تاریخ : 1399,دوشنبه 22 ارديبهشت13:17
کد خبر : 74718 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

موسیقی انقلابی انقلابی در موسیقی


موسیقی انقلابی انقلابی در موسیقی

یکی از ویژگی های موسیقی انقلابی، جلوگیری از حضور موسیقی مبتذل است. اما یکی از آسیب‌های این چند دهه اخیر در عرصه موسیقی انقلابی، این است که به دلیل عدم...

تورج اردشیری نیا

فاش نیوز - با وقوع انقلاب اسلامی موسیقی موسوم به موسیقی حماسی توانست نفوذ و رسوخ بیشتری در میان توده مردم پیدا کند تا آنجا که برخی از قطعات موسیقی که همگی از آن، خاطرات خوب و خوشی داریم حتی به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و نظام کمک کرده است.

شعارهایی که مردم در جریان انقلاب اسلامی در اجتماعات و تظاهرات خود استفاده می‌کردند، غالبا" از نواهای موسیقی محلی الهام  می‌ گرفت و ضرب‌اهنگ حماسی داشتند. انقلاب اسلامی موجب شد که ما به تعریفی روشن در موسیقی و تمیز آن از نوع مبتذل آن برسیم.

می توانیم بگوییم موسیقیِ انقلابی، در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دین خود را به امت و جغرافیای نظام جمهوری اسلامی ادا کرد و این نقش، همواره در ذهن مردم شریف ایران به یادگار خواهد ماند.

۸۰ شهید هنرمند طی هشت سال دفاع مقدس در حوزه موسیقی داریم. وجود ۸۰ شهید در حوزه موسیقی، بیانگر نقش ارزشمند انقلاب اسلامی در عرصه هنر و همینطور، موید نقش موثر هنرمندان در روند انقلاب و دفاع مقدس است و به طور حتم این هنر ارزشی موسیقی است که ریشه در گفتمان انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد. اگرچه در مباحث مربوط به موسیقی نکاتی مغفول مانده که باید به آنها اشاره کرد. شهدا هدایت گر هنر ارزشی و انقلابی به نسل های آینده هستند. مقام معظم رهبری در رهنمودها و فرمایشات خویش همواره به این نکته اشاره فرموده اند که با این ستاره ها می شود راه را پیدا کرد. ما هم امیدواریم با معرفی این ستاره ها، مسیر هنر ارزشی و هنر انقلاب اسلامی را به نسل بعدی انتقال دهیم.

 از جمله ی این شهدای شاخص موسیقی می توان به شهید «حمیدرضا نظام»، خواننده اپرایی که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، و همچنین شهید «مجید فریدفر» موزیسینی که در همان اوایل جنگ در آبادان به شهادت رسید، اشاره نمود.

این شهیدان عزیز کسانی هستند که تا ابد روح حماسی را در جامعه می دمند. اینکه کسی در دوران هشت سال دفاع مقدس در میدان های جنگ باقی بماند و در آخر هم به شهادت برسد نشان دهنده سیر بسیار دقیقی است. 

یکی از ویژگی های موسیقی انقلابی، جلوگیری از حضور موسیقی مبتذل است. اما یکی از آسیب‌های این چند دهه اخیر در عرصه موسیقی انقلابی، این است که به دلیل عدم استمرار تولید و عدم ترویج و انتشار مناسب این نوع موسیقی، جریان مبتذل توانسته به نوعی بر فضای فرهنگی کشور غالب شود. راهکار جلوگیری از آهنگ‌های مبتذل، ترویج سرود و موسیقی انقلابی است.

هنرمندِ موسیقی باید علاوه بر داشتن فن و دانش و مهارتِ موسیقایی، اندیشه و باورهای اعتقادی و ایمانی قوی داشته باشد تا با استفاده از تخصصش به فکر اشاعه آنها باشد.

