تاریخ : 1399,شنبه 03 خرداد18:10
کد خبر : 75046 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گزارشی از سیزدهمین کنگره ملی تجلیل از فاتحان خرمشهر


گزارشی از سیزدهمین کنگره ملی تجلیل از فاتحان خرمشهر

درسیزدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران، ازخانواده شهدای فتح خرمشهر و ایثارگران عرصه سلامت تقدیر به عمل آمد...

 فاش نیوز - در روز سوم خرداد  و حماسه آزادسازی شهر خرمشهر،  درکنکره ملی تجلیل از ایثارگران دفاع مقدس از 26خانواده شهید فاتح خرمشهر و همچنین ایثارگران عرصه سلامت و خبرنگاران این حوزه در سالن شهید رسول زاده تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، این مراسم که صبح امروز در محضر خانواده شهدای فتح خرمشهر و با  حضور حجت الاسلام محمدحسن کاویانی راد، معاونت فرهنگی و آموزشی بنیادشهید و امورایثارگر، دکتر حمید حریرچی، قایم مقام وزارت بهدشت درمان و آموزش پزشکی، دکترعباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد، میرمرادی، معاون توسعه مدیریت منابع انسانی، اسکندر یارنسب، مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد، و... برگزارشد.

این مراسم که همزمان به صورت ویدیوکنفرانس در 31 استان درحال برگزاری بود، با قرائت آیاتی از کلام حق و سرود ملی جمهوری اسلامی، آغاز و با پخش کلیپ های زیبایی ازحضو رزمندگان در عملیات آزادسازی شهرخرمشهر و تصاویر شهدایی همچون شهید "جهان آرا" و ... یاد و خاطره  و عطرشهدای عملیات بیت المقدس را با نوای صلوات، در فضا پراکنده می ساخت، ادامه یافت.

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضرین در سیزدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران فاتح خرمشهر و همچنین  کادر بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت و درمان، خردادماه را ماه حماسه ها خواند و گفت: این رخدادها از خرداد 1342 تا فتح الفتوح 1361 و 14خرداد که حماسه همیشه جاوید مردم برای تجلیل از رهبر و معمار کبیر انقلاب درمراسم تشییع و وداع با بزرگترین رهبر جهان که به عنوان بزرگترین حماسه انجام شد، به عنوان نگین ماه های سال درکنار بهمن قرار دارد.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل است که بنیادشهید و امور ایثارگران درسال 1384 بنا به پیشنهاد شورای انقلاب فرهنگی، این روز را به عنوان روز انقلاب، مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرد و بعد هم کنگره تجلیل از ایثارگران همه ساله برگزارشد.

معاونت فرهنگی و تبلیغات همچنین متذکرشد: امسال نیز به دلیل تقارن با بحران ویروس کرونا و با ایثار و گذشتی که جامعه درمانی و پزشکی و همچنین خبرنگاران این عرصه با تآسی به ایثار رزمندگان و مردم شریف ایران در طول دفاع مقس، به ویژه در فتح خرمشهر از خود نشان دادند، این کنگره تلفیقی از همه جامعه هدف دفاع مقدس اعم از پزشکان، پرستاران و خبرنگاران است که امروز از آنان تجلیل خواهد شد.

ایثارگران، حماسه سازان فتح خرمشهر

معاون فرهنگی و آموزشی بنیادشهید و امور ایثارگران نیز در بخش بعدی این مراسم با تبریک عید سعید فطر و زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای 8سال دفاع مقدس ، متن پیام رئیس جمهوری به مناسبت سیزدهمین کنگره تجلیل از فاتحان خرمشهر و ایثارگران عرصه سلامت را قرائت کرد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید با استناد به فرمایشات معمار کبیر انقلاب در خصوص رویداد بزرگ سوم خرداد تصریح کرد: تعبیرامام راحل جامع ترین و کاملترین تعریف بود؛ چرا که به فرموده حضرت امام(ره) فتح خرمشهر، فتح ارزش هاست و این تنها بازپس گیری بیش از 6000متر زمین نیست بلکه وقتی امام به این نکته اشاره می فرمایند یعنی پشت گرفتن این خاک، مجموعه ای از اصول و ارزش ها نهفته که مادامی که این اصول زنده بماند، این فتح هست. یکی از این ارزش ها غرور له شده یک ملت بود در زیر چکمه دشمن بی تمدن وحشی و برگشتن تمدن و غیرت و غرور ملی که با این فتح زنده شد و امرز باید همان ارزش ها حفظ شوند.

زیباترین نکوداشت و تجلیل از ایثارگران عرصه سلامت، رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است

دکترحمید حریرچی، قایم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز که در این مراسم حضور داشت با اعلام رضایتمندی از حضور در جمع خانواده شهدای فاتح خرمشهر گفت: حماسه سوم خرداد و مناسبت های متعدد در این ماه نشان از عظمت ملت ایران دارد و امیدوارم این مسیر موفقیت و گام دوم انقلاب هم مستحکم، رو به جلو و با پیشرفت بسیار همراه باشد.

قایم مقام وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روزهای اول مواجهه با کرونا، همانند بسیاری از کشورهای جهان دچار کمبود تجهیزات نظیر ماسک و گان و.. بودیم که خوشبختانه در عرض دوماه نه تنها به خودکفایی بلکه به عرصه صادرات نیز رسیده ایم و این از برکات جوانان مومن و متدینی است که حاصل شده است.

دکترحریرچی همچنین تاکید کرد: تجلیل از ایثارگران سلامت خوب است اما تنها با رعایت نکات بهداشتی و با عدم ترددها و سفرهای غیرضروری که فشار مضاعفی را بر دوش بیمارستان و کادرپزشکی است می توان کم کرد.

این مقام مسوول در امر بهداشت و درمان توصیه ای نیز به مراکز بنیادشهید استان ها داشت و اظهار داشت: پدران و مادران شهدا که نور چشمان ما هستند، در سنین بالای 60 سال به سر می برند. من خواهش می کنم این عزیزان را بسیار مواظبت و مراقبت کنید؛ زیرا هرکدام از این عزیزان سرمایه بی بدیل و گرانبهایی برای کل کشور، استان و منطقه خود هستند. حیف است پدر و مادرشهیدی خدای نکرده به این ویروس مبتلا شوند.

حریرچی در ادامه توصیه کرد: امکانات لازم برای ادامه فاصله گذاری اجتماعی برای این عزیزان را انجام دهید و البته حمایت های اجتماعی را هم در نظر بگیرید که این عزیزان تنها نمانند و ازطریق فضای مجازی تماس ضروری را با آنان برقرار کرده و از این عزیزان مراقبت کامل انجام دهید؛ چون با کهولت سن، عوارض بیماری در آنان بیشتر است؛ البته با حضور دکتر عباسپور این مراقبت ها بیشتر اعمال خواهدشد.

در پایان این مراسم نیز 26 تن از خانواده شهدای فتح خرمشهر استان ها به صورت حضوری و مجازی، و از خانواده شهید سید حمید ارجعی و دیگر شهدای حوزه خدمت و سلامت به صورت مجازی تقدیر شد.

همچنین سیدمحمدرضا حسینی بای و یوسف سلامی در بخش گزارش های ایثار اجتماعی سیما تجلیل به عمل آمد.

گزارش از صنوبر محمدی