تاریخ : 1399,یکشنبه 21 ارديبهشت12:44
کد خبر : 74696 - سرویس خبری : دفاع مقدس

آزادی شلمچه در عملیات بیت المقدس چگونه اتفاق افتاد؟



رزمندگان اسلام در ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ و در ادامه عملیات الی بیت المقدس منطقه شلمچه را از تصرف قوای بعثی آزاد کردند.

آزادی شلمچه در عملیات بیت المقدس چگونه اتفاق افتاد؟

 عملیات بیت المقدس یکی از بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس است که طی چهار مرحله مختلف نهایتاٌ منجر به آزادسازی خرمشهر شد. این عملیات از دهم اردیبهشت ماه سال 61 آغاز شد و یک ماه به طول انجامید.

رزمندگان اسلام در 20 اردیبهشت ماه 1361 و در ادامه عملیات ظفرمند بیت المقدس منطقه شلمچه را از تصرف قوای بعثی آزاد کردند. در این روز با آزادی شلمچه، اراضی آزادشده به‌دست نیروهای رزمندگان ایرانی حدود 30 هزار و 60 کیلومترمربع محاسبه شد و تعداد هواپیماهای سرنگون شده دشمن به بیش از 26 فروند رسید.

این پیروزی حاصل تلاش‌های رزمندگان در دومین و سومین مرحله عملیات بیت المقدس بود. عملیات بیت المقدس را به چهار دوره زمانی می‌توان تقسیم کرد. مرحله اول از دهم اردیبهشت ماه آغاز شد. مرحله دوم از 16 اردیبهشت‌ماه، مرحله سوم از 19 و مرحله چهارم از ابتدای خرداد ماه که نهایتاٌ در سوم خردادماه 1361 با آزادسازی خرمشهر پایان یافت.

دفاع مقدس , شهدای دفاع مقدس ,

در میانه عملیات الی بیت المقدس مواضع تصرف شده بر جاده اهواز با مقاومت گردان‌های تیپ 27 محمد رسول الله(ص) به تثبیت قطعی رسید و هفتمین پاتک دشمن توسط همین غیور مردان دفع شد. مرحله دوم نبرد الی بیت المقدس با هدف رسیدن به مرز بین‌المللی و تصرف دژهای مرزی در شمال دشت شلمچه انجام شد. در این مرحله از عملیات الی بیت المقدس تصرف دژهای مرزی شلمچه توسط گردان‌های انصار الرسول و مقداد بن اسود و ابوذر غفاری تیپ 27 محمد رسول الله(ص) اتفاق افتاد و رزمندگان اسلام یک قدم به اهدافشان نزدیک‌تر شدند.

در مرحله سوم بیت المقدس، قرارگاه نصر مأموریت یافت تا حرکت خود را به سمت خرمشهر آغاز کند. نیروهای عمل کننده که متشکل از چهار تیپ مستقل سپاه پاسداران و دو تیپ ارتش بودند، در آخرین ساعات روز 19 اردیبهشت ماه 1361 عملیات خود را آغاز کردند.

در گزارش خبری این عملیات که در همان زمان توسط روزنامه اطلاعات ثبت شد، آمده است که: «رزمندگان ساعت 10:45 مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس با رمز «یا علی‌بن ابیطالب» را در جبهه جنوب آغاز کردند. رزمندگان اسلام در این عملیات موفق شدند شهرک مرزی شلمچه را از لوث وجود صدامیان پاکسازی کنند و وارد این شهر شوند.در این پیروزی هزار تن از مزدوران بعثی کشته و مجروح یا اسیر شدند و ده‌ها تانک و خودرو دشمن منهدم شد.20 اردیبهشت 61 با یورش قهرمانانه سپاهیان سلحشور، شلمچه آزاد شد و خرمشهر به محاصره کامل رزمندگان اسلام درآمد.»


منبع : tasnimnews خبرگزاری تسنیم