تاریخ : 1399,سه شنبه 30 ارديبهشت12:53
کد خبر : 74910 - سرویس خبری : اخبار

ضرورت روایت آوینی‌گونه حماسه‌های جبهه مقابله با کرونا



امام خامنه‌ای در ارتباط تصویری که اخیراً با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشتند، فرمودند «کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند؛ همچنان که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش، توانست جزئیات جبهه را برای ما روایت و آن را ماندگار کند».

 

ضرورت روایت آوینی‌گونه حماسه‌های جبهه مقابله با کروناـ سید محمدجواد میرخانی؛ هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان یک بحران بزرگ، با وحدت ملی، تکیه بر توان داخلی، فرماندهی موفق جوانان این مرز و بوم و حرکت همه گروه‌ها در جهت منافع ملی، به فرصت تبدیل شد تا تجربیات آن دوران، امروز به‌عنوان یک الگو موفق در مدیریت بحران‌ها شناخته شود. این درحالی است که در مقابل ما دشمنی وجود داشت که از جانب بیش از ۸۰ کشور جهان، پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌شد و از طرفی هم تحریم‌ها موجب شده بود تا جز چند کشور معدود، هیچ کشور دیگری به ما سیم‌خاردار هم نفروشد، چه برسد به سلاح.

این‌ روز‌ها نیز استفاده از تجربه موفق هشت سال دفاع مقدس در مبارزه با کرونا، برای ما یک «افتخار ملی» آفریده است؛ افتخار‌هایی نظیر حضور خودجوش مردمی در صحنه برای تولید ماسک و ضدعفونی کردن خیابان‌ها، ایثار و فداکاری کادر درمانی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های داخلی برای تأمین مایحتاج‌های بهداشتی، موفقیت‌های بزرگ در جهت درمان بیماران مانند «پلاسما درمانی»، اقدامات به‌موقع جهت تشخیص و پیشگیری و... که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «حس بسیاری از فعالان این جبهه وسیع، همان حس دوران دفاع مقدس بود؛ یعنی کسانی که این‌ها را از نزدیک دیده‌اند، می‌گویند که رایحه خوش خدمات و پشتیبانی‌ها در دوران دفاع مقدس را در این‌جا هم حس کردند».

حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) در ارتباط تصویری که اخیراً با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشتند، در جهت حفظ و نشر ارزش‌های نشأت‌گرفته از فرهنگ دفاع مقدس که در راه مبارزه با کرونا در جامعه ما به‌وجود آمد، تأکید کردند و فرمودند «کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند؛ همچنان که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش، توانست جزئیات جبهه را برای ما روایت و آن را ماندگار کند».

این مطالبه بزرگ رهبر حکیم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت روایت کردن جهاد عظیم و عمومی در مقابله با کرونا، در حالی است که برای حرکت در جهت تحقق آن، لازم است تا همه دست‌اندرکاران، فعالان و اهالی فرهنگ و رسانه تلاشی مضاعف کنند تا همان‌گونه که ایشان تأکید کرده‌اند، این حماسه‌ها «هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کار‌های هنری و نمایش‌ها و پدیده‌های هنری» همانند شهید آوینی روایت شوند؛ حماسه‌هایی که همان امتداد دفاع مقدس هستند که امروز در عرصه‌های دیگر نمود پیدا کرده و بحران‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

در این راستا، «رسانه ملی» بزرگ‌ترین، تأثیرگذارترین و مهم‌ترین نهاد فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند در این جهت اقدام کند؛ همچنین موسسه‌های فرهنگی و رسانه‌ای اعم از دولتی و غیر دولتی هم این ظرفیت را دارند تا به روایت جهاد عظیم و عمومی برای شکست کرونا بپردازند. البته این حرکت عظیم نیازمند چند شرط است؛

اول این‌که، با فرهنگ دوران دفاع مقدس آشنایی داشته باشیم؛ یعنی بدانیم که چه چیزهایی در دفاع مقدس برای رزمندگان ارزش بود و چه رفتارهای غلطی در میان آن‌ها جایی نداشت؛ مثلاً رزمندگان در جبهه، هم غم داشتند و هم شادی؛ لذا در مواقع فشار روحی، به توکل و توسل می‌پرداختند و البته که سر جای خود نیز شادی و شوخی نیز می‌کردند؛ اما در فرهنگ دفاع مقدس گناه جای نداشت و ندارد. در مقابل، در جبهه مبارزه با کرونا، برخی افراد به اشتباه گمان کردند که راه تغییر روحیه مردم، این است که مثلا عده‌ای خانم و آقا دورهم جمع شوند و برای یکدیگر و در مقابل دوربین برقصند و فیلم آن را در فضای مجازی پخش کنند و تعدادی از رسانه‌های غرب‌زده هم با ذوق و شوق به بازنشر آن بپردازند، آن هم در شرایطی که مساجد و حرم‌های مطهر به‌دلیل اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تعطیل شده‌اند.

دوم این‌که، ادبیات و قلم شهید سید مرتضی آوینی را بشناسیم؛ یعنی با همان گفتار شهید آوینی و کلمات قصار وی به روایت حماسه‌های جبهه مبارزه با کرونا اقدام کرده و به‌خوبی به ترسیم فضای جبهه و جنگ برای نسل‌های جدید و مقایسه آن با جبهه مبارزه با کرونا بپردازیم.

سوم این‌که، با نحوه کار در فضای مجازی آشنا باشیم؛ یعنی بدانیم که این روایات را چگونه و برای چه جامعه هدفی تولید کرده و به چه صورت آن‌ها را بازنشر می‌کنیم؛ به‌عبارتی، باید بدانیم که کدام نکته اگر در این روایات مطرح شود، تاثیر بیشتری دارد و هم این‌که بدانیم گستردگی بازنشر آن‌ها باید چگونه باشد.

چهارم این‌که، این را درنظر داشته باشیم که دفاع مقدس صحنه وحدت و همدلی ملی بود؛ یعنی هرگروهی فارغ از جناح سیاسی، مذهب و قومیت، در آن حضور داشت و نقش مثبت ایفا کرد؛ بنابراین در روایت حماسه‌های جبهه مبارزه با کرونا، نباید به عقده‌گشایی‌های سیاسی و... پرداخت.

پنجم این‌که، شهید سید مرتضی آوینی با امکانات دهه‌های ۶۰ و ۷۰ دست به تولید مستند‌های خود می‌زد، درحالی که امروز در دهه ۹۰ و در آستانه سده ۱۴۰۰، بی‌شک اهالی رسانه از امکانات بالاتری برای به تصویر کشیدن حماسه‌های جبهه مقابله با کرونا برخوردار هستند که قطعا این امکانات می‌تواند در کیفیت تولیدات رسانه‌ای، تأثیر به‌سزایی داشته باشد.


منبع : دفاع پرس