ویژگی منحصر به فرد موسیقی انقلابی و همه ی هنرهای انقلاب، وجود هنرِ متعهد و هنرمندِ خالقِ متعهد در کنار یکدیگر است که باید متخصص نیز باشد که این مقوله جای بررسی عمیق‌تری دارد و می بایستی یکی از رسالت‌های خود را تحقیق و پژوهش روی مؤلفه‌های موسیقی انقلاب اسلامی دانست.

چه بسا بتوان گفت هیچ هنری به اندازه موسیقی در خدمت انقلاب و آرمان‌های آن نبوده است. هرچند که تاکنون نیز هیچ جریان حساب‌شده‌ای با توجه به اهمیت و حساسیت این هنر از آن حمایت نکرده است، اما با این وجود، هر دو عرصه ی موسیقی سنتی و محلی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی توانستند به خوبی عمل کرده و پویایی خود را حفظ کنند. البته نباید از این امر غافل شد که پس از دوران دفاع مقدس، موسیقی در رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی آنچنان فعال نبوده و امید که در حال توقف نباشد.

یکی از رسالت‌های مدیران، تحقیق و پژوهش روی مؤلفه‌های موسیقی انقلاب اسلامی است. علیرغم ظرفیت‌های زیادی که موسیقی انقلاب اسلامی دارد اما مسئله‌ای که مهم‌تر از خود موسیقی انقلاب اسلامی مطرح می‌شود آن است که تا چه اندازه توانسته‌ایم با بها دادن به این نوع موسیقی، در جهت تولید آثار فاخر گام برداریم؟ که در جواب باید بگوییم در برهه‌ای، غافل از این مسئله بوده‌ایم.

موسیقی انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری به هم‌افزایی مدیران نیاز دارد. موسیقی ارزشی، یکی از سندهای موثق انقلاب اسلامی است که می توان از آن به خدمات متقابل موسیقی و انقلاب اسلامی اشاره کرد.

این انقلاب اسلامی بود که به هنرمندِ متعهدِ مسلمان ایرانی هویت داد و نخستین جرقه‌های ساخت موسیقی انقلابی در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی، توسط آهنگسازان خوش‌ذوق از میان شعارهای انقلابی مردم، انتخاب و ساخته شد.

اعتلای موسیقی انقلاب اسلامی، مکانی برای عرضه ی هنرنمایی هنرمندان موسیقی است که می بایستی جای تمرین و اجرای موسیقی، متناسب با حجم تقاضاها باشد. و نیز در بنای فرهنگی کشور، نگاه غالب مدیران فرهنگی به موسیقی باید نگاهی کارشناسانه باشد و آنها میان موسیقی انقلابی و موسیقی وارداتی تفاوتی قائل باشند؛ چرا که موسیقی انقلابی، معرف باورهای اعتقادی ماست.

در سبد فرهنگی خانوار نیز بودجه‌ای برای هزینه‌کرد و شنیدن موسیقی فاخر انقلابی باید وجود داشته باشد و این مسئله می بایستی فرهنگ سازی شود.

با وجود آنکه مبارزه همچنان ادامه دارد و اینک سلاح دشمن تغییر کرده و از جنگ نظامی تبدیل به جنگ نرم و فرهنگی شده است، متاسفانه شاهد آن هستیم که موسیقی فاخر انقلابی دچار رخوت شده است که این مهم باید ترمیم شود و زمینه برای صدمه خوردن فرهنگ انقلاب اسلامی مهیا نشود.

امروز بیش از هر زمان دیگری به موسیقی ماندگار در عرصه انقلاب اسلامی نیازمندیم، موسیقی ای که همچون دورانِ اوایل انقلاب اسلامی در مردم هیجان ایجاد کند و مردم علاقه‌مند به این باشند که آنها را زمزمه کنند و این نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری مطلوب دارد که امیدواریم در آینده نزدیک تحقق یابد.

هنرمندِ موسیقی باید علاوه بر داشتن فن و دانش و مهارتِ موسیقایی، اندیشه و باورهای اعتقادی و ایمانی قوی داشته باشد تا با استفاده از تخصصش به فکر اشاعه آنها باشد.

تورج اردشیری نیا