تاریخ : 1399,چهارشنبه 11 تير16:40
کد خبر : 74920 - سرویس خبری : اخبار

گزارشی از مسایل و مشکلات مسافران هوایی


گزارشی از مسایل و مشکلات مسافران هوایی

تصور این مسایل زمانی دردآورتر می شود که فرض کنید جانباز، شاید از نوع ویلچری، اعصاب و روان، شیمیایی و یا معلولی تنها و مستأصل، گرفتار این پاسکاری و بی مسئولیتی ها شوند...!

فاش نیوز -  مسایل و مشکلاتی که در سفرهای هوایی برای مردم پیش می آید داستان عجیب، و دردآوری دارد؛ اما این ماجرا زمانی تأسف برانگیزتر خواهد شد که تصور کنید این بلاها بر سر کسانی اعم از جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی و دیگر اقشار اینچنینی می آید.

اخیرأ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که هشتصد میلیارد تومان مبالغی که مربوط به مسئله کرونا و بلیط های مردم بوده به آنها بازگردانده شده است.

در این ادعایی که حق و حقوق مردم با این عدد بزرگ پرداخت می شود پروازی از اصفهان به سمت بندرعباس صورت گرفت.

مسافر به فرودگاه اصفهان رفته و متوجه می شود که بلیطش فاقد اعتباراست. با آژانس مسافرتی تماس می گیرد و می گوید چرا بلیط من قابل استفاده نیست؟

آژانس می گوید که پرواز تعجیل داشته و ما با شما تماس گرفتیم؛ شما موظف به پاسخگویی بودید. وقتی که پاسخی از جانب شما دریافت نکردیم بلیطتان را سوزاندیم. مسافر حدود 340 هزارتومانی که قبلاً پرداخت کرده بوده دوباره به مبلغ 450 تومان می پردازد و بلیط می خرد و با همان هواپیما از فرودگاه اصفهان به فرودگاه بندرعباس می رود. در فرودگاه بندرعباس تماس و پیگیری های زیادی از جانب مسافر و میزبان می شود و آنها می گویند که به میزبان ربطی ندارد و ما پول را از مسافر گرفتیم و مسافر باید حرف بزند. در این مکالمات آن آقایی که لهجه ی اصفهانی دارد خود مسافر است و هرچه آن ها التماس می کنند که چرا این کار را کردید، هواپیمایی معکوس این مسئله را مطرح می کند؛ به جای اینکه بگوید با چه مجوزی بلیط ایشان را فروخته، می گوید با چه مجوزی جواب تلفنم را ندادید؟ شما موظف به انجام این کار بودید.

حدوداً 900 هزارتومان بابت بلیط کنسل و خریداری شده پول پرداخت شده است و حدوداً 15 روز از این ماجرا می گذرد و هیچ کس پاسخگو نیست. در تماس های تلفنی ای که وسط این گفتگو می توانید پخش کنید و بشنوید، وزرات میراث فرهنگی می گوید که به ما ارتباطی ندارد؛ چون هواپیما مجوز الف دارد و مجوز الف به این معناست که فقط برای تور نیست و خودش مستقیما می تواند اقدام به فروش بلیط نماید و سازمان هواپیمایی هم می گوید که به ما ربطی ندارد؛ چون مجوز الف ندارد.

خودمان از طریق قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک تحقیق می کنیم و متوجه می شویم که این هواپیمایی مجوز الف نداشته اما اخیراً دارا شده. بعد از گذشت ۱۵ روز خودمان به آژانس هواپیمایی می گوییم آقا ایشون الف دارد و شما خبر ندارید که در سایتتان درج کنید. چک می کنند و می گویند که بله الف دارد و ما رسیدگی می کنیم. این دو قسمت شد؛ وزرات میراث فرهنگی و سازمان هواپیمایی؛ کیش ایر هم که هواپیما در اختیارش بوده اول اعلام می کند که به ما مربوط نیست و می گوییم ما الآن یک بلیط در دست داریم که برای آژانس مسافرتی شماست و فاقد اعتبار است. دفتر مدیرعامل هواپیمایی دستور به پیگیری می دهد، اما نماینده هواپیمایی که در سایت کائو(سازمان هواپیمایی کشوری) به عنوان نماینده تام الاختیار کیش ایر در رسیدگی به شکایات است رسماً اعلام می کند که خودتان یک آژانس دار هستید و برای رقابت دارید آژانس دیگری را خراب می کنید. عین همین جمله راهم مدیرعامل آژانس متخلف می گوید و به جای رسیدگی به اصل موضوع، دنبال این هستند که بگویند شما اصلاً سوئ نیت دارید.

