدودا چقدر دچار ضرر شده‌اند. طبیعی است در دو ماه گذشته همه می‌توانستند درآمدی کسب کنند ولی عملا درآمدی نداشتند. تمرکز ما در این مرحله بیشتر بر زیان‌های ناشی از کرونا برای کسب‌وکارهاست. این زیان‌ها برآورد شد. بر این اساس، بسته حمایتی تدوین شد. این بسته که با محوریت معاونت‌های وزارتخانه تدوین شد بسته کاملی است و در نهایت به دولت تقدیم شد. ما هم پیشنهادی به وزارتخانه دادیم که به این بسته ملحق شد؛ آن هم کمک به اصحاب فرهنگ و هنر است. برخی از کسب‌وکار‌ها در این مدت زیان دیدند و یک‌سری هم آسیب فردی است. کسانی هم نتوانستند کار کنند که تعطیلی کنسرت‌ها تا تعطیلی آموزشگاه‌ها و... را شامل می‌شود. بسته که شامل جبران ضرر کسب‌وکارهای بخش فرهنگ و هنر است، تقریبا 976 میلیارد تومان برآورد شد. در حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر و برای سرانه آنها، بسته‌ای با مبلغ 179 میلیار تومان برآورد خسارت شد. یکی از بند‌های این بسته حمایتی هم پرداخت حق بیمه سه ماه اول سال است». 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «همچنین برای مشمولان طرح تکریم مبالغی در نظر گرفته شده است. برای مشمولان کمک‌مستمری نیز همین‌طور. برای پیش‌کسوتان بخشی را پیش‌بینی کردیم که دو، سه ماه مقرری به آنها پرداخت شود بیشتر از مبلغی که وزارتخانه پرداخت می‌کند. ترجیحا برای طرح تکریم که مدتی است با افزایش، ماهانه 800 هزار تومان به مشمولان طرح تکریم پرداخت می‌کنیم و امیدوارم در راستای حبران آسیب کرونا این مبلغ بیشتر شود. همچنین کمک‌های بلاعوض برای تعدادی از هنرمندان پیش‌بینی کرده‌ایم. این موارد برخی از پیشنهادات ما به کارگروه دولت است و در حال پیگیری است. این بسته حدودا 180 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که امیدوارم در این تنگنای عمومی که برای کشور ما ایجاد شده بتوانیم قدم‌های مثبتی برداریم». 

او در پاسخ به این پرسش که مدتی قبل اخباری مبنی بر ارسال بسته حمایتی و هدیه‌ای به برخی هنرمندان توسط صندوق اعتباری هنر حاشیه‌ساز شد و ماجرای ارسال این هدایا چیست، گفت: «ما به هیچ عنوان دنبال پاسخ‌دادن به این حواشی نیستیم. اعضای ما می‌دانند با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. بنابراین پرهیز کامل دارم از پاسخ به حواشی. اما برای پاسخ به پرسش شما باید بگویم پیش از نوروز تصمیم گرفتیم مثل هر سال اما کمی گسترده‌تر و با رویکرد امیدآفرینی برای مردم به‌خاطر شرایط سخت قرنطینه، به هنرمندان تبریک عید بگوییم و به طور مشخص به دارندگان گواهی‌نامه درجه یک هنری بسنده شد. برای آنها کارت تبریک و گل فرستاده شد. این شرایط مصادف شد با شیوع ویروس کرونا و برای ما ارسال این هدایا کار پرزحمتی بود اما انجام شد. این افراد سرمایه‌های ما هستند و بازخوردی که از این هنرمندان بابت ارسال این هدایا گرفتیم بسیار لذت‌بخش بود. صادقانه محبت‌کردن چه ایرادی دارد؟ من از کسانی هستم که اساسا با کارت هدیه و پرداخت غیرعادلانه و پخش پول مخالفم چراکه به نظرم می‌تواند شروع یک تبعیض یا فساد باشد. اما تمام آن چیزی که در مورد ارسال هدایا به خانه برخی هنرمندان به عنوان عیدی حاشیه‌ساز شد، همین ماجرایی بود که اشاره کردم؛ ارسال کارت تبریک و گلدان و ثبت یک لحظه برای مردم». 

او در ادامه درباره گله‌مندی بسیاری از اعضای صندوق اعتباری هنر نسبت به بیمه تکمیلی سال 98 و بازپرداخت طولانی‌مدت هزینه‌های درمان نیز گفت: «بیمه تکمیلی از نظر سرفصل خدمات درمانی یک بیمه کامل است. بعید است سرفصل دیگری باشد که ما آن را عرضه نکرده باشیم. هزینه‌ای که اعضای ما برای درمان می‌پردازند، تقریبا بیست درصد ارزش واقعی یک حق بیمه است و دولت انصافا در این زمینه یارانه بالایی می‌دهد که سزاوار اصحاب فرهنگ  و هنر است که دغدغه هزینه درمان نداشته باشند.  علاوه بر آن، روش ما برای پرداخت خسارت هنرمندان که به‌صورت آنلاین ارائه شده، فرایند پرداخت هزینه‌ها را تسهیل کرده است. استاندارد بازپرداخت خسارت اعضا سه هفته است. اما میانگین پرداخت 38 روز بوده. باید چند واقعیت را پذیرفت؛ اینکه ما یک خدمت و سرویس را ارائه می‌دهیم و طبعا نمی‌توان رضایت همه را تأمین کرد. اما فکر نمی‌کنم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته باشیم. این را هم در نظر داشته باشید که هزینه‌های درمان بیش از سه برابر شده و از این جهت ما با شرکت بیمه وارد چالش شدیم. راهکاری پیدا کردیم که بتوانیم به شرکت بیمه کمک کنیم و آنها هم به ما کمک کنند. با وجود اینکه در پایان سال 98 پرداخت خسارت‌ها را به‌روز کردیم، می‌پذیرم در پرداخت خسارات تأخیر داشتیم و بابت آن عذرخواهی می‌کنم. پرداخت هزینه‌های درمان بسیار سنگین و کار پیچیده‌ای است و امیدوارم در سال جدید ضمن اینکه اعضا بیشتر در تکمیل و ارسال مدارک همراهی می‌کنند، رضایت بیشتر هنرمندان را داشته باشیم».

* منبع: سایت سازمان سینمایی


کد خبرنگار : 27