ارگان دیگری که به آن شکایت می شود اینماد است؛ مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت که آن ها هم گزارش هایی را در پنل های مختلف برای آژانس م یفرستند. این طرف مسافر می گوید اصلاً آژانس از من کلاهبرداری کرده و بلیط جعلی فروخته. آژانس می گوید نه؛ شما افترا زدی. من کلاهبردار نیستم و از شما شکایت می کنم. مسافر می گوید خب شما چی هستید؟ می گوید ما بلیط واقعی فروختیم. احسنت! شما بلیط واقعی فروختید؟ بلیط واقعی که فروختید مال من بوده؛ شما تصرف در مال من کردید؛ در مال غیربا چه مجوزی دوباره بلیط من را باطل کردید و یا چه بسا به شخص دیگری فروختید؟

۱۵ روز ادامه پیدا می کند و آخرالامر آژانس هواپیمایی می گوید پیگیری این قضیه ۱۴ برو در سایت من درخواست بده تا پول 300 تومانت را بازگردانند؛ نه 450 تومان.

مسافر می گوید من این کار را نمی کنم و هواپیمایی هم می گوید شما مورد دارید؛ اگر نمی خواهید پولتان را بگیرید حتماً نیت سوئ دارید و ازتون شکایت می کنیم؛ تا لحظات آخر آقای قبادی مسئول بازرسی شکایت کیش ایر می گوید نه؛ اصلاً 450 را می دهند شما برید ثبت شکایت کنید. اینور استدلال می آورند که ما اگر کسی مالمان را ببرد یا بدزدد برای دزدیدن مالمان که یک نفر دیگر مالمان را برده و فروخته باید دوباره فرم برایش پر کنیم که مال ما را پس بدهد و با این استدلال کسی نمی رود فرمی پرکند. از طرفی سازمان هواپیمایی اعلام کرده چه این ها پول را به حسابتان برگردانند که نتوانند جلوی پیگیری شما را بگیرند و چه ندهند باید رضایت شما را جلب کنند. پس اصل موضوع این است که بلیط کالایی است که از طریق درگاه سپهر 360 وصل می شود به یک آژانس و آژانس می فروشد. آژانس که کالا را می فروشد.

تازه سه روز قبل از پرواز خریداری شده خودش تصور می کند که مالک کالاست و دوباره در کالا به بهانه های مختلف دخل و تصرف می کند و این بار، حقوقی دارد و اگر نظارت درستی نشود میلیاردها تومان پول مردم از بین می رود. کما اینکه شما می بینید در فرودگاه ها فردی ایستاده و ناله و زاری می کند و می گوید من بلیط دارم و آنها می گویند بلیط شما اعتبار ندارد.

در این قضیه از رییس دفتر میراث فرهنگی گرفته تاسازمان میراث همین تهران، تا دفتر سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواپیمایی کیش ایر، مرکز توسعه تجارت الکترونیک و جالب است که در تمامی این مراکز قول مساعدت داده شده اما تا الآن رسیدگی نشده یا اکثراً به جای دیگر پاس می دهند.

تصور این مسایل زمانی دردآورتر می شود که فرض کنید جانباز، شاید از نوع ویلچری، اعصاب و روان، شیمیایی و یا معلولی تنها و مستأصل، گرفتار این پاسکاری و بی مسئولیتی ها شوند!

اینها تازه بخشی از مواردی است که عمده و عموم مردم ممکن است در هر سفر هوایی با آن دست به گریبان باشند؛ اما مواردی از کمبودها و بی برنامگی ها و ندانمکاری ها هست که به طور اختصاصی گریبان اقشار اخیرالذکر را می گیرد و توان پیگیری هم ندارند.